افسردگی و اضطراب علت بیشترین تماس‌ها با ۱۴۸۰

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه مشکلات اقتصادی و اجتماعی بر مشکلات روانی تاثیرگذار است، گفت: بیشترین تماس‌ها با خط مشاوره ۱۴۸۰ درخصوص موضوعاتی مانند اضطراب، افسردگی، مشکلات مرتبط با خانواده و کودک و نوجوان است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از ایلنا، «بهزاد وحیدنیا» مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور درباره تماس‌های برقرار شده با خط ۱۴۸۰ گفت: خط ۱۴۸۰ یا صدای مشاور سازمان بهزیستی در راستای ارتقای سلامت روان افراد جامعه خدمات مشاوره تلفنی تخصصی را به آحاد مردم ارائه کرده و مردم می‌توانند در خصوص مشکلات و مسایل  روانی خود در زمینه‌های ازدواج و خانواده، کودک و نوجوان، تحصیلی تربیتی، اعتیاد و مشکلات خلقی نظیر اضطراب و افسردگی با مشاوران و روانشناسان این خط گفتگو کنند.

وی در پاسخ به این سوال که بیشتر تماس‌های برقرار شده با این خط در سال جاری در خصوص چه موضوعاتی بوده است، ادامه داد: بیشترین تماس‌ها درباره موضوعاتی مانند اضطراب، افسردگی، مشکلات مرتبط با خانواده و کودک و نوجوان است.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سوال که آیا مشکلات و مسائل اجتماعی و اقتصادی در جامعه در تنش روانی افراد نقش داشته و این موضوع باعث  افزایش برقراری تماس با خطوط مشاوره ۱۴۸۰ شده است، تصریح کرد: مشکلات اقتصادی و اجتماعی می‌توانند بر وضعیت روانی افراد تاثیر داشته باشند و بدیهی است مشکلاتی از قبیل اضطراب و افسردگی می‌تواند ناشی از پیامدهای مشکلات اقتصادی و اجتماعی بر افراد باشد.  

وحیدنیا با اشاره به بیماری کرونا خاطرنشان کرد: شیوع کرونا یک بحران زیستی، اجتماعی روانی بوده و یقینا  ابعاد سلامت جسمی، روانی و اجتماعی مردم را تحت تاثیر قرارداده است. پیامدهای ناشی از این بحران مشکلات زیادی را برای افراد بوجود می‌آورد که مشکلات روانی نیز از این موارد است که باعث افزایش درخواست کمک و مشاوره روانشناسی می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ناشی از شرایط کرونا سوگواری‌های ابراز نشده است که می‌تواند عامل بسیار قوی جهت ایجاد افسردگی در افراد باشد و متاسفانه در زمان شیوع کرونا شاهد آن هستیم.

 مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه شاهد تغییر سبک زندگی مردم هستیم باید بتوانیم به مردم در سازگاری با سبک جدید زندگی کمک کنیم. طرح مداخلات روانی اجتماعی در بلایای طبیعی و انسان ساخت (محب) یکی از راه‌هایی است که می‌تواند موثر باشد.

وحیدنیا با اشاره به این طرح گفت: این طرح با رویکرد استفاده حداکثری از ظرفیت و تخصص متخصصین داوطلب شامل روان شناسان و مددکاران اجتماعی است و شامل اقدام به ارایه خدمات غربالگری حین بحران و ارجاع افراد غربال شده به خدمات تخصصی روان شناختی است. این طرح در کل کشور اجرا می‌شود و در قالب تیم‌های محب متخصصان داوطلب آموزش‌های لازم جهت مداخلات به هنگام در بلایا را دریافت کرده و آمادگی لازم جهت انجام وظایف محوله حین و بعد از بحران را دارند.

وی تاکید کرد: باید به این موضوع توجه داشته باشیم که تاثیرات روانی اجتماعی ناشی از کووید ۱۹ جهانی بوده و کم و بیش در همه نقاط دنیا نیاز به خدمات و مداخلات روانشناختی افزایش داشته است.

کد خبر 44529

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =