در رسانه | کرونا مانع برقراری ارتباط اجتماعی ناشنوایان شده است

همدان- ایرنا- سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان همدان با اشاره به اینکه ماسک زدن مانع لب خوانی در ناشنوایان می شود گفت: شیوع بیماری کرونا و ضرورت استفاده از ماسک موجب کاهش حضور ناشنوایان در جامعه و مانع برقراری ارتباط اجتماعی آنها با مردم شده است.

سیاوش رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه حضور نیافتن در جامعه و ارتباط گیری با مردم یکی از بزرگترین مشکلات ناشنوایان در عصر کرونا است عنوان کرد: ناشنوایان برای برقراری ارتباط با افراد جامعه نیاز به «لب‌خوانی» دارند در حالیکه ماسک‌های معمولی این ارتباط را برای این افراد قطع کرده است.

وی خاطرنشان کرد: تهیه ماسک‌هایی با طلق شیشه‌ای نیز نتوانست مشکلات لب خوانی ناشنوایان را بر طرف کند.

سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان همدان با بیان اینکه افراد ناشنوا از اشاره به جای صوت برای انتقال مفاهیم استفاده می کنند ادامه داد: ۹۰ درصد افراد جامعه به زبان اشاره آشنایی ندارند و ترویج این زبان در بین مردم از نیازهای اساسی ناشنوایان است.

رهبر عنوان کرد: ناشنوایان آنگونه که شایسته است مورد توجه جامعه نیستند و حقوق اولیه این دسته از شهروندان بعضا مورد غفلت و حتی فراموشی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه زمان طلایی و نهایی برای انجام مداخلات درمانی مشکلات شنوایی و تاثیرگذاری مثبت مداخلات درمانی زیر ۶ ماهگی است ادامه داد: کارشناس شنوایی مستقر در تمامی زایشگاه‌های دولتی و خصوصی در همانجا غربالگری شنوایی را انجام می‌دهد.

سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان همدان یادآور شد: غربالگری شنوایی کودکان سه تا پنج سال با هدف ردیابی و شناسایی اختلالات شنوایی در کودکان پیش از ورود به فرآیندهای آموزشی انجام می‌گیرد.

رهبر یادآور شد: غربالگری شنوایی در سال گذشته برای ۲۲ هزار و ۹۱ نفر و در ۶ ماهه نخست امسال برای پنج هزار کودک و نوزاد همدانی با اعتبارات و مدیریت سازمان بهزیستی در مراکز بهداشت و شنوایی سنجی خصوصی انجام شد.

وی با بیان اینکه بهترین زمان کاشت حلزون برای افراد ناشنوای مادرزادی، پیش از ۶ سالگی است  عنوان کرد: کودکان ناشنوای مادرزادی باید به سرعت شناسایی و در برنامه کاشت حلزون قرار گیرند ولی برای ناشنوایی در دوران بزرگسالی چنین محدودیتی وجود ندارد.

سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان همدان اعلام کرد: ۳۰۷ عمل کاشت حلزون شنوایی از سال ۹۲ تاکنون در مرکز کاشت حلزون شنوایی غرب کشور در بیمارستان بعثت همدان با موفقیت انجام شده است.

رهبر از همکاری فعال خیران استان در تهیه هزینه گزاف حلزون شنوایی و کاشت آن خبر داد و گفت: مددجوی نیازمند بدون ماندن در صف انتظار در صورت توانایی نداشتن در خریداری و تهیه سمعک، باتری سمعک و حتی کاشت حلزون شنوایی با تایید مددکار سازمان، از تمام خدمات رایگان بهره مند می‌شود.

به گفته وی ۱۲ درصد معلولیت ها در کل کشور را ناشنوایی تشکیل داده که با ورود به سازمان و کمیسیون های پزشکی و با پذیرفته شدن به عنوان معلول از خدمات متنوع سازمان بهره مند می‌شوند.

سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان همدان با اشاره به اینکه این استان از نظر میزان شیوع ناشنوایی در رتبه یازدهم کشوری قرار دارد عنوان کرد: ۶۰ درصد ناشنوایان و کم شنوایان استان مرد، ۴۷ درصد متاهل، ۲۵ درصد شاغل و ۴۲ درصد دارای مسکن هستند.

رهبر خاطرنشان کرد: هزار و ۷۵۱ معلول ناشنوا و کم شنوا از سازمان بهزیستی استان همدان مستمری دریافت می‌کنند و تعداد هزار و ۳۹۵ نفر نیز در صف دریافت مستمری هستند.

به گفته وی مرکز تربیت شنیداری سازمان بهزیستی با ظرفیت ۱۲۰ نفر و با هدف پرورش و تربیت شنیداری و گفتاری کودکان در جهت رشد و بالندگی مهارت های درکی کودکان ناشنوا و کم شنوا در جهت برقراری ارتباط کلامی و حضور مؤثر آنان در جامعه، فعالیت دارد.

سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان همدان عنوان کرد: معلولان ناشنوا و کم شنوا در استان از خدماتی همچون کمک هزینه ایاب و ذهاب، بهبود تغذیه، مناسب سازی منزل، کمک های موردی و دانش آموزی، ویزیت در منزل، حق پرستاری خانواده محور بهره می برند.

رهبر از ناشنوایان به عنوان مظلوم ترین معلولان نام‌برد و اظهار داشت: معلولان شنوایی دارای توانمندی‌های بسیار و استعدادهای فراوان و ذهن پویا هستند و امکان فعالیت در زمینه‌های مختلف را دارند.

وی یادآور شد: ۲۵ درصد از افراد ناشنوا در حین تولد ناشنوا هستند و ۵۰ درصد معلولیت شنوایی ناشی از مشکلات ژنتیکی است.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده نزدیک به یک سوم جمعیت همدان به صورت مستقیم و غیرمستقیم از خدمات بهزیستی بهره می‌برند.

در حال حاضر ۳ هزار و ۱۶۷ ناشنوا و کم‌شنوا در استان همدان زیر پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند.

کد خبر 44166

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد