اصحاب رسانه با اطلاع رسانی درست می توانند نقش مهمی در آگاهی و ارتقا بهداشت و سلامت روان جامعه ایفا کنند

نشست خبری دکتر فرزاد گوهردهی ، مدیرکل بهزیستی مازندران با اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی سلامت روان و عصای سفید برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان مازندران ؛ دکتر فرزاد گوهردهی ، مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه سلامت روان از مولفه های سلامت می باشد ، گفت : در حدود دو سال اخیر دنیا با بحران کووید 19 مواجه شده است که این مسئله خود زمینه را برای اختلالات روانی فراهم کرده است.

وی افزود : صاحبنظران حوزه روان شناسی دنیا معتقدند که ما در آستانه انفجار بحران روانی ناشی از پاندمی کرونا قرار داریم بنابراین دولت ها باید به این مسئله توجه جدی کنند.

دکتر گوهردهی با بیان اینکه در اداره کل بهزیستی مازندران کمیته بررسی آثار زیان بار کووید 19 تشکیل گردید ، ادامه داد :  با کمک و همراهی روانشناسان حوزه بهزیستی این تحقیقات در حال انجام است و بزودی نتایج آن اعلام می گردد.

مدیرکل بهزیستی مازندران اختلال افسردگی را یکی از شایع ترین اختلالات در جامعه برشمرد و بیان کرد : خانواده افراد دچار اختلالات روانی با انگ اجتماعی ، مشکلات اقتصادی ومحدودیت در فعالیت های اجتماعی مواجه هستند بنابراین باید نگرش خود را نسبت به بیماری های روانی تغییر و برای رفع مشکلات آنان برنامه ریزی لازم انجام شود.

وی با بیان اینکه 35 تا 40 درصد غیبت از محل کار ناشی از بیماری های روانی می باشد ، گفت : بسیاری از افراد به دلیل مشکلات روحی و روانی فعالیت مناسب اجتماعی ندارند و از جامعه فاصله می گیرند بنابراین باید برنامه ریزی مناسب در این زمینه صورت گیرد.

دکتر گوهردهی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره  جابر معافی ، فرامرز درخشنده و حسین فلاحتی خبرنگاران فقید استان مازندران به تلاش های آنان در انتشار اخبار درست و افزایش آگاهی مردم اشاره کرد و افزود : خبرنگاران و اصحاب رسانه با اطلاع رسانی درست می توانند نقش مهمی در آگاهی و ارتقا بهداشت و سلامت روان جامعه ایفا کنند زیرا اطلاعات غلط در جامعه سبب اثرات زیان بارروانی می شود.

مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه بالغ بر 6700 بیمار دارای اختلالات روانی مزمن تحت پوشش بهزیستی از خدمات مستمر و غیر مستمر بهزیستی استفاده می کنند ، ادامه داد : از این تعداد 450 نفر در مراکز نگهداری شبانه روزی نگهداری می شوند که 77 نفر سرپرست موثر نداشته یا مجهول الهویه هستند.

 وی با بیان اینکه هدف سازمان بهزیستی نگهداری افراد در خانواده ها است ، گفت : رویکرد سازمان کوچک کردن مراکز مراقبتی شبانه روزی با هدف ارائه خدمات مطلوب تر و فراهم کردن شرایطی مانند خانواده است بنابراین خانه های حمایتی راه اندازی شد که استان مازندران در این زمینه پیشرو است.

دکتر گوهردهی به ارائه خدمات مشاوره ای رایگان 1480 (صدای مشاور ) اشاره کرد و افزود : در سال گذشته بیش از 151 هزار تماس با 1480 گرفته شد که نسبت به سال قبل افزایش دوبرابری را نشان می دهد.

مدیرکل بهزیستی مازندران ادامه داد : در 6 ماهه نخست سال جاری نیز بیش از 81 هزار تماس با خط 1480 گرفته شده است.

وی با اشاره به خدمات مشاوره ای در زمینه طلاق ، ادامه داد :  حدود 22 درصد از پرونده های ارجاع شده به بهزیستی منجر به سازش شده است که در این زمینه نسبت به میانگین کشوری بالاتر هستیم که این نشاندهنده تلاش همکاران ما در مراکز مشاوره است.

کد خبر 44560

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد