فقط ۲ دهم درصد سالمندان استان در مراکز بهزیستی اقامت دارند

مدیر کل و معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی به مناسبت روز جهانی سالمندان از طریق ویدیو کنفرانس با مسؤولان مراکز توانبخشی سالمندان و کارشناسان ناظر آنها در شهرستان های استان گفتگو کردند و این روز را به سالمندان تحت پوشش بهزیستی تبریک گفتند.

در این نشست مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی بر فراهم‌سازی زمینه‌ی سالمندی پویا در کل جامعه و از جمله در مراکز بهزیستی تأکید کرد.

مسعود فیروزی گفت: روز جهانی سالمندان، فرصتی فراهم می‌کند که به این گروه از شهروندان که روز به روز جمعیت بیشتری را پوشش می‌دهند توجه ویژه‌ای داشته باشیم و از مشارکت اجتماعی آنان در تمام فعالیت‌های جامعه، استقبال کنیم.

وی ادامه داد: باید در دوره‌ای که سالمندان در مراکز توانبخشی بسر می‌برند توانبخشی به معنای واقعی کلمه در مورد آنان اعمال شود و این عزیزان بتوانند با پویایی و تحرک فعال، دوران توانبخشی را سپری کنند.

وی همچنین از وظایف شهروندی در قبال سالمندان یاد کرد و گفت: باید از دوران میان‌سالی برای رسیدن به سالمندی برنامه‌ریزی داشته باشیم و آموزش‌های لازم در خصوص شیوه‌ی زندگی و عوامل محافظ در برابر سالمندی ناتوان را به همه ارائه دهیم.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: یکی از الزامات زندگی اجتماعی امروز که جامعه به سمت سالمندی حرکت می‌کند دسترس‌پذیری امکانات اجتماعی برای گروه‌های کم‌توان جامعه از جمله سالمندان است که همه‌ی دستگاه‌های دولتی باید خود را در این زمینه وظیفه‌مند بدانند.

وی خاطر نشان کرد: اگر چه حدود ۱۰ درصد جامعه در زمره سالمندان قرار می‌گیرند اما به دلیل تفوق فرهنگ نوع‌دوستی و حرمت نهادن به بزرگان و سالمندان خانواده، فقط ۲ دهم درصد این گروه در مراکز تحت نظارت بهزیستی بسر می‌برند که از این جهت خدا را شاکر هستیم و امیدواریم برای تمام خانواده‌ها، اولویت نگهداری و مراقبت از سالمند در خانواده مطرح باشد.

فقط ۲ درصد سالمندان استان در مراکز بهزیستی اقامت دارند

سالمندان وابسته به تخت از سالمندان سالم جداسازی شوند

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی نیز در این دیدار مجازی با مسؤولان و کارشناسان مراکز سالمندان گفت: سالمندان مقیم مراکز بهزیستی یا دارای تمکن مالی هستند اما دچار آلزایمرند و کسی در خانواده، توان مراقبت از آنان را ندارد.

حمیدرضا علیزاده افزود: گروه دیگری از این افراد تنها هستند و خانواده‌شان مهاجرت کرده یا از بین رفته‌اند و کسی برای مراقبت از آنها وجود ندارد.

وی ادامه داد: گروه سوم نیز افرادی هستند که تمکن مالی ندارند و یا به معنای واقعی کلمه بلاصاحب می‌باشند که در این مورد مدعی العموم قیم آنهاست و به به وضعیت آنها اشراف دارد.

علیزاده گفت: از این سه گروه، بخشی وابسته به تخت هستند و نیاز به مراقبت دائمی دارند و بخشی از سلامت نسبی برخوردار می‌باشند که باید در جهت حفظ شأن و منزلت این گروه، اقدامات و برنامه‌های لازم انجام شود.

وی حفظ کرامت و عزت نفس سالمندان مقیم مراکز را یک وظیفه‌ی پرستاری و مددیاری مراکز دانست و گفت: افراد بلاصاحب و یا غیر متمکن که در مراکز نگهداری می‌شوند باید توسط تیم مراقبت و درمان مورد توجه قرار گیرند و توانبخشی به معنای واقعی در مورد آنها انجام شود تا میزان سلامت روان آنها افزایش یابد و از فشارهای روحی آنان کاسته شود.

وی تأکید کرد: باید کاری کنیم که افراد مقیم این مراکز احساس نکنند ایستگاه آخر زندگی را می‌گذرانند بلکه پویایی و فعالیت در آنها تقویت شود و شادمانی و نشاط در وجودشان جایگیر گردد.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی در پایان گفت: باید تدبیری بیندیشیم که سالمندان وابسته به تخت از سالمندان دارای سلامت نسبی، جداسازی شده و در بخش‌های جداگانه مورد توانبخشی قرار گیرند  زیرا در این صورت، سالمندان دارای سلامت نسبی، از عوامل مساعد کننده‌ی افسردگی و ناامیدی فاصله گرفته و نور امید در دل‌شان روشن‌تر می‌گردد.

وی خاطر نشان کرد: سالمندی، درب منزل همه‌ی ما را خواهد زد و هیچ‌کس از این مرحله، گریزی ندارد لذا باید در نظر داشته باشیم که خدمت به این عزیزان، خدمت به خودمان است که در آینده، سالمند می‌شویم و نیاز به توجه و مراقبت داریم.

کد خبر 43848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد