وثیقه‌های درخواستی مشکلی سر راه ساخت مسکن معلولان

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: در زمینه دریافت تسهیلات ساخت مسکن معلولان به ویژه در رابطه با وثیقه‌هایی که بانک‌ها می‌گیرند با مشکل مواجه هستیم.

به گزارش  روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به نقل از  فارس، ولی‌اله نصراصفهانی با حضور در دوازدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به هفته جهانی سالمندان و روز جهانی عصای سفید اظهار کرد: در سازمانی فعالیت می‌کنیم که برای بهتر زیستن فعالیت می‌کند، مأموریت‌های سازمان بهزیستی از قبل از تولد با مشاوره‌های ژنتیک شروع می‌شود که برای پیشگیری از به دنیا آمدن معلولانی است که ممکن است در آینده بار بسیار بزرگی را روی دوش دولت قرار دهد، تا سرای سالمندان و سالمندان مجهول‌الهویه که هزینه کفن و دفن آن‌ها با سازمان بهزیستی است.

۳۲ هزار و ۱۴۲ نفر معلول مستمری‌بگیر ماهیانه داریم

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان افزود: ما در سازمان بهزیستی گوش ناشنوایان، چشم نابینایان، دست و پای معلولان جسمی و حرکتی و ذهن مددجویان ذهنی و بیماران اعصاب و روان هستیم، بنابراین خودمان را مطالبه‌گر حقوق حقه معلولان در جامعه می‌دانیم.

وی ادامه داد: ۶۳ مرکز توانبخشی و نگهداری شبانه‌روزی، ۶ خانه حمایتی توانبخشی، ۴۵ مرکز توانبخشی ویزیت در منزل و ۹ مرکز توانبخشی مراقبت در منزل داریم.

نصراصفهانی با اشاره به اینکه نزدیک به ۳۲ هزار و ۱۴۲ نفر معلول مستمری‌بگیر ماهیانه داریم، عنوان کرد: ۱۳ هزار و ۵۱۴ نفر واجد شرایط دریافت مستمری هستند ولی به دلیل کمبود اعتبار نتوانسته‌ایم اینها را در چرخه حمایت مستمر بهزیستی قرار دهیم.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه ۱۷۶ مورد پلاک ویژه خودروی معلولان صادر شده است، گفت: طبق توافقنامه با پلیس راهور در رابطه با یک سری معلولان که می‌توانند رانندگی کنند پلاک ویژه معلولان صادر می‌شود.

وثیقه‌های درخواستی مشکلی بر سر راه ساخت مسکن معلولان

وی خاطرنشان کرد: در زمینه دریافت تسهیلات ساخت مسکن معلولان به ویژه در رابطه با وثیقه‌هایی که بانک‌ها می‌گیرند با مشکل مواجه هستیم، مناسب‌سازی پارک‌ها و فضاهای تفریحی و طراحی سامانه به منظور تردد کم‌هزینه و آسان معلولان از جمله چالش‌های سازمان بهزیستی در رابطه با معلولان است.

نصراصفهانی ادامه داد: ۹ هزار خانواده با سرپرست خانوار زن تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند، در دفتر توانمندسازی زنان و خانواده با چالش‌هایی از جمله ودیعه مسکن مددجویان، مشکلات خانواده‌های دارای چندقلو برای تأمین مسکن و هزینه‌های فرزندان به خصوص آموزشی و درمانی و هزینه‌های تحصیلی زنان سرپرست خانوار روبرو هستیم.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در رابطه با دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی گفت: این دفتر از ۲ بخش آسیب‌های اجتماعی و برنامه اورژانس اجتماعی تشکیل شده است؛ در ۱۹ شهرستان اورژانس اجتماعی با خدمات سیار در ۳ سطح مداخله در بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی، پاسخگویی شبانه‌روزی تلفنی به فوریت‌های اجتماعی با از طریق شماره ۱۲۳ و خدمات سیار فوریت‌های اجتماعی فعال است.

وی همچنین مطرح کرد: گروه‌های هدف دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی شامل زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب‌دیده اجتماعی، کودکان خیابانی و کار، همسران آزاردیده، کودکان آزاردیده، مبتلایان به اختلال هویت جنسی، دختران و پسران فراری از منزل و سایر افرادی که در شرایط بحرانی قرار دارند، هستند.

۸۵ درصد کودکان کار و خیابان اتباع هستند

نصراصفهانی با اشاره به اینکه نزدیک به ۸۵ درصد کودکان کار و خیابان اتباع هستند، بیان کرد: در محله‌های حصه، ارزنان و دارک ۵ نوع تبعه از ۵ کشور داریم، گلایه ما از اداره اتباع این است که در رابطه با ساماندهی این اتباع و کودکان فعالیت قابل قبولی را حداقل با ما ندارد، اما ارتباط ما با شهرداری در رابطه با شناسایی و جذب مناسب است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه در استان نزدیک هزار و ۲۰۰ کودک فاقد سرپرست مؤثر داریم، عنوان کرد: سیاست ما این است که کودکان درون خانواده‌ها ساماندهی شوند، نزدیک ۶۰۰ نفر از این کودکان را در خانواده‌های که پدربزرگ، مادربزرگ، خاله، عمه و دایی دارند ساماندهی کرده و ماهیانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به صورت مستمری به خانواده پرداخت می‌کنیم.

وی ادامه داد: بعضاً برای کودک هیچ خانواده‌ای متصور نیست و مجبور هستیم در ۴۰ واحد غیر دولتی که بیشتر از مؤسسات خیریه هستند این کودکان را به صورت خانه‌های کودکان و نوجوانان ساماندهی کنیم؛ یک شیرخوارگاه در مرکز استان داریم.

وام ۱۰۰ میلیونی ۴ درصدی برای اشتغال‌زایی معلولان

نصراصفهانی تصریح کرد: در حال حاضر سازمان بهزیستی به هر یک از معلولان که گواهی فنی و حرفه‌ای داشته باشد و بتواند کاری ایجاد کند ۱۰۰ میلیون تومان وام ۴ درصد اشتغال پرداخت کرده و حمایت‌های شغلی از آن‌ها انجام می‌دهد؛ اگر کارفرمایی بتواند یک مددجوی تحت پوشش سازمان بهزیستی را جذب کنند وام ۱۰۰ میلیونی اشتغال، ۲۳ درصد سهم کارفرمایی و۵۰ درصد از حقوقش را مادام‌العمر را به آن فرد می‌دهیم.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان اضافه کرد: ۱۵۳ نوع فعالیت در سازمان بهزیستی انجام می‌شود، امید داریم با حمایت دولت و مسؤولان شهری بتوانیم این خدمات را عمق‌بخشی کنیم.

کد خبر 44187

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد