در رسانه│معتادی که پس از ترک اعتیاد در مسیر خدمت قرار گرفت

آقای طالبی پس از درگیری ۲۰ ساله در دام اعتیاد، نه تنها آن را ترک کرد بلکه با ادامه تحصیل عضو شورای شهر شد و توانست یک مرکز بازتوانی اعتیاد را افتتاح کند، او به ترک قانع نشد و این روزها را در اوج از نوع دیگری سپری می‌کند.

خبرگزاری فارس مازندران-فارس پلاس| نامش "مرکز اقامتی بهبودی بازتوانی اختلال مصرف مواد اطلس سبز شهر کیاسر" است و در بحبوحه کرونا درست همین هفته قبل افتتاح شد، این تنها مرکز بازپروری اعتیاد در منطقه چهاردانگه ساری محسوب می‌شود، ماجرای جالبی دارد.

موسس و مددکار اعتیاد این مرکز که خود درگیر اعتیاد بوده، هشت سال پیش پس از طی کردن دوره اعتیاد ۲۰ ساله، ترک کرده و اینک پس از تلاش سه ساله و اتمام کاغذبازی‌های اداره توانسته کمپی تاسیس کند تا با استفاده از تجربه و توانش بساط ترک همشهریان خود را فراهم سازد.

جالب است بدانیم که؛ آقای طالبی نفر اول  شورای شهر کیاسر بوده و هم اکنون در حال ادامه تحصیل است، زندگی پرفراز و نشیب این بهبود یافته موفق را در ادامه از زبان خودش می‌خوانیم.

می‌گوید؛ عبدالله طالبی هستم، متولد ۱۳۵۶ متولد و ساکن کیاسر! بعد از اتمام خدمت سربازی چند سالی را در شرکتی در استان سمنان مشغول فعالیت بودم، بعد به‌عنوان راننده تاکسی خطی برون‌شهری کیاسر و پس از آن نیز با شرکت خط انتقال گاز کار کردم، در کل شغل ثابتی نداشتم.

*به ترک کردن قانع نشدم به فکر ترک دادن افتادم

وی با بیان اینکه از دوران دبیرستان اعتیاد را با سیگار شروع کردم، اضافه می‌کند؛ پس از سیگار به تریاک روی آوردم ولاغیر، سال ۱۳۷۸ ازدواج کردم، حاصل این ازدواج سه فرزند دختر است، همسرم در همه مدت در کنارم بوده و نمونه بارزی از صبر و تحمل است.

آقای طالبی یادآور می‌شود؛ در طول دوران مصرفم شاهد برخوردهای ناشایست دیگران با خودم بودم، در حالی که من خودم را بیمار می‌دانستم دیگران مرا به چشم یک معتاد نگاه می‌کردند و این باعث سرخوردگی بود، از طرفی کسی به من اطمینان نمی‌کرد حتی والدینم ...

این بهبود یافته ادامه می‌دهد؛ تحمل این رفتارها برایم سخت بود از این رو تصمیم به ترک گرفتم و با تلاش فراوان سرانجام در سال ۱۳۹۲ پس از سپری کردن دوره ۲۰ ساله ترک کردم، از سال دوم ترکم همش در این فکر بودم که فضایی ایجاد کنم تا بتوانم به هم‌دردان خودم کمک کنم تا همچون من از این دام خلاص شوند.

وی با اشاره به اینکه معتادان برای ترک اول نیاز به مشاوره روحی و روانی دارند، تاکید می‌کند؛ در این راستا در حال تحصیل در رشته روانشناسی مقطع کارشناسی هستم و از نظر خودم یک بهبود یافته درد معتادان را خوب می‌فهمد و می‌تواند کمک خوبی برایشان باشد.

*بیان علت چهره خوشحال پدر

آقای طالبی با اشاره به اینکه پس از ترک تمام آبرو و اعتبارم به من بازگردانده شد و برای دیگر معتادان نیز همین خواهد شد،  خاطرنشان می‌کند؛ با دعای پدر و مادر و لطف خداوند ترک کردم و زمانی که پدرم به سفر مکه می‌رفت خانه و زندگی را به من سپرد، از طرفی عضو هیات امنای مسجد شدم و با اعتماد مردم توانستیم ساختمانی با مساحت ۴۰۰ متر در مسجد را تکمیل کنم. 

عضو شورای شهر کیاسر با اشاره به چهره خندان پدرش در زمان افتتاح مرکز بازپروری معتادان در کیاسر، می‌گوید؛ این همان کسی بود که روزی به فرزندش اعتماد نداشت اما در این زمان خوشحال بود، چرا که من به تصمیمم استحکام بخشیده و به فکر ترک دادن بقیه هستم.

*به نتیجه فعالیت مرکز خوشبین هستم

موسس مرکز اقامتی بهبودی بازتوانی اختلال مصرف مواد اطلس سبز با اشاره به اینکه به کار در مرکز خوشبین هستم بیان می‌کند؛ این مرکز با ظرفیت حضور ۲۰ نفر در روزهای کرونایی و تقریبا حدود هشت پرسنل متشکل از پزشک عمومی، رواشناس، مددکار و مددیار و غیره کارش را از همین هفته آغاز کرد.

وی با اشاره به اینکه پدرم می‌گفت شاید هم‌شهریان فرزندانشان را راهی این مرکز نکنند و به مکانی خارج از شهر ببرند، ادامه می‌دهد؛ قطعا برای جلب معتادان به این مرکز نیاز به فرهنگ سازی و کار اجتماعی داریم،  با آگاهی‌بخشی و پیگیری و کمک انجمن معتادان گمنام در کیاسر می‌توان به جذب و ترک ۲۱ روزه معتادان کمک کرد.

*فرصت خدمت به مردم شهرم را دارم

طالبی که در کنار این فعالیت، در اقداماتی همچون تجهیز مرکز درمانی شهر کیاسر، مشارکت در راستای جلوگیری از ورود زباله در بخش پشتکوه و مباحث فرهنگی و اجتماعی فعالیت دارد، تصریح می‌کند؛ خوشحالم که با حدود ۸۸۸ رای نفر اول شورای شهر کیاسر انتخاب شدم و فرصتی را برای خدمت به مردم شهرم پیدا کردم.

گفتنی است؛ ساختمان این مرکز در جاده کارخانه سیمان کیاسر قرار دارد، مرکز اقامتی بهبودی بازتوانی اختلال مصرف مواد اطلس سبز پل ارتباطی بین بهزیستی مازندران و مردم منطقه چهاردانگه است، مقرر شده تا در کنار مرکز طرح‌های کارآفرینی زودبازده راه‌اندازی و اجرایی شود تا بهبودیافتگان مشغول کار شوند.

به گزارش فارس؛ آقای طالبی حضورش در این مسیر را از ابتدا تا به اینجا مدیون نگاه خدا می‌داند و تاکید دارد که همه چیز دست خدا است و از خدا خواسته تا وسیله‌ای برای کمک به دیگر بندگان خدا باشد که گرفتار این بیماری هستند، وی نگران کاهش سن اعتیاد به‌ویژه در کیاسر است و امیدوار است بتواند به مقابله جدی با غول اعتیاد بپرازد.

گزارش از: زری طاهری پرکوهی

کد خبر 44284

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد