در رسانه/ ۴ کودک کم شنوا در هر یک‌هزار تولد

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی میزان شیوع کم‌شنوایی در بین نوزادان را بیش از دو برابر مجموع دیگر اختلالات قابل ارزیابی عنوان کرد و گفت: در هریک هزار تولد ۲ تا ۴ کودک دچار کم شنوایی شدید تا عمیق می‌شوند.

فرگل صحاف در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با گرامیداشت روز جهانی ناشنوایان، کم شنوایی را معلولیتی پنهان و شایع‌ترین معلولیت مادرزادی دانست و اظهار داشت: میزان شیوع کم شنوایی در بین نوزادان در زمان تولد بیش از ۲ برابر مجموع دیگر اختلالات قابل ارزیابی در نوزادان است.

 وی افزود: با توجه به اینکه در هر یک‌هزار تولد ۲ تا ۴ کودک دچار کم شنوایی شدید تا عمیق  می‌شوند، سازمان بهزیستی اقدامات لازم را در راستای تحت پوشش قرار دادن و ارائه خدمات به آنان انجام می‌دهد.

صحاف پرداخت حمایت‌های مالی مستمر، صدور دفترچه بیمه سلامت، ایجاد موسسات، کانون‌ها و انجمن‌های غیردولتی حمایت از ناشنوایان و کم شنوایان، پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان معلول کم شنوای استان، ارائه سمعک، اجرای برنامه غربالگری شنوایی جهت تشخیص زود هنگام افت شنوایی، کمک به اشتغال، کمک هزینه ساخت مسکن را از اهم برنامه‌های این اداره کل برای ناشنوایان و کم شنوایان تحت پوشش برشمرد.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی با اشاره به فعالیت‌های بهزیستی در زمینه ارائه خدمات به ناشنوایان، پیشگیری را اولویت نخست بهزیستی در فعالیت‌ها خواند و یادآور شد: علاوه بر ارائه خدمات مشاوره ژنتیک به همه اقشار تحت پوشش بهزیستی در این زمینه شنوایی سنجی همه نوزادان در کلیه بیمارستان‌ها و زایشگاه‌ها در صورت وجود مشکلات شنوایی اقدامات بعدی جهت حل مشکلات انجام می‌پذیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بیش از ۲۲۸ هزار معلول شنوایی تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور و ۵.۷ درصد از این تعداد تحت پوشش اداره‌کل بهزیستی آذربایجان‌شرقی قرار دارند.

کد خبر 43955

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد