حفظ ایمنی سالمندان در محیط خانه

با پیشرفت علم و تکنولوژی عمر انسانها نیز افزایش پیدا کرده است و این امر که برخی از افراد تا ۸۰ و یا گاهی ۹۰ سالگی هم به زندگی خود ادامه دهند .....

با پیشرفت علم و تکنولوژی عمر انسانها نیز افزایش پیدا کرده است و این امر که برخی از افراد تا ۸۰ و یا گاهی ۹۰ سالگی هم به زندگی خود ادامه دهند به هیچ عنوان اتفاق عجیبی به نظر نمی رسد؛ اما از آنجایی که قابلیت حرکتی و سلامت عمومی بدن تا حدودی در این سنین افول پیدا می کند، برخورداری از یک دکوراسیون مناسب در منزل برای سالمندان از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود. اگر دکوراسیون خانه سالمندان مطابق با نیازهای آنها نباشد امکان وقوع حادثه افزایش پیدا کرده و سالخوردگان آسیب های فیزیکی بیشتری را متحمل می شوند.

تحقیقات گویای این مطلب هستند که هر سال ۱ نفر از هر ۸ نفر فرد سالخورده ای که راهی بیمارستان می شوند به دلیل ایجاد سانحه در خانه های خود دچار مشکل شده و روانه بیمارستان می شوند. برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی تنها چند تغییر کوچک لازم است.

زمین خوردگی یکی از شایع ترین آسیب هایی  است که به افراد سالخورده وارد می شود. به این منظور باید مسائل مختلفی را رعایت نمایید. در هر دو طرف پله ها نرده بزنید تا هم از افتادن جلوگیری بعمل آید و هم اینکه فرد سالخورده با تکیه بر آنها راحت تر بتواند حرکت کند.
زیر فرش ها از نگهدارنده های پلاستیکی استفاده کنید تا فرش رانش نداشته باشد و سبب سر خوردن فرد نشود. همچنین در حمام و سرویس بهداشتی نیز از پادری های پلاستیکی ضد لغزش استفاده کنید.

افراد سالخورده به این دلیل که حس بویایی قوی ندارند در معرض خطر آتش سوزی بیشتری قرار دارند. به همین دلیل باید برای منزل آنها هشداردهنده های مخصوص آتش و دود استفاده شود. در صورت استفاده از بخاری حتماً دریچه ها و دودکش ها را چک کنید تا گاز مونوکسید کربن به داخل خانه بازگشت نداشته باشد.
استفاده از نور مناسب برای سالخوردگان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. این امر به ویژه در شب ها مهم است تا بتوانند جلوی راه خود را به خوبی ببینند و مسیر رفت و آمد خود را به سادگی پیدا کنند. استفاده از چراغ خواب با نور مناسب در راهروها و مسیر رفت وآمد سالمندان در شب ضروری است.
در مورد استفاده از وسایل برقی نیز مطمئن شوید که سیم آنها در مسیر عبور و مرور قرار ندارد و همچنین پریز به درستی متصل شده است. برای کنترل برق ساختمان از فیوز مناسب استفاده شود. در ضمن یک چراغ قوه یا چراغ شارژی در دسترس قرار دهید تا در صورت برق رفتن بتوانید از آن استفاده کنید.
استفاده از قفل مناسب برای درب و پنجره نیز ضروری است. این امر آرامش خیال افراد مسن را بیش از هر چیز دیگری فراهم می آورد. برای افزایش هر چه بیشتر امنیت عزیزانتان می توانید از سرویس دزدگیر مرکزی استفاده نمایید.


فاطمه تقوی نصرآباد
کارشناس توانبخشی

کد خبر 44067

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد