در رسانه| سکوت ابدی ناشنوایان در هیاهوی زمانه

ایسنا/چهارمحال و بختیاری برای چند لحظه گوش‌هایتان را محکم بگیرید و محیط اطراف و آدم‌ها را خوب نگاه کنید، تصور کنید این شرایط و این سکوت ابدی باشد، حتی تصور این لحظات بسیار دردناک است، اما افرادی هستند که با این تصور دردناک عمری زندگی می‌کنند.

به گزارش ایسنا، آدم‌هایی که نمی‌شنوند، چه بخواهیم یا نه، عضوی از جامعه‌ای هستند که در آن زندگی می‌کنیم، همه آن‌ها همچون تک‌تک انسان‌های عادی دارای حقوق شهروندی و اجتماعی بوده و نیاز به جامعه‌ای امن و سالم دارند تا در آن رشد کنند و به موفقیت برسند، هیچ فردی حق ندارد اندکی از حق و حقوق آن‌ها را نادیده بگیرد و فراموش کند.

افراد بسیاری در جامعه وجود دارد و ممکن است در خیابان از اطرافمان عبور کنند که اگر یک غربالگری ساده و اقدامی سریع برای درمان آن‌ها صورت می‌گرفت، می‌توانستیم مانع ورود آن‌ها به دنیای ناشنوایی شویم، دنیایی پر از سکوت.

البته افرادی هم هستند که از ابتدای پاگذاشتن به این دنیا، خدادادی ناشنوا هستند و خدا را به خاطر توانمندی‌های بسیار در وجودشان شاکرند.

امروز هشت مهر روز جهانی ناشنوایان است‌، به بهانه این روز و در هیاهوی روزهای پرتلاطم به جهت یادآوری این مناسبت در تقویم، گفت‌وگویی با یکی از ناشنوایان چهارمحال و بختیاری که افتخارآفرین جامعه ناشنوها نیز است، انجام داده‌ایم.

ناشنوایی پایان زندگی نیست/لزوم توجه به مسئله اشتغال ناشنوایان

حسین حسینی- کشتی‌گیر فرنگی‌کار و عضو تیم ملی کشتی فرنگی اهل هفشجان و دارای ۱۷ سال سن است، او در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: فرزند اول خانواده هستم، پدر و مادرم ناشنوا هستند و یک خواهر کوچک‌تر دارم که از قدرت شنوایی برخوردار است.

وی افزود: حکمت خداوند در این بود که من ناشنوا متولد شوم، از ابتدا متوجه شدم که ناشنوا هستم و نمی‌توانم صدایی را بشنوم، البته خدا را شکر می‌کنم که توانایی‌های بسیار در وجودم قرار داده شده تا با تلاش به آرزوها و هدف‌هایی که در ذهن دارم، برسم.

این عضو تیم ملی کشتی فرنگی گفت: متاسفانه فرهنگ جامعه بسیار ضعیف است و این تفکر در میان مردم وجود دارد که ناشنوا به دلیل اینکه صدایی را نمی‌شنود قادر به انجام کاری نیست، اما این طرز تفکر نادرست است، زیرا افرادی که توانمند هستند از عهده تمام کارها برمی‌آیند، فقط صدایی را نمی‌شنوند و این امر نمی‌تواند مانع از انجام کارهای آن‌ها شود.

وی با بیان اینکه حمایت بهزیستی از ناشنوایان بسیار کم و توجه زیادی صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: از مسئولان انتظار می‌رود حمایت و توجه بیشتری از جامعه ناشنوایان داشته باشند، زیرا اشتغال مشکل اصلی این قشر بوده و لازم است زمینه استخدام در کارهای دولتی و غیر دولتی برای آن‌ها فراهم شود.

حسینی ادامه داد: باید برای افراد عادی جامعه آموزش‌هایی در زمینه زبان اشاره صورت گیرد تا در صورت مواجهه با فرد ناشنوا به‌ راحتی بتوانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند تا بخشی از مشکلات برطرف شود.

این قهرمان کشوری کشتی فرنگی در رده نوجوانان، تاکید کرد: نگاه افراد عادی به فرد ناشنوا باید، واقع‌بینانه، خوش‌برخورد و با نهایت احترام باشد، زیرا ناشنوایان هم جزیی از افراد جامعه به شمار می‌روند.

بهترین سن کاشت حلزون شش ماه تا شش سال است

نرگس عسگری- مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود ۳۹۴۲ معلول شنوایی در استان، اظهار کرد: ۱۲.۶۸ درصد جمعیت معلولان به معلولان شنوایی اختصاص دارد که علل ایجاد آن ممکن است ناشی از سوانح و حوادث، مادرزادی، بیماری‌های خاص و دارویی باشد.

وی گفت: در چهارمحال و بختیاری یک مرکز شنوایی، یک موسسه خیریه برای توانبخشی و مددکاری ناشنوایان، سه مرکز شنوایی سنجی غیر دولتی و دو مرکز شنوایی سنجی دولتی برای ناشنوایان استان فعال است.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بهزیستی کمک‌هایی را به افراد ناشنوا در قالب کمک هزینه کاشت حلزون، خرید سمعک، خرید باتری و اقدامات گفتار درمانی مورد نیاز ناشنوایان را انجام می‌دهد، تصریح کرد: سال گذشته هزینه ۶۹ مورد کاشت حلزون به مبلغ یک میلیارد و ۴۴۰ میلیون ریال توسط سازمان بهزیستی پرداخت شد، این نهاد حمایتی به ازای هر کاشت حلزون مبلغ ۳۰ تا ۶۰ میلیون ریال را پرداخت می‌کند که بهترین سن برای این اقدام شش ماه تا شش سال است.

وی تهیه ۱۲۰ عدد سمعک برای مددجویان، ۵۰۰۰ باتری سمعک و پرداخت ۴۰ کمک هزینه خرید سمعک را از دیگر اقدامات سال گذشته اداره‌کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری برشمرد و بیان کرد: باتوجه به اینکه اقدامات لازم در گفتار و ناشنوایی افراد در سن پایین‌ تاثیرگذار است، اولویت بهزیستی پرداخت سریع‌تر هزینه‌های درمان در سنین پایین‌تر است تا از این طریق، مشکل گفتار مددجویان کاهش یا برطرف شود.

عسگری با تاکید بر اینکه غربالگری بینایی و شنوایی کودکان از جمله اقدامات سازمان بهزیستی کشور است، گفت: در زمان بدو تولد، تیم‌هایی برای سنجش شنوایی کودکان در زایشگاه‌ها مستقر می‌شوند و شنوایی کودکان را به‌منظور جلوگیری از پیشرفت اختلال مورد سنجش قرار می‌دهند، در صورتی‌که کودکی مشکوک یا مشکلی از لحاظ شنوایی داشته باشد، بلافاصله به متخصص گوش، حلق و بینی ارجاع داده می‌شود تا در مراحل اولیه درمان انجام شود، در صورتی که به وسایل کمک توانبخشی از جمله کاشت حلزون یا سمعک نیاز باشد از همان ابتدا باید از این وسایل استفاده شود تا مشکل شنوایی پیشرفت نکند و به عنوان معلولیت تلقی نشود.

کد خبر 43973

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد