مردم کرمانشاه کمتر "شادکام" هستند

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان کرمانشاه میزان شادکامی مردم کرمانشاه نسبت به میانگین کشور را کمتر توصیف کرد.

  به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه: به نقل ازخبرگزاری ایسنا، معاون امور پیشگیری بهزیستی استان کرمانشاه میزان شادکامی مردم استان نسبت به میانگین کشور را کمتر توصیف کرد.  

مسعود پایدار در نشستی خبری که امسنا:روز(19مهر) به مناسبت آغاز هفته سلامت روان برگزار شد، میزان سلامت روان در کرمانشاه را در حد متوسط کشور و رده های میانی اعلام کرد و افزود: در کرمانشاه از هر چهار نفر، یک نفر مسائل و مشکلات روان شناختی دارد که البته آمار کشوری هم در همین حدود است.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان کرمانشاه از اضطراب و استرس، افسردگی، اعتیاد و بیماری های مزمن به عنوان مهمترین اختلالات و بیماری های روان در کرمانشاه یاد کرد و گفت: بیشترین موضوعی که در کرمانشاه با آن مواجه هستیم، بحث استرس و اضطراب است که بویژه از زمان شیوع بیماری کرونا افزایش یافته است.

وی به نقش اضطراب و استرس در شیوع بیماری های جسمی هم اشاره کرد و افزود: این نوع از بیماری های روانشناختی می تواند در بروز و یا تشدید برخی از بیماری های شایع  مانند بیماری های قلبی و عروقی تاثیر گذار باشد.

پایدار با بیان اینکه بیماری های روان شناختی باعث افزایش هزینه خانواده ها و نیز مشکلات شغلی برای افراد می شود، گفت:  خانواده هایی که دارای بیمار روان هستند، 26 درصد از هزینه‌های خود را برای بیمارشان صرف می کنند.

وی شیوع بیماری های روان در افراد بی سواد را شش برابر بیشتر از افراد باسواد دانست و افزود: همچنین شیوع این بیماری ها در بین زنان بیشتر از مردان است.

معاون امور پیشگیری بهزیستی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه در قرن کنونی از مهارت های زندگی به عنوان شاخص مهم برای سلامت افراد یاد می شود، گفت: متاسفانه بیش از 50 درصد از جوانان ما در این زمینه نقایصی دارند.

وی از نداشتن مهارت های زندگی به عنوان عامل مهم در به زندان رفتن افراد، طلاق، مشکلات تحصیلی و ... نام برد و افزود: بسیاری از بیماری ها و اختلالات روان مانند خودکشی، فرار از منزل و ... نیز ناشی از نداشتن مهارت های زندگی است.

پایدار در ادامه به پائین بودن میزان شادکامی مردم کرمانشاه نسبت به میانگین کشوری هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه از نظر شادکامی مردم در رده های آخر کشوری هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص میزان برخورداری مردم از خدمات سلامت روان هم گفت: علیرغم وجود زیرساخت ها، تنها حدود 20 درصد از کسانی که نیاز مبرم به دریافت این خدمات دارند، به مراکز مشاوره مراجعه می کنند و از این 20 درصد هم درصدی مراحل درمان را پیگیری نمی کنند، بنابراین بخش کمی از مردم ما برای درمان اختلالات روانی خود اقدام می کنند.

معاون امور پیشگیری بهزیستی کرمانشاه اضافه کرد: باوجود زیرساخت هایی که بهزیستی استان فراهم کرده، بیش از 10 درصد از جامعه یعنی حدود 200 هزار نفر از مردم کرمانشاه بصورت مستقیم از خدمات سلامت روان اجتماعی بهزیستی در کرمانشاه استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه این خدمات به شکل های مختلفی صورت می گیرد، گفت: بخشی  از خدمات به شکل بستری بیماران است که در چهار مرکز این کار انجام می گیرد.

پایدار ادامه داد: بخشی از خدماتی هم که ارائه می شود به شکل تلفنی است که برای آن سه خط تلفنی شامل خطوط 1480 برای مشاوره روان شناختی، 123 برای بحران های خانوادگی و 09628 برای اعتیاد راه اندازی کرده ایم.

وی گفت: بخشی از خدمات ما هم به شکل میدانی و ماموریت و اعزام نیروها است  که جمعا برای خدماتی که به مردم ارائه می دهیم با 25 نهاد و دستگاه ارتباط داریم.

کد خبر 44635

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد