نزدیک به ۳ هزار سالمند تحت پوشش بهزیستی هستند

مدیر کل بهزیستی استان زنجان با اشاره به هفته گرامیداشت و تکریم  منزلت سالمندان و لزوم گفت: استان زنجان جزء ده استان کشور در رشد جمعیت سالمندی است و ۱۲۹ هزار و ۷۰۰ نفر ازجمعیت استان را سالمندان تشکیل می دهند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان محمد محمدی عنوان کرد: ۲ هزار و ۸۳۶ نفر از سالمندان، تحت پوشش بهزیستی هستند که به دلیل معلولیت های مختلف (جسمی، ذهنی، بینایی، شنوایی و اعصاب و روان) تحت پوشش قرار گرفته و از خدمات مستمری و غیر مستمر از جمله هزینه های درمانی، وسایل کمک توانبخشی، مناسب سازی محیط زندگی و... بهره مند هستند.

وی با اشاره به فعالیت دو مرکز شبانه‌روزی مراقبتی و توانبخشی سالمندان در استان و ارائه خدمات به ۱۱۴ سالمند، عنوان کرد: سه مرکز روزانه آموزش توانبخشی بهزیستی در استان فعالیت می‌کنند که به سالمندان تحت پوشش بهزیستی کلاس‌های آموزشی در موضوعات مختلف دینی، ورزشی و ... برگزار می‌شود که شیوع ویروس کرونا این اقدامات را محدود کرده ‌است.

این مسئول  به طرح توانمند سازی سالمندان اشاره کرد و گفت: بهزیستی استان زنجان در جهت افزایش میزان توانمندسازی سالمندان تحت پوشش ۱۵۰ نفر سالمند را تحت پوشش قرار داده و با انجام آموزش های متناسب با نیازهای سالمندان، استفاده از تجارب و مهارتهای آنان و رفع نیازمندی های دوران سالمندی اقدامات قابل توجهی در این خصوص ارائه می نماید.

وی در خصوص ویزیت در منزل برای سالمندان بسترگرا خاطر نشان کرد: تعداد ۹۵ نفر از سالمندان بسترگرا از خدمات ویزیت در منزل با حضور پزشک، پرستار، و مددکار، با رعایت پروتکل های بهداشتی بهره مند هستند.

مدیر کل بهزیستی در ادامه به دبیرخانه شورای سالمندان استان اشاره کرد وافزود: با شروع پاندمی کووید ۱۹ و با هدف کاهش مرگ و میر و بستری سالمندان و افزایش پوشش مراقبتی توسط دستگاه های متولی امور سالمندان اقدامات قابل توجهی چون مساعدت در هزینه های درمانی، تامین اقلام بهداشتی و بسته های معیشتی به سالمندان نیازمند و در نهایت تشویق و اقناع سالمندان و خانواده های آنان به انجام واکسیناسیون کرونا جهت ایمن سازی سالمندان در مقابل بیماری صورت گرفته است.

وی یادآور شد: درشیوع ویروس کرونا و با اقدامات به موقع درمانی، قرنطینه سازی، ممنوعیت پذیرش و ملاقات عمومی و خانواده ها  خوشبختانه توانستیم جان سالمندان را حفظ کنیم و کلیه سالمندان دو مرکز شبانه روزی در سلامت به سر می برند.

وی به روند ساخت مرکز نگهداری سالمندان و افراد دارای معلولیت در شهرستان خدابنده اشاره کرد و یادآور شد: کلنگ احداث این پروژه درسال ۹۶ با زیر بنای ۲ هزار و ۴۰۰ متر مربع به زمین زده شد و اعتبار این پروژه ازمحل مشارکت های مردمی و به همت خیرین درحال ساخت است.

محمدی با بیان اینکه نگهداری سالمندان در خانه نقش مهمی در ارتقای سلامت آن‌ها دارد، تصریح کرد: افسردگی، بیماری‌های زمینه‌ای، مسائل روحی و ... در سنین بالا مشکلاتی را برای افراد به وجود می‌آورد که استفاده از تجربه و پیشنهادات سالمندانی که توسط خانواده‌ها نگهداری می‌شوند می‌تواند نقش مهمی در ارتقای روحیه و عزت‌نفس سالمندان داشته ‌باشد.

وی به سند ملی سالمندان اشاره کرد و گفت: هدف سند سالمندی، رسیدن به جامعه‌ای بدون تبعیض سنی است و هدف دیگر سند، ارائه پاسخ مناسب به چالش‌ها و فرصت‌های سالمندی فردی و جمعیتی است که این سند در مرحله سیاست‌های اجرایی است و برای ملموس شدن برای سالمندان نیاز به اجرا دارد.

کد خبر 44068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد