شناسایی حدود ۳ هزار نوزاد با اختلال شنوایی در سال ۹۹/ رصد معلولیت ها در ۱۹ استان تا پایان سال ۱۴۰۰

معاون پیشگیری از معلولیت های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از شناسایی حدود ۳ هزار نوزاد با اختلال شنوایی در سال ۹۹ خبر داد و گفت: امیدواریم رصد معلولیت ها در ۱۹ استان تا پایان سال ۱۴۰۰ را انجام دهیم.

«افروز صفاری‌فرد» معاون پیشگیری از معلولیت های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره غربالگری شنوایی گفت: غربالگری اختلالات شنوایی در نوزادان مانند هرساله در حال انجام است. برای نوزادان تا سنین یک ماهگی غربالگری انجام می‌شود، همچنین تا سه ماهگی تشخیص اختلالات شنوایی انجام و تا شش ماهگی نیز مداخلات درمانی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: سالانه غربالگری شنوایی برای حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد نوزادانی که به دنیا می‌آیند، انجام می‌شود. در سال ۹۹ علیرغم اینکه با مشکل بیماری کرونا مواجه بوده‌ایم و خدمات در بیمارستان‌ها تحت تاثیر کرونا قرار گرفته بود، اما ۸۶ درصد نوزادان زنده غربالگری شده‌اند. در سال ۹۸ پوشش ما به ۹۲ درصد رسیده بود. البته با توجه به اینکه میزان غربالگری از ۸۵ درصد به بالا از نظر سازمان بهداشت جهانی عملکرد عالی به نظر می‌رسد، کشور ما همچنان در رتبه عالی غربالگری شنوایی قرار دارد.

شناسایی حدود ۳ هزار نوزاد با اختلال شنوایی در سال ۹۹

معاون پیشگیری از معلولیت های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ نیز ۹۵۰ هزار کودک غربالگری شده‌اند که از این تعداد حدود ۳ هزار و ۱۳۰ نوزاد با اختلال شنوایی شناسایی شده‌اند. غربالگری شنوایی از برنامه‌های موفق سازمان بهزیستی است چراکه با مداخلات به موقع و خوبی که انجام می‌شود، می‌تواند از افت عملکرد افراد و معلولیت آن‌ها جلوگیری کند. در سال جاری نیز این برنامه مانند همیشه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بیمارستان‌ها و زایشگاه‌ها در حال انجام است.

صفاری فرد در پاسخ به این سوال که آیا در خصوص اختلالات شنوایی استان‌هایی هستند که بیشترین آمار را داشته باشند، تصریح کرد: معمولا توزیع جمعیت در این خصوص یکسان است، اما در استان‌ها یا شهرستان‌هایی که ازدواج‌های فامیلی بیشتر شایع است، شناسایی نوزادانی با اختلالات شنوایی به میزان بسیار کمی درصدشان از کل کشور بالاتر است البته این رقم آنقدر زیاد نیست که نیازمند مداخله باشد.

وی درباره رصد معلولیت‌ها و اینکه آیا معلولیت جدیدی شناسایی شده است، گفت: ما در این رصد معلولیت‌ها به دنبال شناسایی معلولیت جدیدی نیستیم؛ دسته‌بندی معلولیت‌ها مشخص است. البته افت عملکرد گستره عظیم‌تری دارد و ممکن است حتی یک بیماری قلبی نیز افت عملکرد ایجاد کند. ما به دنبال این نیستیم. ما معلولیت‌های جسمی، حسی (بینایی و شنوایی) حرکتی و اختلالات منتال مانند عقب‌ماندگی‌های ذهنی را بررسی می‌کنیم.

معاون پیشگیری از معلولیت های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: طبق آماری که سازمان بهداشت جهانی دارد؛ آمار معلولیت با چیزی که سازمان آمار ما درباره آن جمع‌بندی کرده‌ بود، تفاوت زیادی داشت. به طور مثال سازمان بهداشتی جهانی اعلام کرده بود در سطح جهان ۱۵ درصد جمعیت دچار کم‌توانی هستند اما در سرشماری که ما در سال ۹۰ در کشور خودمان انجام دادیم؛ مشاهده کردیم، ۱.۰۳ درصد معلولیت مشخص شده است و ما به این نتیجه رسیدیم که باید معلولیت‌ها را خودمان بررسی کنیم و براساس آن پروتکل‌هایی را برای پیشگیری از معلولیت‌ها تدوین کنیم.

رصد معلولیت ها در ۱۹ استان تا پایان سال ۱۴۰۰

صفاری فرد خاطرنشان کرد: از همین‌رو در سال ۹۷ برنامه رصد معلولیت‌ها شروع شده و در ابتدا به صورت پایلوت در سه استان این کار آغاز شد. برنامه جامعی در این خصوص تهیه و با اپیدمولوژیست‌ها و آماریست‌ها جلساتی برگزار شد و به هدف‌های واحد دست پیدا کردیم. پرسشنامه‌های واحدی در این خصوص تهیه و مورد استفاده قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در این مدل به صورت خوشه‌ای جمعیت را انتخاب کرده‌بودیم، گفت: در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، در مجموع ۶ استان به این برنامه اضافه شده است و در سال ۱۴۰۰ نیز ۱۰ استان به این برنامه اضافه می شود و در مجموع ما امیدواریم تا پایان امسال در ۱۹ استان رصد معلولیت‌ها را انجام دهیم. رصد معلولیت‌ها در هر استان به ما کمک می‌کند تا متوجه شویم که چه معلولیت‌هایی در اولویت هستند و برای پیشگیری از آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم. دبیر خانه رصد معلولیت‌ها افتتاح و نرم‌افزار آن نیز شروع به کار کرده است.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور درباره بانک ژنتیک افراد دارای معلولیت تصریح کرد: از خانوارهایی با سه معلول به بالا کار مشاوره و آزمایشات ژنتیک انجام شده است. اما درخصوص خانواده‌هایی که دارای دو فرد دارای معلولیت هستند و تحت پوشش سازمان هستند، آمار بیشتری دارند و بالغ بر ۳۰ هزار خانوار هستند، هنوز این کار صورت نگرفته است. ما یک فراخوانی در این خصوص اعلام کردیم تا بتوانیم براساس این فراخوان موسسه‌ای که توانایی انجام این کار را داشته باشد را انتخاب کنیم اما به دلیل شرایط کرونا و شرایط اقتصادی جامعه و تغییر و تحولات در سیستم ادارات مقداری کار متوقف شده است و امیدواریم بتوانیم کار را در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به سرانجام برسانیم و یک بانک اطلاعاتی خوبی از ژنتیک افراد دارای معلولیت داشته باشیم.

کد خبر 44317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =