پیام مدیر کل بهزیستی استان به مناسبت هفته سالمندان

به مناسبت هفته سالمند، دکتر علیرضا حاجیونی مدیرکل بهزیستی استان بوشهر پیامی خطاب به خانواده ها، مراکز سالمندان صادر کرد

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان  به مناسبت هفته سالمند، دکتر علیرضا حاجیونی  پیامی خطاب به خانواده ها، مراکز سالمندان صادر کرد

به نام خدا

(وجود پیران سالخورده بین شما باعث افزایش رحمت و لطف پروردگار و گسترش نعمت های الهی بر شماست) پیامبراکرم(ص)

سالمندی جمعیت یکی از بزرگ ترین موفقیت های بشری است که مرهون پیشرفت و رشد تکنولوژی، گسترش مراقبت های بهداشتی اولیه، پیدایش تکنولوژی های جدید در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری ها، اجرای موفقیت آمیز برنامه تنظیم خانواده، بهبود شرایط اقتصادی ـ اجتماعی و به دنبال آن کاهش مرگ و میر، زاد و ولد و افزایش امید به زندگی است. با توجه به اینکه دغدغه قرن حاضر جهان،افزایش کیفیت زندگی و رفاه سالمندان است این حمایت ها بایستی در نهایت به ابعاد مختلف پدیده سالمندی بپردازد،بطور مثال از بعد اقتصادی به تامین اجتماعی،مراقبت های پزشکی و گسترش فرصت های حرفه ایی توجه شود و از بعد اجتماعی به موضوعاتی از قبیل تنهایی، بازنشستگی، تزلزل جایگاه اجتماعی و عدم تطابق با آهنگ سریع دگرگونی های تکنولوژی توجه گردد. حمایت اجتماعی با بهبود و توسعه مکانیسم های سازگاری و تطابق روانشناختی در ارتباط است.تکریم و احترام به سالمند بخشی از فرهنگ ایرانی ـ اسلامی کشور ما است. بنابراین با توجه به تغییرات فرهنگی اجتماعی جامعه لازم است که ارتقای سطح فرهنگی جامعه در خصوص پدیده سالمندی در اولویت قرار گیرد. در این راستا می توان با استفاده از ظرفیت های رسانه ها در راستای احیا و ارتقا ء منزلت سالمندان و بهره مندی از توان دستگاه های اجرایی و ظرفیت های بخش خصوصی، تعاونی و سازمان های مردم نهاد، در راستای احیا و ارتقا ء منزلت سالمندان، شاهد وجود دیدگاه مثبت به سالمندی در جامعه باشیم. توجه به انواع حمایت اجتماعی و تقویت آن می تواند یک سرمایه اجتماعی در راستای بهبود کیفیت زندگی و روحیه سالمندان مورد توجه قرار گیرد.تأکید بر آموزش و یادگیری  مهارت  آموزی فرد و مراقبین سالمندان، ایجاد و توسعه محیط های توانمندساز و توسعه مشارکت ِ مادام العمر اجتماعی سالمندان ضروریست. ترویج تکنولوژی های جدید برای آموزش سالمندان، تلاش در جهت سوادآموزی سالمندان و آگاه سازی آنها از حقوق خود، می تواند در توانمندسازی سالمندان ایرانی، نقش مهمی داشته باشد.در حال حاضر عدم آشنایی کافی سالمندان با تکنولوژی های جدید می تواند منجر به جدایی سالمند از جامعه و انزوای او شود.

شعار جهانی روز سالمند امسال "بهره مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال" بیانگر همین موضوع می باشد.روز جهانی بزرگداشت سالمندان 1 اکتبر مصادف با نهم مهرماه روز یادآوری جایگاه ارزشمند کهن سالان بر تمامی سالمندان و خانواده ها گرامی باد.

دکتر علیرضا حاجیونی

مدیر کل بهزیستی استان بوشهر

کد خبر 44016

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد