در رسانه/ ارایه خدمات رایگان با هدف بهبود سلامت روان مردم

آرمان تبریز- پس ازبروز ویروس کرونا در کشور شاهد آن هستیم که؛ انزوا، ترس، عدم اطمینان ، آشفتگی اقتصادی و مشکلات مختلف در خانواده‌ها تقریبا رو به افزایش بوده و جامعه هدف ما نیز از این قاعده مستثنی نیست، این مطلبی بود که مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی در آستانه هفته سلامت روان عنوان نمود.

به گزارش خبرنگار ما از تبریز؛ دکتر فرگل صحاف در یک نشست مطبوعاتی در جمع خبرنگاران ضمن تبریک هفته سلامت روان طی سخنانی گفت: تشخیص افراد دارای معلولیت و بیماران روانی از جمله ‌وظایف ICF است که در این راستا 334 نفر بیمار روانی در 6 ماه سال جاری تایید شده است.
وی افزود:در زمان های گذشته فقدان بیماری و حالت رفاه جسمی و روانی جزوی از سلامت تعریف می‌شد ولی اکنون این تعریف دامنه وسیع به خود گرفته و سلامت روان و نبوداختلالات روان شامل خوب بودن ذهن،خودمختاری،کفایت، ادراک خودکار، استقلال، خودشکوفایی و توانایی‌های فردی است.
وی خاطر نشان شد؛ این رخ دادها باعث گردیده تا با افزایش ساعت مشاوره به صورت حضوری و آنلاین نسبت به ارایه خدمات به اقشار مختلف و جامعه هدف باشیم .
مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی در ادامه با اشاره به نگهداری بیماران روانی مزمن در مراکز شبانه روزی و روزانه‌ی بهزیستی، اظهار داشت:هم اینک 5179 پرونده‌ی بیمار روانی مزمن در استان داریم که 62 درصد آن‌ها مستمری بگیر ثابت بهزیستی استان را تشکیل می دهند .
مدیرکل بهزیستی آذربایجانشرقی با تاکید بر اینکه بهداشت روان از نیاز های ضروری همه افراد جامعه محسوب می گردد تصریح کرد؛ اگر این مقوله فرا گیر نباشد چارچوب جامعه با اختلال روبه‌رو خواهد شد و در همین اثنا بیماری‌های افسردگی، اسکیزوفرنی، دو قطبی و مصرف الکل از جمله شایع‌ترین بیماری‌های بهداشت روان است که متاسفانه در کشورما نیز افسردگی و اضطراب از شیوع بیشتری برخوردار بوده است .
دکتر صحاف ادامه داد: با اقداماتی که به عمل آمده یک معاونت پیشگیری و اجتماعی ایجاد شده که با 357 روانشناس و 609 مرکز فعال دولتی و غیردولتی 170 مرکز مثبت زندگی در طی دراز مدت و میان مدت و کوتاه مدت ارایه خدمان می‌دهند.
مدیرکل بهزیستی آذربایجانشرقی ؛اشاره ای هم به فعالیت 600 مرکز فعال دولتی و غیردولتی در حوزه‌ی پیشگیری بهزیستی و 170 مرکز مثبت زندگی در آذربایجان شرقی،کرد و اضافه نمود: بهزیستی از سال 75 انجام مشاوره‌های تلفنی و حضوری را اجرایی کرده و در حال حاضر 171 مرکز مشاوره در استان وجود دارد که 151 آن غیر دولتی و 20 مرکز دولتی را دربر دارد.
وی خاطر نشان شد: طی یکسال گذشته بیش از 97 هزار نفر از مراکز مشاوره‌ی بهزیستی به صورت تلفنی و حضوری خدمات مشاوره دریافت نموده اند و همچنین سال گذشته آموزش مهارت‌های زندگی و پیش از ازدواج به طور مجازی به 33 هزار نفر ارائه گردیده که این اقدامات شامل برنامه ریزی و آموزش لازم برای جلوگیری از طلاق در پنج سال اول زندگی بوده است؛ چرا که بر اساس آمارها بیشترین میزان طلاق متاسفانه در پنج سال اول زندگی به وقوع می پیوندد .
این مقام عالی در بهزیستی آذربایجانشرقی عنوان کرد: خوشبختانه آموزش ها در این مراکز عمدتا منتج به نتیجه می گردد و درطول یکسال گذشته، 402 هزار مورد مشاوره طلاق انجام شده است که باعث شده میزان سازش‌ها در زمینه طلاق توافقی به 15/5 درصدبرسد.
وی اشاه ای هم به آمار بیماران روانی کرد و عنوان داشت: در حال حاضر بیش از پنج هزار و178 پرونده افراد با بیماری روانی در این مرکز به ثبت رسید هاست .
مدیرکل بهزیستی استان با تاکید بر اینکه بیماری اوتیسم یک‌ شاخص اساسی و شناخته شده در ایجاد بیماری روانی مزمن است که اگر پنج سال طلایی کودک عبور کند شود شاید بهبودی آنبا روند سخت‌ مواجه می گردد .
وی همچنین با اشاره بر اینکه در کنار مراکز نگهداری بیماران روانی مزمن خانه‌های یک چهارم راه و یک دوم راه نیز وجود دارد، خاطر نشان شد: بیماران روانی بعد از بهبود نسبی که بتوانند یک‌ چهارم کارهای خود را انجام دهند به مرکز یک‌چهارم راه منتقل می‌شوند و اگر بتوانند 50درصد کارهای شخصی را انجام دهند به مراکز یک دوم راه انتقال می یابند .
صحاف با بیان این‌که مشاوره‌ها در چندین سطح عمومی و تخصصی سلامت روان انجام طبقه بندی می گردد اظهار داشت: خط 1480 خط دولتی بوده و به صورت رایگان از ساعت 8 صب تا 12 شب اقدام به مشاوره مختلف می نماید.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به ارتباط تلفنی مشاوران با خط 123 در مواقع بحران با افراد،متذکر شد؛افرادی که دچار بحران‌هایی از جمله کودک همسری، همسر آزاری، خودکشی و غیره می‌شوند می‌توانند با خط 123 تماس بگیرند و مشکلات خود را به سمع و نظر کارشناسان برسانند و در این اثنا طی یکسال گذشته، 15 هزار تماس با خط 123 در خصوص بحران‌ها از جمله کودک همسری، خودکشی و سایر اتفاقات تلخ ضبط شده است.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان این که یک مرکز موقت نگهداری هم برای طیف اوتیسم پیش بینی گردیده و عمده هدف،از آن نگهداری کودکان اوتیسم در خانه است ولی خانواده‌ها برای انجام کارهای خود به تجدید قوا و تنفس نیاز دارند لذا کودکان در خانه های اقامت موقت نیز به طور روزانه نگهداری می شود تا تنفسی برای والدینشان باشد .
وی ادامه داد : از بهمن ماه سال 98 سامانه غربالگری سلامت روان به طور عمومی راه اندازی شده اگر فردی دچار استرس و یا احساس نیاز به مشاوره داشته باشدمی تواند از این سامانه مشاوره بگیرد.
وی یاد آور شد ؛ در حال حاضر 171 مرکز مشاوره وجود دارد که طی یکسال گذشته 98 هزار و802 مورد خدمات مشاوره انجام داده اند و از این آمار 35 هزار و 824 مورد حضوری و 61 هزار و 970 مورد از طریق تلفن بوده است .
صحاف در پایان تاکید کرد خانواده های که کودک 3 تا 6 ساله دارند به پایگاه های سنجش برای غربالگری در سراسر استان مراجعه نمایند .
گفتی است «بهزیستی، عبارت است از مجموعه ای هماهنگ از برنامه ها و فعالیتهایی که زیر نظارت یا کمک دولت، برای بهبود زندگی افراد و گروههای آسیب پذیر جامعه، انجام میشود». این تعریفی است که سازمان ملل متحد از بهزیستی ارائه کرده است.

کد خبر 44603

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد