کرمانشاه ۲۲۹ هزار "سالمند" دارد/ "دالاهو" پیرترین و "ثلاث باباجانی" جوانترین شهرستان‌ها هستند

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه جمعیت سالمندی استان را ۲۲۹ هزار نفر اعلام و تصریح کرد: ۱۱.۴ درصد جمعیت استان را سالمندان تشکیل می‌دهند.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه: دکتر فرحناز محمدی به مناسبت روز جهانی سالمندان (۹ مهر) در گفت و گو با ایسنا با اشاره به افزایش جمعیت سالمندی در جهان و ایران گفت: با توجه به بهبود کیفیت زندگی و کنترل بیماری های واگیردار، امید به زندگی و طول عمر در جهان و ایران افزایش یافته و همین امر موجب شده سال به سال بر جمعیت سالمندان جهان افزوده شود.

وی افزود: در حال حاضر ۹ درصد جمعیت جهان را سالمندان تشکیل می دهند که پیش بینی می شود این میزان تا سال ۲۰۵۰ به حدود ۱۶ درصد برسد.

محمدی جمعیت سالمندان کشور را هم هشت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر اعلام و تصریح کرد: این تعداد ۱۰.۴ درصد جمعیت کشور را شامل می شوند و پیش بینی می شود این میزان تا سال ۱۴۲۰ به ۲۰ درصد افزایش یابد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه افزود: در استان هم ۱۱.۴ درصد جمعیت یعنی چیزی حدود ۲۲۹ هزار نفر را سالمندان تشکیل می‌دهند که بیش از میانگین کشوری است.

وی افزود: از جمعیت سالمندان استان ۱۱۶ هزار نفر را زنان و حدود ۱۱۳ نفر را مردان تشکیل می‌دهند و این امر نشان دهنده زنانه شدن جمعیت سالمندی است.

محمدی با بیان اینکه بیشترین جمعیت سالمندی استان مربوط به شهرستان دالاهو می باشد، گفت: در مقابل شهرستان ثلاث باباجانی کمترین جمعیت سالمندان استان را در خود جای داده است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با بیان اینکه این اداره کل خدمات رسانی به ۳۱ هزار نفر از جمعیت سالمندان استان را برعهده دارد، گفت: ۱۶ هزار نفر از این جمعیت بصورت مستقیم از بهزیستی مستمری دریافت می کنند.

محمدی با اشاره به وجود پنج مرکز شبانه روزی سالمندان در استان گفت: علاوه بر این هفت مرکز روزانه سالمندان هم در سطح استان فعال است که متاسفانه با شیوع کرونا اندکی از فعالیت های آنها کاسته شده و بیشتر برنامه های آموزشی آنها بر بستر فضای مجازی دنبال می شود.

این مسئول با تاکید بر اینکه بهترین راهکار برای تقویت سلامت روحی و جسمی سالمندان نگهداری و تکریم آنها در محیط خانه است، گفت: اولین نیاز سالمندان نیاز عاطفی است که باید در محیط خانواده برآورده شود و در این شرایط سالمندان از سلامت روانی و جسمی مناسب برخوردار خواهند شد.

وی افزود: شرع، اخلاق و انسانیت حکم می کند که پدران و مادران که به سن سالمندی می رسند در محیط خانواده نگهداری شوند و در این زمینه بهزیستی این آمادگی را دارد که برای ارائه مشاوره های لازم در کنار خانواده ها باشد.

محمدی گفت: شماره مشاوره رایگان ۱۴۸۰ از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ شب آماده پاسخگویی و مشاوره در خصوص سالمندان است.

کد خبر 44023

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد