دیدار مدیرکل بهزیستی استان یزد با رئیس جدید شورای اسلامی شهر

مدیرکل بهزیستی استان با رئیس جدید شورای شهر؛ دکتر غلامحسین دشتی در محل شورا دیدار کرد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان یزد؛ دکتر علی محمد عطابخش در این دیدار عنوان کرد: سازمان بهزیستی یک سازمان اجتماعی با بیش از 50 فعالیت مصوب می باشد که برای این 50 فعالیت، 130 فرآیند تعریف شده است و خوشبختانه یا متأسفانه فعالیت هایی به سازمان بهزیستی واگذار شده که هیچ ارگان و دستگاهی حاضر به پذیرش مسئولیت آن نبوده و بیشترین خدمات بهزیستی به افرادی ارائه می گردد که در سطح پایین جامعه هستند و این توفیقی است که نصیب ما شده است.

مدیرکل بهزیستی استان یزد خاطرنشان کرد: بیش از 50 هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی استان هستند که شامل 105 هزار نفر می شوند و از این 105 هزار نفر، 16 هزار نفر از این عزیزان تحت عناوین مختلف از جمله کمک هزینه، کمک موردی، کمک معیشت، حق پرستاری و ...  ماهیانه از دولت مستمری دریافت می کنند که مجموع آن مبلغی حدود 5 میلیارد تومان می باشد.

وی در ادامه افزود: سازمان بهزیستی مراکز مختلف روزانه، شبانه روزی، ویزیت در منزل هم دارد ولی هدف اصلی سازمان نگهداری افراد دارای معلولیت، مددجویان و سالمندان در خانواده است و این در حالی است که در حال حاضر حدود 12 هزار نفر از خدمات مراکز مذکور بهره مند می گردند و برای خدمات این مراکز دولت یارانه ای معادل 5 میلیارد و 100 میلیون تومان پرداخت می کند.

این مسئول با اشاره به مناسب سازی محیط شهری و اماکن دولتی و عمومی عنوان کرد: در اصل مناسب سازی محیط برای معلولین در واقع به نام معلولین است ولی در اصل برای سایر اقشار جامعه از جمله سالمندان، زنان باردار و ... مفید خواهد بود.

علی محمد عطابخش تصریح کرد: شهر یزد به عنوان شهر پایلوت دسترس پذیر قلمداد شده و اقدامات بسیار خوبی در خصوص مناسب سازی انجام شده است که از جمله می توان به امضاء تفاهم نامه چهارجانبه بین بهزیستی، شورای شهر، شهرداری و صدا و سیما اشاره نمود که طبق این تفاهم نامه روزانه یک بخش خبری و دو برنامه سلامت در هفته با حضور رابط ناشنوایان در سیما برای بهره مندی عزیزان ناشنوا صورت می گیرد و این تفاهم نامه از مرداد ماه سال جاری به پایان یافته است و خواهشمندیم که این تفاهم نامه مجدّد اجرایی شود.

مدیرکل بهزیستی استان یزد اورژانس اجتماعی را از دیگر فعالیت های سازمان بهزیستی نام برد و گفت: اورژانس اجتماعی دارای تیم سیار و با شماره تلفن 123 در حال ارائه خدمات به زنان آسیب دیده، دختران در معرض آسیب، زنان خشونت دیده و کودکان خیابانی می باشند.

مدیرکل بهزیستی استان یزد در پایان از رئیس شورای شهر درخواست همکاری در خصوص ورزش معلولین و بازدید از خانواده های تحت پوشش سازمان را کرد.

در ادامه این دیدار دکتر غلامحسین دشتی؛ رئیس جدید شورای شهر گفت: اگر نیّت، الهی باشد قطعاً سازندگی کار بیشتر خواهد بود و سختی کار کم خواهد شد و به نوعی بخش اعتقادی کار را باید پررنگ کرد و باید از مشکلات به عنوان فرصت استفاده کرد.

دکتر دشتی عنوان کرد: در اصل بخش خصوصی و مردمی را باید تقویت کنیم و حکمت وجود یک نیازمند در جامعه این است که زمینه رشد و تعالی دیگران را فراهم نماید و بالاترین رشد فرهنگی را در جامعه ایجاد نماید و در واقع مسائلی مثل مسئولیت پذیری، خدمت و ایثار، همدلی و خیّری را می توان در جامعه ترویج داد.

این مسئول گفت: در اصل استراتژی و راهبرد نهادهایی مثل کمیته امداد و بهزیستی باید به گونه ای باشد که کار به دست خود مردم سپرده شود و با شناخت افراد و نیازمندی های آنان بلافاصله ارتباط آنان را با بدنه جامعه که روحیه خیّری دارند برقرار نمود.

وی یکی از معایب ساختارسازی ها را تنها گذاشتن ارگان هایی مثل بهزیستی و کمیته امداد دانست و گفت: در واقع نهادها نیاز به پشتیبانی دارند به عنوان مثال یک فرد دارای معلولیت یک بخش قابل توجه آن به سازمان مربوط می شود در واقع رفتار جامعه با معلول را چه کسی باید تنظیم کند؟ در اصل یک معلول نیاز به دلسوزی ندارد.

رئیس شورای شهر خاطرنشان کرد: در بسیاری موارد چون خیلی از افراد وظایف خود را انجام نداده اند معلولیت شکل گرفته و به تبع آن فرد معلول دچار مشقّت و سختی شده است. اگر ظرفیتی در انسان باشد و به کار گرفته نشود تبدیل به یک تهدید خواهد شد در واقع در کشور دانشگاه و حوزه یک کار بزرگ را هنوز انجام نداده اند و آن این است که فرهنگ ارتباط با عناصر آسیب پذیر و مددجو در جامعه هنوز شکل نگرفته است.

غلامحسین دشتی در پایان افزود: بزرگترین حامی فرهنگی اعتقادی دستگاهی مثل بهزیستی؛ حوزه علمیه قم و حوزه های دیگری است که در این خصوص از نگاه دینی به گونه ای عمل کنند تا فرهنگ کمک رسانی از سوی مردم تقویت شود و به نوعی جامعه برخوردار با جامعه نیازمند به هم پیوند بخورند.

گفتنی است؛ در دیدار معاونین توانبخشی و اجتماعی بهزیستی استان، مدیریت بهزیستی شهرستان یزد و مسئول دبیرخانه مناسب سازی اماکن و معابر شهری هم در معیت مدیرکل بهزیستی استان بودند.

کد خبر 44483

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد