استاندار کرمان گفت: در پنجره جمعیتی فرصت بی‌نظیر جوانی و انرژی جوانی داشتیم که از آن به خوبی استفاده نکردیم

در رسانه های استان کرمان- و به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری کرمان، دکتر علی زینی‌وند 11 مهر ماه در جلسه شورای سالمندان استان عنوان کرد: به لحاظ جمعیتی در دهه‌های گذشته‌ با فراز و فرودهایی مواجه بودیم و چون بر مبنای برنامه دقیق و سیاست‌گذاری حساب شده که باید منجر به تولید گفتمان باورپذیرتر و دقیق‌تر در جامعه می‌شد، حرکت نکرده‌ایم، هم اکنون در جامعه در بحث جمعیتی به لحاظ دیدگاه‌ها با وضعیت متناقضی مواجه هستیم.

وی بیان داشت: این دیدگاه‌ها منجر شد که مقام معظم رهبری دستور تدوین سیاست‌های کلی جمعیت را بدهند که بر فضای گفتمانی جامعه تاثیر گذاشت، اما چون در جامعه با توجه به اظهارنظرهای متعدد به ویژه در فضای مجازی مواجه هستیم، باورپذیری در حوزه جمعیتی و راهبردی برای آن فراهم نشده است.
استاندار کرمان با بیان اینکه در پنجره جمعیتی فرصت بی‌نظیر جوانی و انرژی جوانی داشتیم که الان سال‌های پایانی آن را طی می‌کنیم، از اثرگذاری مسائل فرهنگی، تغییر سنت‌ها و سبک زندگی و تغییرات در رویکردهای صله رحم بر جمعیت گفت و افزود: هم اکنون نامتوازنی در جمعیت خانوار را شاهد هستیم
زینی‌وند ابراز داشت: از فرصت پنجره جمعیتی نیز استفاده نکردیم و جمعیت جوان بعضا در برخی شهرها نه تنها پویا و با پتانسیل به حساب نمی‌آمد که بعضا به دلیل بیکاری و اشتغال به عنوان سربار نیز دیده می‌شود.
استاندار کرمان گفت: روند کاهش بُعد خانوار همچنان ادامه و این جامعه به دلیل مشکلات اجتماعی، روانی و سبک زندگی نامناسبی که همه به آن گرفتار هستیم، وارد دوره سالمندی می‌شود.
زینی‌وند ابراز داشت: در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها باید حوزه سالمندی مدنظر باشد و دستگاه‌های اجتماعی و پشتیبانی مانند، بهزیستی، دانشگاه‌ها و گروه‌های روانشناسی و شرکت‌های دانش‌بنیان بحث جدی در این حوزه تعریف کنند.
** چالش دوره سالمندی در نبود برنامه و فرهنگسازی در سطح جامعه
به گزارش روابط عمومی استانداری کرمان، عباس صادق‌زاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان نیز در این جلسه بیان کرد: رشد جمعیت به خودی خود برای هیچ جامعه‌ای چالش نیست، اما اگر برای دوره سالمندی برنامه نداشته باشیم، دستگاه‌ها نقش خود را به درستی ایفا نکنند و جامعه به سمت و سوی انجام وظایف در این حیطه نرود، دچار چالش می‌شویم.
وی چالش دوره سالمندی را در نبود برنامه و فرهنگسازی در سطح جامعه عنوان کرد و افزود: کرمان اولین استانی بود که سند سالمندی را تدوین کرد و اکنون این سند با کمتر از 10 درصد تغییر به عنوان سند سالمندی کشور مصوب و ابلاغ شده که دستگاه‌های متعدد با استناد به آن باید نقش‌آفرینی کنند.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان ابراز داشت: طبق آخرین آمار 8.2 درصد جمعیت استان کرمان در رده سالمندی قرار دارند در حالی که این رقم در کشور 10.6 درصد است.  
مدیرکل بهزیستی استان کرمان با تاکید بر اینکه شتاب در بحث سالمندی بسیار حائز اهمیت است و ما می‌توانیم برای دوره سالمندی سالم و با عزت برنامه‌ریزی کنیم؛ از کسب رتبه‌های اول و دوم استان در سال‌های 98 و 99 در موضوع سالمندی و برنامه‌ریزی‌های این دوره خبر داد.
** واکسیناسیون 91 درصد جمعیت بالای 60 سال استان علیه بیماری کووید-19
براساس این گزارش، حسین صافی‌زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در این جلسه از واکسیناسیون 91 درصد جمعیت بالای 60 سال استان علیه بیماری کووید-19 خبر داد و گفت: عمده این افراد دو نوبت واکسن خود را دریافت کرده‌اند.
وی سالم پیر شدن جمعیت را مهمترین مسئله برای دوره سالمندی دانست و عنوان کرد: هر چند که ما شرایط محیطی، امکانات درمانی و توانبخشی را برای جامعه سالمند فراهم می‌کنیم، اما رسالت دیگر ما این است که سبک زندگی افراد در میانسالی و سنین پایین به نحوی باشد که در دوره سالمندی با مشکلات کمتری روبه‌رو باشند.

کد خبر 44633

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد