گسترش زبان اشاره راه ارتباط با ناشنوایان است 

مدیر کل بهزیستی استان زنجان خواستار گسترش زبان اشاره برای برقراری ارتباط با ناشنوایان در جامعه شد و گفت : عدم برقراری ارتباط با ناشنوایان این گروه از افراد دارای معلولیت را در انزوا قرا داده است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان محمد محمدی ضمن گرامیداشت روز جهانی ناشنوایان مصادف با ۸ مهر با شعار تجلیل از جامعه پر شور ناشنوایان- گسترش زبان اشاره بیان کرد: کنوانسیون  حفط حقوق افراد دارای معلولیت استفاده از زبان اشاره را به رسمیت می‌شناسد و ترویج می‌دهد. این نشان می‌دهد که زبان اشاره با زبان‌های گفتاری برابر است و کشورها را ملزم می‌کند تا یادگیری آن را تسهیل کنند و هویت زبانی جامعه ناشنوایان را ارتقا دهند.

 وی افزود :در حوزه ی توانبخشی ۲۲ هزار و ۲۳۷ نفر را تحت پوشش دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۹۷۹ پرونده مربوط به افراد دارای معلولیت شنوایی است و یک هزار و ۳۴۷ نفر از این افراد مستمری بگیر و مابقی از سایر خدمات بهزیستی بهره مند هستند.

این مقام مسئول با اشاره به غربالگری شنوایی نوزادان در ۱۰ روز اول تولد، یادآور شد: بهزیستی استان زنجان اقدام به غربالگری شنوایی نوزادان و شناسایی اختلالات شنوایی در ۱۰ روز اول تولد کودک می‌کند و این در حالی است که کاهش ذخیره لغات، کاهش حافظه شنیداری، هجی کردن لغات و افت تحصیلی از مشکلات افراد ناشنوا به شمار می‌رود.
وی تعداد دانش آموزان دارای معلولیت شنوایی را ۲۶۷ نفر بیان کرد و گفت: در سال گذشته ۵۸ کودک کم شنوا و ناشنوا از خدمات کاشت حلزون، دریافت سمعک، و... بهره مند شده اند.

مدیر کل بهزیستی تصریح نمود : این سازمان با توانمندی سازی ناشنوایان تلاش دارد این قشر را برای حضور درجامعه آماده کند که در این راستا پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان و کمک هزینه تحصیلی به دانش آموزان ناشنوا، وسایل کمک توانبخشی ، حرفه  آموزی و مشوق های حمایتی برای کارفرمایان در صورت به کارگیری فرد معلول از دیگر خدمات بهزیستی می باشد .

 محمدی با اشاره به فعالیت ۱۴۰ ورزشکار دارای معلولیت شنوایی افزود: همه مسوولان دستگاه های دولتی و غیر دولتی که در زمینه ارتقای ورزش افراد دارای معلولیت مسوولیتی برعهده دارند باید برای ایجاد انگیزه و اعتماد به نفس آنان تمام تلاش خود را در راستای فراهم کردن امکانات به کار گیرند تا ورزشکاران بتوانند با پشتکار بیشتر به تلاش خود ادامه دهند.

وی با تاکید بر اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و ایجاد بستر مناسب جهت دسترسی برابر به فرصت ها و امکانات عمومی  گفت : استفاده از علائم هشدار دهنده، طراحی اپلیکیشن های ویژه حوادث افراد دارای معلولیت، تجهیز ادارات و دیگر ارگان ها به سامانه های تصویری و نوشتاری از مهمترین فعالیت ها در حیطه مناسب سازی و برابری فرصت ها جهت افراد دارای معلولیت شنوایی در هنگام بروز حوادث است.

کد خبر 43930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد