در رسانه | همدان چهارمین استان سالمند کشور است

همدان- ایرنا- سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان همدان با بیان اینکه همدان چهارمین استان سالمند کشور است گفت: از مجموع ۱۸۵ هزار سالمند پنج هزار و ۴۰۲ نفر زیر پوشش این سازمان قرار دارند.

سیاوش رهبر روز دوشنبه به مناسبت هفته جهانی سالمند در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: هزار و ۸۹۷ سالمند با فراوانی ۶۱.۷ درصد شهری و ۳۸.۳ درصد روستایی، از خدمات مستمر و منظم بهزیستی استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: ۱۸۵ سالمند در چهار مرکز شبانه روزی، شامل ۱۰۲ زن و ۸۳ مرد، ۶۸ نفر مجهول الهویه و نیز ۱۸۰ نفر در ۲ مرکز روزانه شامل ۱۰۰ زن ۸۰ مرد، خدمات گوناگون و متنوعی از بهزیستی دریافت می کنند.

وی اظهار داشت: شهرستان های تویسرکان، همدان و ملایر به ترتیب بیشترین تعداد سالمند را در استان به خود اختصاص داده اند.

سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان همدان عنوان کرد: پیری جمعیت نشان دهنده مراقبت‌های بهداشتی مناسب، تغذیه مناسب و شیوه زندگی خوب در بین جامعه بوده است اما از طرفی، پیری جمعیت چالش‌هایی را به دنبال دارد.

رهبر خاطرنشان کرد: رویکرد سازمان بهزیستی عدم توسعه مراکز شبانه روزی سالمندان، فرهنگسازی نگهداری سالمندان در خانه و احداث خانه‌های کوچک ۱۰ نفره است که در حال حاضر هفت خانه کوچک در استان برای سالمندان و بیماران ذهنی در دست راه‌اندازی است.

وی بیان کرد: طرح های خانواده محوری مانند پرستاری خانواده محور، ویزیت در منزل و مراقبت در منزل از خدمات سازمان است که توسط تیم‌های تخصصی درمانی و توانبخشی برای سالمندان بسترگرا اجرا می شود.

سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان همدان یادآور شد: مراکز نگهداری سالمندان همدان با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، حساسیت های شدید مراقبتی، لغو ملاقات‌ها، آموزش پرسنل و واکسیناسیون در دوران شیوع کرونا با ۱۴ نفر فوتی قبل از واکسیناسیون کمترین موارد ابتلا را به خود اختصاص داده است.

رهبر، طرح توانمندسازی سالمندان را یکی دیگر از خدمات این نهاد دانست و گفت: این طرح از سال ۹۴ در تعدادی از استان های کشور از جمله همدان به اجرا درآمد که خدمات ارائه شده در این طرح شامل خدمات آموزشی، خدمات مبتنی بر مطالبه گری، خدمات مبتنی بر تغییر نگرش و خدمات توانمندسازی است که تاکنون ۵۰ نفر از افراد سالمند در استان زیر پوشش این طرح قرار گرفتند.

وی مناسب سازی منزل و خودرو سالمندان را از دیگر خدمات ارائه شده بهزیستی استان همدان بیان کرد و ادامه داد: به منظور فراهم کردن زمینه های  رفاه بیشتر سالمندان تسهیلات ۱۰ و پنج میلیونی برای مناسب سازی منزل و خودرو به سالمندان زیر پوشش سازمان پرداخت می شود.

سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان همدان پدیده هایی مانند "زنان سالمند تنها" و "سالمندی زودرس" را از چالش های پیش روی جامعه دانست و گفت: بیکاری و نبود زیرساخت های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی و در نتیجه مهاجرت جوانان منجر به پدیده "روستایی شدن سالمندی" شده است.

شعار هفته سالمند امسال، آغاز دعوت همگانی برای آموزش یک مهارت دیجیتال به سالمندان در قالب پویش رسانه‌ای «من می‌توانم؛ هیچ وقت برای یادگیری دیر نیست» در نظر گرفته شده است.

ششم تا ۱۲ مهر ماه به عنوان هفته جهانی سالمند نامگذاری شده است.

طبق توافق سازمان ملل افراد در سن ۶۰ سالگی و بیشتر جمعیت سالمند را تشکیل می‌دهند.

کد خبر 44171

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد