در رسانه | کرونا ارتباط‌گیری ناشنوایان را مختل کرد/ ۷۵ درصد ناشنوایان بیکار و خانه‌دار هستند

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه فقط ۲۵ درصد ناشنوایان شاغل هستند گفت: ۷۵ درصد ناشنوایان بیکار یا خانه‌دار هستند.

سیاوش رهبر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه تعطیلی مدارس طی ایام شیوع کرونا برای ناشنوایان بسیار سخت بود اظهار کرد: آنها که با زبان اشاره مفاهیم خود را به سمع دیگران می‌رسانند، با وجود ماسک این توان را نداشتند و این موضوع بسیار سخت بود.

وی با بیان اینکه ۳ هزار و ۱۶۷ نفر ناشنوا و کم شنوا در سطح استان وجود دارد گفت: از این افراد ۳۸ درصد دارای معلولیت خفیف، ۲۴ درصد ناشنوایی متوسط، ۳۳ درصد ناشنوایی شدید و ۳ درصد خیلی شدید و مطلق است.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان همدان تعداد ناشنوایان را ۶۰ درصد آقا و ۴۰ درصد خانم دانست و گفت: از این تعداد ۴۶ درصد متاهل و ۵۴ درصد مجرد هستند.

وی با اشاره به وضعیت اشتغال ناشنوایان عنوان کرد: ۲۵ درصد این افراد شاغل و ۷۵ درصد بیکار و خانه‌دار هستند؛ همچنین ۴۲ درصد دارای مسکن شخصی و ۵۸ درصد استجاری یا خانه پدری هستند.

رهبر با بیان اینکه استان همدان در تعداد ناشنوایان رتبه هفدهم را دارد عنوان کرد: از نظر میزان شیوع در هر ۱۰ هزار نفر استان یازدهم هستیم.

وی۵۰ درصد ناشنوایی را مسائل ژنتیکی، ۲۵ درصد را عوامل محیطی و ۲۵ درصد را مادرزادی دانست و افزود: غربالگری شنوایی از سن زیر سه ماهگی و ۶ ماهگی در بیمارستان انجام می‌شود و در سن زیر سه ماهگی با کاشت حلزون قابل درمان است.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان همدان اضافه کرد: غربالگری شنوایی کودکان تا ۶ سالگی است که باز قابل درمان و تاثیرگذار است ولی سن که بالاتر برود، مشکلات بیشتر است.

وی با بیان اینکه در زمان کرونا مشکلات ناشنوایان مضاعف شده است گفت: ارتباط گیری ناشنوایان با لب‌خوانی است به طوری که با دست‌ها صحبت می‌کنند و با چشم‌ها می‌شنوند اما چون همه ماسک دارند وضعیت سخت و باعث تنش روحی و روانی شده است.

رهبر معلولیت ناشنوایی را از مظلوم‌ترین معلولیت‌ها دانست و گفت: خواسته جدی معلولان ترویج زبان اشاره و دسترسی به مترجم زبان اشاره است تا بتوانند ارتباط‌گیری داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه تربیت مترجم ناشنوایان در اولویت ماست گفت: سال گذشته ۲۲ هزار و ۹۱ نفر و امسال ۵ هزار کودک غربالگری شنوایی شدند که کشور ما جزو برترین‌های غربالگری شنوایی است.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان همدان سن طلایی درمان ناشنوایی را سه ماهگی تا سه سالگی عنوان کرد و افزود: ۱۰۷ مورد کاشت حلزون از سال ۹۴ به بعد انجام شده و سالانه به طور میانگین ۳۰۰ سمعک بین ناشنوایان توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح توانمندسازی معلولین شنوایی با ۳۵ نفر شروع شده و امیدواریم خروجی خوبی داشته باشد گفت: یکی از اقدامات انجام شده، افزایش مستمری مددجویان بود که بین ۷ تا ۱۱ برابر شده است و پرداخت مستمری بر اساس بعد خانوار از سال گذشته شروع شده است.

رهبر به قانون حمایت از افراد دارای معلولیت اشاره کرد و گفت: بخشی از این قانون انجام شده به طوری که به معلولین شدید فاقد شغل باید حداقل حقوق قانون کار پرداخت شود که نمی‌شود و فقط ماهانه ۱۶۰ تومن پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه پرداخت شهریه دانشگاه پیام نور و آزاد برای معلولان ناشنوایی رایگان است افزود: صندوق حمایت از معلولان ناشنوایی نیز در سازمان ایجاد شده است.

کد خبر 44167

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد