در رسانه/ وجود ۵ هزار و ۱۷۸ پرونده بیمار روانی در آذربایجان شرقی

تانیش نیوز/ مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی از وجود ۵هزار و ۱۷۸ پرونده بیمار روانی در آذربایجان شرقی خبر داد.

فرگل صحاف در گفتگو با خبرنگاران گفت: بیشترین میزان از کارافتادگی مربوط به کمیسیون‌های اعصاب و روان بوده که ۳۲ درصد از کل افراد از کار افتاده مشکل اعصاب و روان دارند.
وی افزود: سلامت از سویی به معنای فقدان بیماری و از سویی مرتبط با ارتقا بهداشت است و بنابراین سلامتی یک حالت رفاه جسمی، روانی و اجتماعی است.


مدیر کل بهزیستی استان آذربایجان شرقی ادامه داد: اختلال روانی شامل تغییر در تفکر، خلق و هیجان است که یکی از مهم‌ترین مضرات این برای جامعه، اختلال کارکرد زندگی فردی است.


وی افزود: بهداشت روانی حالتی از رفاه است که فرد باید توانایی‌های خود را بازشناسد و قادر باشد با استرس‌های مداوم زندگی مدارا کند و از نظر شغلی، یک فرد مفید و سازنده برای خود و جامعه باشد.


صحاف بیان کرد: بهداشت روان برای تمام آحاد جامعه نیاز است و فقدان آن، منجر به اختلال در عملکرد خواهد شد، طبق تعریف بهداشت جهانی، ۴ مورد از ۶ مورد علت اصلی سال‌های سپری شده عمر با ناتوانی به دلیل بیماری‌های عصبی و روانپزشکی است که در اولویت آن، افسردگی، اسکیزوفرنی، بیماری اختلال دو قطبی و بیماری‌های وابسته به مصرف الکل وجود دارد.


وی به شیوع بیشتر افسردگی و اضطراب در ایران گفت: بیشترین میزان از کار افتادگی مربوط به کمیسیون‌های اعصاب و روان بوده است که ۳۲ درصد از کل افراد از کار افتاده را به خود اختصاص داده است.
مدیر کل بهزیستی استان آذربایجان شرقی افزود: ۳۵۷ روانشناس در ۶۰۰ مرکز فعال غیر دولتی و ۱۷۰ مرکز مثبت زندگی در حال فعالیت هستند.


صحاف ادامه داد: بهزیستی از سال ۱۳۷۵، انجام مشاوره‌های تلفنی و حضوری را آغاز کرده است که در حال حاضر، ۱۷۱ مرکز مشاوره در سطح استان آذربایجان شرقی وجود دارد که از این تعداد ،۱۵۱ مرکز غیر دولتی و ۷ مرکز دولتی را شامل می‌شود.
وی گفت: در طول یک سال گذشته، تعداد ۹۸ هزار و ۸۰۲ مورد مشاوره انجام گرفته است که ۳۵ هزار و ۸۲۴ مورد حضوری و ۶۱ هزار و ۹۷۸ مورد آن تلفنی بوده است.


مدیر کل بهزیستی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه بیشترین میزان طلاق در ۵ سال اول زندگی رخ می‌دهد افزود: برنامه‌های پیشگیری جزو برنامه‌های دراز مدتی است که در این راستا در طول سال گذشته ۳۳ هزار نفر، از آموزش مهارت‌های زندگی پیش از ازدواج به صورت مجازی بهره‌مند شده‌اند تا از طریق فراگیری نحوه ارتباط و آموزش برخی از مهارت‌های مورد نیاز در زندگی، میزان طلاق در جامعه را کاهش دهند.


صحاف بیان کرد: ۴ هزار و ۲۰۰ مورد مشاوره طلاق و کنترل و کاهش این پدیده اجتماعی انجام یافته است که منجر به سازش ۱۵/۵ درصد افرادی شده است که متقاضی طلاق بودند.


وی ادامه داد: مشاوره‌ها در چندین سطوح اعم از عمومی، تخصصی، سلامت روان و دفاتر غیردولتی انجام می‌یابد که در حال حاضر می‌توان به افزایش مشاوره‌های حضوری و حتی تلفنی نیز اشاره کرد.
صحاف افزود: در طول ۶ ماه گذشته ۱۵ هزار تماس با سامانه ۱۲۹ انجام یافته است که شامل موارد خودکشی، همسر آزاری، کودک آزاری، بحران و بیماری‌های روانی بوده است.


مدیر کل بهزیستی استان آذربایجان شرقی به وجود ۷ مرکز نگهداری بیماران روانی تاکید کرده و گفت: پنج هزار و ۱۷۸ پرونده دارای بیماری روانی در سطح استان آذربایجان شرقی وجود دارد و این نکته بسیار مهم است که خانواده‌ها نباید این بیماران را فراموش کنند.
وی ادامه داد: در این میان می‌توان به ۵ مرکز نگهداری طیف اوتیسم با اقداماتی از قبیل شناخت رفتاری، گفتار درمانی و زیستی دارویی اشاره کرد.


صحاف بیان کرد: ۹۹ درصد خدمات بهزیستی در بستر الکترونیک انجام می‌گیرد و شامل برنامه‌های درازمدت، کوتاه مدت و میان مدت است و یکی از مهم‌ترین اقدامات این سازمان، ارائه خدمات در کارگاه‌های تولیدی و مراکز روزانه حرفه آموزی خدماتی است.
وی افزود: تشخیص افراد دارای معلولیت و اختلالات اعصاب و روان از سال ۱۳۸۱ در حال اجراست که منجر به شناسایی ۳۳۴ بیمار روانی شده است.
مدیر کل بهزیستی استان آذربایجان شرقی ادامه داد: یکی از برنامه‌های پیش روی سازمان بهزیستی، تمرکز بر گروه‌های هدف خاص مثل سالمندان، معلولین و کودکان مبتلا به اوتیسم است که تمامی خدمات به صورت رایگان در طول هفته جاری انجام خواهد یافت.


وی با اشاره به وجود ۲۱۲ پایگاه غربالگری بینایی در سطح استان آذربایجان شرقی گفت: پیشگیری از تنبلی چشمی در زمره برنامه‌هایی است که حتی با وجود شیوع ویروس کرونا در طول سال اجرا می‌شود و خانواده‌های دارای کودک ۳ تا ۶ ساله می‌توانند به پایگاه‌های غربالگری موجود در استان مراجعه کنند.

کد خبر 44591

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد