در رسانه| ایلام با کمبود رابط زبان اشاره ناشنوایان مواجه است

معاون توانبخشی بهزیستی ایلام گفت: این استان متاسفانه با کمبود رابط زبان اشاره ویژه ناشنوایان مواجه است.

حسین نورعلیوند به مناسبت روز جهانی ناشنوایان و سالمندان در گفت وگو با ایرنا  با اعلام این مطلب گفت: متاسفانه تمایل به کسب آموزش زبان اشاره در این استان بسیار پایین بوده بطوریکه تعداد انگشت شماری رابط ناشنوا در این استان وجود دارد.

وی با ذکر اینکه زبان اشاره به عنوان زبان ناشنوایان یکی از مهمترین نیازهای این قشر است، افزود: علاوه بر این عموم مردم نیز برای کمک به سهولت برقراری ارتباط با افراد دارای معلولیت ناشنوایی به عنوان شهروندان جامعه باید با زبان اشاره داشته باشند.

وی به دیگر مشکلات ناشنوایان در این استان اشاره کرد و گفت: هزینه بالای وسایل کمک توانبخشی، بی میلی کارفرمایان برای جذب افراد ناشنوا، ازدواج، اشتغال و پایین بودن نرخ مستمری دریافتی را از جمله عمده مشکلات این قشر عنوان کرد.

وی تعداد کل ناشنوایان استان را دو هزار و ۱۷۰ نفر اعلام کرد وگفت: این افراد علاوه بر پرداخت مستمری خدمات غیر مستمر نظیر توزیع وسایل کمک توانبخشی به این افراد در طول سال ارایه می شود.

***حمایت بهزیستی ایلام از پنج هزار و 868سالمند

معاون توانبخشی بهزیستی ایلام همچنین به مناسبت 9مهرماه روز جهانی سالمندان اشاره کرد و گفت: در استان ایلام در مجموع پنج هزار و 868 سالمند زیر پوشش حمایت این اداره کل قرار دارند که از این شمار سه هزار و 838نفر حوزه اجتماعی و مابقی در حوزه توانبخشی خدمت دریافت می کنند. 

نورعلیوند با ذکر اینکه از این تعداد 53نفر در مراکز نگهداری شبانه روزی هستند افزود: 35نفر از این تعداد زن و 18نفر نیز مرد هستند. 

وی به خدمات طرح ویزیت در منزل سالمندان اشاره کرد و گفت: این طرح در چهار شهرستان استان با هدف خدمات دهی به سالمندان در منزل و جلوگیری از سپردن آنها به مراکز نگهداری بهزیستی اجرا و 284سالمند با کهولت سن از آن برخوردارند.

وی توزیع وسایل کمک توانبخشی و وسایل کمک مصرفی نظیر ویلچر، عصا، واکر، تخت بیمارستانی، تشک مواج و پوشینه در بین سه هزار و 800 سالمند در شهرستانهای مختلف استان، ارایه خدمات طرح توانبخشی مبتنی بر خانواده و اجرای طرح توانبخشی مراقبین مبتنی بر خانواده به سالمندان در شهرستانهای ایلام، چرداول و دره شهر را از جمله عمده خدمات ارایه شده به سالمندان توسط این اداره کل عنوان کرد.

وی ایجاد محیط دوستدار سالمند را یکی از نیازهای سالمندان در این استان عنوان کرد که به عنوان مصوبه شورای سالمندان در دستور کار قرار گرفته و با همکاری شهرداری ها و سایر دستگاه های مرتبط تاکنون در شماری از خیابان ها و پارک های مرکز استان و برخی شهرستانها ایجاد شده است.

نورعلیوند نرخ جمعیت سالمندی در این استان را 8.5 درصد اعلام کرد و گفت: هم اینک در مجموع بیش از 49هزار سالمند در استان ایلام وجود دارد.

کد خبر 43966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد