در رسانه | فضاهای بهزیستی استان همدان برای توان‌یابان مناسب‌سازی شده است

همدان- ایرنا- سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان همدان با تاکید بر اهمیت مناسب‌سازی به عنوان یکی از معیارهای عدالت اجتماعی گفت: تمامی فضاهای مراکز بهزیستی استان برای استفاده توان‌یابان مناسب سازی شده است.

سیاوش رهبر روز سه شنبه به مناسبت روز اسکان سالمندان و معلولان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سالمندان و معلولان همانند سایر افراد جامعه حق دارند از زندگی در رفاه و بانشاطی برخوردار باشند و وجود ضعف‌های جسمانی نباید باعث شود که لذت زندگی را تجربه نکنند.

وی اظهار داشت: مناسب‌سازی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های بهزیستی است که اجرا و انجام آن تنها با همکاری و همراهی دستگاه‌های دولتی میسر است.

رهبر عنوان کرد: به منظور فراهم کردن زمینه های رفاه بیشتر سالمندان تسهیلات ۱۰ و پنج میلیون تومانی برای مناسب سازی منزل و خودرو به سالمندان و معلولان زیر پوشش سازمان پرداخت می شود.

سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان همدان با اشاره به اینکه تنها ۴۰ درصد از فضاها و معابر شهری برای توان یابان مناسب سازی شده است افزود: افراد دارای معلولیت، سالمندان، جانبازان، زنان باردار و بیماران که ۲۵ درصد جامعه را تشکیل می دهند باید از نعمت زندگی اجتماعی مانند سایرین برخوردار باشند.

رهبر با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی و فرهنگ سازی فضای درونی و بیرونی خانه افزود: پوشاندن کف منزل با موکت یا فرش، استفاده از دستگیره برای راه رفتن سالمند در طول و عرض خانه، زنگ هشدار، سرعت گیر فرش، مبلمان راحت، دسترس بودن کلید و پریزها، چیدمان مناسب وسایل و در مسیر نبودن آن ها و مجهز شدن سرویس بهداشتی و استحمام به وسایل منحصر به سالمندان از جمله تجهیزات مناسب سازی برای اسکان مناسب معلولان و سالمندان است.

وی خاطرنشان کرد: تیم ویزیت در منزل با هدف حفظ و ارتقا سلامت روانی و جسمانی بیمار در قالب خدمات پزشکی، توانپزشکی، پرستاری، مددکاری، روانشناسی و مشاوره روانپزشکی خدمات خود را به سالمندان و معلولان ارائه می دهد و در قبال آن از سازمان بهزیستی یارانه دریافت می کند.

سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان همدان یادآور شد: معلولان و سایر افراد می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه "معبر" سازمان بهزیستی، مکان‌هایی مانند بانک، مجتمع پزشکی و سایر مکان هایی که هنوز مناسب سازی نشده را اطلاع دهند.

رهبر اظهار داشت: با وجود اینکه بیش از ۱۲ درصد کل جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند اما بسیاری از ادارات و معابر عمومی شهرستان، برای سالمندان مناسب‌ سازی نشده‌ است و کمبود اعتبارات یکی از مهمترین دلایل اجرا نشدن طرح‌ها عنوان می‌شود.

بیستم مهر، به نام "روز اسکان معلولان و سالمندان" نامگذاری شده است.

کد خبر 44539

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد