شهر تهران| ٧٠درصد غربالگری شنوایی استان در شهر تهران انجام می‌شود

مدیربهزیستی شهر تهران گفت: ۷۰ درصد غربالگری شنوایی استان تهران توسط بهزیستی پایتخت در ۱۵ بیمارستان و ۵۵ مرکز بهداشت انجام می‌شود.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از خبرگزاری ایرنا، سیدسعید آرام افزود: انجام آزمون‌های شنوایی‌سنجی مانند تست OAE (گسیل های صوتی گوش (OAE) اصوات کم شدتی هستند که در حلزون تولید می شوند و با کمک دستگاه OAE سنجیده می شوند) و تست ABR (در تست ABR پاسخ های شنوایی ساقه مغز فرد ثبت می شود) دوران نوزادی و تکرار تست OAE به‌طور مرتب به ویژه در نوزادان دارای عامل خطر بسیار مهم است که در این راستا ۷۰درصد غربالگری شنوایی منحصرا توسط بهزیستی شهر تهران با استفاده از ۱۵ دستگاه ویژه انجام می شود.

وی ادامه داد: غربالگری شنوایی برای نوزادان قبل از ترخیص از این بیمارستان‌ها انجام می‌شود و با انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت بهداشت ادامه مراحل غربالگری شنوایی نوزادان در مراکز بهداشت با همکاری بهزیستی صورت می گیرد.

به گفته آرام، در سال گذشته ۴۵هزار و ۶۱۲ نوزاد غربالگری شنوایی شدند که از این میان ۵۹ نوزاد با درجاتی از کم شنوایی بودند، برای ۱۷ نوزاد، سمعک تجویز و برای پنج نوزاد عمل کاشت انجام و مابقی نیز جراحی شدند.

وی با بیان اینکه انجام غربالگری شنوایی برای خانواده‌های بی‌بضاعت در تمامی ۱۵ بیمارستان‌ و مراکز بهداشت و خانه روستایی تحت نظارت بهزیستی شهر تهران به صورت رایگان انجام می‌شود، گفت: معمول‌ترین آزمون‌های فیزیولوژیک که برای تشخیص کم‌شنوایی یکطرفه یا دوطرفه با هر شدتی مورد استفاده قرار می‌گیرد عبارتند از ABR و OAE که هر ۲ تست غیرتهاجمی است و عملکرد طبیعی شنوایی را نشان می دهد.

مدیر بهزیستی شهر تهران افزود: غربالگری شنوایی بخشی از برنامه سه مرحله‌ای است که مرحله اول همان غرباگری نوزادان بدو تولد، مرحله دوم تشخیص و مرحله سوم مداخله زود هنگام کم شنوایی است؛ البته به پیشگیری هم توجه شده است و اهداف این برنامه شامل غربالگری کامل تا یک ماهگی، تشخیص کامل تا سه ماهگی و تجویز سمعک و وسایل کمک شنوایی تا ۶ ماهگی است.

آرام ادامه داد: تشخیص و مداخله زود هنگام می‌تواند از پیامدهای شدید روانی، آموزشی و زبانی کم شنوایی جلوگیری کند؛ در صورت انجام ندادن غربالگری شنوایی بدو تولد ممکن است که کشف مشکل شنیداری کودک تا سن ۱۴ ماهگی به تاخیر بیفتد که در این صورت بروز مشکل در تکامل زبانی، آموزشی و گفتاری و پیامدهای همراه آن‌ها مانند مشکلات رفتاری، کاهش سلامت روانی و مهارت‌های تطبیقی ضعیف اجتناب ناپذیر خواهد بود.

مدیر بهزیستی شهر تهران با بیان اینکه از جمله مداخلات شنوایی‌شناسی می‌توان به دارو درمانی، استفاده از سمعک و کاشت حلزون اشاره کرد، گفت: با استفاده از دارو درمانی در موارد وجود عفونت گوش میانی در اغلب موارد کاهش شنوایی انتقالی کودک برطرف شده و می‌توان از مزمن شدن کم شنوایی و مشکلات ناشی از آن در زندگی آینده کودک پیشگیری کرد.

وی ادامه داد: هم چنین با توجه به اینکه یکی از راه‌های با اهمیت یادگیری از طریق شنیدن است بنابراین مداخله زودهنگام و استفاده مناسب از سمعک و کاشت حلزون در جهت رشد زبان و گفتار و پیشگیری از انزوای اجتماعی و عملکرد مناسب تر کودک در سنین مدرسه تاثیر به سزایی خواهد داشت.  

آرام گفت: با توجه به اینکه ۵۰ درصد کم شنوایی‌های دوران کودکی قابل جبران است، با اقدامات صورت گرفته توسط معاونت پیشگیری در راستای آگاهی بخشیدن به والدین، بروشورهای بسیاری جهت آگاهی از تست‌های شنوایی، نحوه انجام آنها واکنش‌های شنیداری شیرخواران و کودکان و روند مراحل رشد گفتار و زبان در اختیار والدین قرار گرفته و نصب پوستر در مراکز بهداشت انجام شده است.  

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع بالای عفونت گوش میانی در کودکان، غربالگری شنوایی کودکان سه تا پنج سال نیز توسط کلنیک تخصصی «ایلیا فتوح» در تمامی مهدهای کودک تحت نظارت شهر تهران انجام می‌شود که توانسته تشخیص کم‌شنوایی انتقالی را انجام دهد تا پیش از مزمن شدن آن و بروز اثرات سوء کم‌شنوایی بر یادگیری کودک با استفاده از دارو درمانی، کم شنوایی انتقالی کودک درمان شود.

کد خبر 43898

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد