افراد دارای معلولیت بینایی بیشترین سهم بیکاری را در بین معلولان دارند

علی رغم اینکه افراد دارای معلولیت بینایی تحصیل کرده ترین قشر معلولین هستند؛ اما بیشترین سهم بیکاری را در بین معلولان دارند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان چهارمحال و بختیاری، نرگس عسگری همزمان با روز جهانی عصای سفید گفت: فلسفه نامگذاری 15 اکتبر به عنوان روز جهانی عصای سفید، جلب توجه جامعه جهانی به نیازها و مشکلات و در عین حال توانمندی شهروندان نابینا و کم بینای می باشد. 

مدیرکل بهزیستی استان افزود: بهزیستی استان چهارمحال و بختیاری، چهار هزار و 495 نفر معلول بینائی را تحت حمایت دارد که  از این تعداد یکهزار و 654 نفر را نابینایان و دوهزار و 841 نفر را کم بینایان شامل می شوند. و یکهزار و 377 نفر از این تعداد بر اساس بعد خانوار مستمری دریافت می کنند.

عسگری با اشاره به آمار بالای افراد تحصیل کرده در بین این قشر، افزود:  تعداد دانشجویان کم بینا و نابینا 71 نفر می باشد که 8 نفر در مقطع دکتری و 9 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 45 نفر در مقطع لیسانس و 9 نفر در مقطع کاردانی مشغول به تحصیل می باشند.

مدیرکل بهزیستی استان از اشتغال این گروه به عنوان مهمترین دغدغه یاد کرد و بیان داشت: در صدر مشکلات نابینایان، همواره اشتغال حرف اول را می زند. متاسفانه نابینایان با اینکه تحصیل کرده ترین قشر معلولین هستند بیشترین سهم بیکاری را در بین معلولان دارند.

وی افزود: مکلف نمودن دستگاهها و نهاد های عمومی به اجرای قانون سهمیه سه درصد استخدام معلولین طبق ماده 15 قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و اختصاص سی درصد از پست های سازمانی تلفنچی( اپراتور تلفن) به افراد کم بینا و نابینا طبق ماده 11 بند «ت» می تواند تا حدودی مشکل اشتغال این عزیزان را مرتفع نماید.

عسگری یادآور شد : یکی از مهمترین نیازهای افراد دارای معلولیت دسترسی به منابع اطلاعاتی، کتب و نشریات بریل، گویا و نشریات الکترونیکی می باشد. هرچند سال گذشته این اداره کل با اعتبای بالغ بر دو میلیارد و 600 میلیون ریال  نسبت به  خرید وسایل کمک توانبخشی نابینایان نظیر ویس رکوردر، ساعت لمسی و گویا، فشارسنج گویا، هدفون و قلم هوشمند اقدام کرده است ولیاین مبلغ جوابگوی نیاز این عزیزان نبوده و امیدواریم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ورود به عرصه تولید کتب گویا و بریل این مشکل نابینایان را حل نماید.

کد خبر 44693

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد