در رسانه│ حدود 10 درصد معتادان مازندرانی را زنان تشکیل می دهند

مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه کمتر از 10 درصد معتادان مازندران را زنان تشکیل می‌دهند، گفت: زنانه شدن و کاهش سن اعتیاد معضلات مهم امروز در حوزه مصرف مواد مخدر بوده و زنگ خطر را بیش‌ ازپیش به صدا درآورده است.

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اجتماعی| احتمالا بسیاری از شما نظریه قورباغه آرام پز را شنیده‌اید. قورباغه‌ای که درون یک ظرف آب قرار داشت و به مرور با بالا رفتن دمای آب، زنده زنده آب پز شد! قورباغه‌ای که نه تنها متوجه تغییر دمای آب نمی‌شد بلکه یک حس لذت بخش برای او داشت و با خو کردن به آن در نهایت تمام بدنش فلج شد.

داستان اعتیاد هم تقریبا شبیه به داستان این قورباغه است! حکایت نشان دادن باغی سبز و در نهایت رسیدن به کویر!

اعتیاد در کشور ما معضلی مردانه بوده و به مرور رفته رفته جنبه زنانه بودن آن بیشتر شده است.

مطالعات نشان می‌دهد زنان غالبا به دلایلی چون  پایین بودن سن و نداشتن تحصیلات و بیشتر به دلیل اینکه همسر آنها معتاد بوده و یا در یکی از اعضای خانواده سوء مصرف مواد وجود داشته، به این دام می‌افتند.

با این تفاسیر همیشه شنیده و دیده‌ایم که  یک زن معتاد به مراتب بیشتر از یک مرد معتاد به جامعه و خانواده آسیب می‌رساند.

طی نشست کارشناسان و مدیران کل دستگاه‌های مختلف اجتماعی استان مازندران در شهر ساری، وضعیت اعتیاد زنان برسی و راهکارهای پیشگیری از شیوع این آسیب مورد بحث قرار گرفته است. ‌

در این نشست اعلام شد: از آنجایی‌که بیشترین مسؤولیت اجتماعی و خانوادگی بر دوش زنان است، گسترش اعتیاد بین زنان علاوه بر از بین رفتن کانون گرم خانوادگی، مسؤولیت اجتماعی آنان در فرزندپروری را نیز به خطرانداخته است.

۱۰ درصد معتادان مازندران را زنان تشکیل می‌دهند

گوهردهی مدیرکل بهزیستی مازندران نیز درباره اعتیاد زنان ابراز نگرانی کرده و در آخرین نشست خبری، با بیان اینکه زنانه شدن و کاهش سن اعتیاد معضلات مهم امروز در حوزه مصرف مواد مخدر بوده و زنگ خطر را بیش‌ازپیش به صدا درآورده است، اظهار کرد: کمتر از ۱۰ درصد معتادان مازندران را زنان تشکیل می‌دهند.

سمیه قاسمی طوسی مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران هم با هشدار بر اینکه غفلت و ناآگاهی از ایجاد نشاط اجتماعی سبب تکثیر قارچ گونه اعتیاد زنان می‌شود، بر ضرورت نشاط‌افزایی در میان زنان و دختران جامعه تاکید و عنوان کرد: افزایش نشاط در میان زنان و دختران، مقدمه افزایش مشارکت زنان است.

وی خاطرنشان کرد: امروزه در شرایطی هستیم که برخی آسیب‌ها همانند اعتیاد، به سمت زنانه شدن متمایل شدند و ما می‌توانیم با تزریق نشاط اجتماعی، تشویق زنان به ورزش و تفریحات سالم در فضای مناسب، از جسم و روح دختران و مادران صیانت کنیم.

افزایش تعداد زنان معتاد در سنین پایین

احمد مظفری دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مازندران از افزایش تعداد زنان معتاد در سنین پایین خبر داد و آن را یک زنگ خطر توصیف کرد.

وی کاهش سن اعتیاد، افزایش نرخ اعتیاد بین زنان و درگیری خانواده ها با مشکلات آسیب های اجتماعی ناشی از این امر را مهم ترین دغدغه مربوط به حوزه مواد مخدر در مازندران معرفی کرد و توضیح داد: میانگین سن اعتیاد در مازندران کمتر از میانگین کشوری می باشد و به ۲۴ سال رسیده است.

در این میان پی می‌بریم که اعتیاد نه تنها معضلی جدی برای جامعه است که اکنون به معضلی جدی تر برای کانون‌گرم خانواده تبدیل شده و رفته رفته دامن مادران آینده را در بر می‌گیرد.

از همین رو، پیشنهاد می‌شود فعالان و برنامه‌ریزان فرهنگی و اجتماعی و سازمانهای مسؤول مبارزه بامواد مخدر بیش ازسایر گروه‌ها، ‌برای نوجوانان و جوانان و به طور خاص زنان، اهمیت ویژه‌تری قائل شوند.

از سوی دیگر، ضمن سالم‌سازی محیط‌های اجتماعی، لازم است در رسانه های مطرحی چون صداوسیما نیز به این مسئله در غالب مستند و فیلم‌های آموزنده پرداخته شود، چرا که مشکل اصلی جامعه‌ امروز ما به ویژه در استان مازندران عدم آگاهیست.

اگر از همان ابتدا در محیط خانواده، مدارس و دانشگاها بستری برای آگاهی از مشکلات اعتیاد فراهم شود، شاید کمتر شاهد گسترش این مشکل به ویژه بین دختران و مادران آینده جامعه باشیم.

امیدواریم روزی برسد که همه ما از کلمه اجتناب به درستی استفاده کنیم و از رویارویی با احساسات ناخوشایند که تسکین کوتاه‌مدت و عواقبی بلند مدت به همراه دارد دوری کنیم.

کد خبر 44480

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد