اپلیکیشن استفاده ناشنوایان از فضاهای موزه‌ای و محیط‌های فرهنگی رونمایی شد

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در چهارمین روز از هفته ناشنوایان، از اپلیکیشن استفاده ناشنوایان از فضاهای موزه‌ای و محیط‌های فرهنگی رونمایی کرد.

مسعود فیروزی در موزه‌ی قران و هدایای مقام معظم رهبری در حرم مطهر طی مراسمی که جمعی از مسؤولان آستان قدس، کانون ناشنوایان خراسان رضوی و بهزیستی استان شرکت داشتند، این اپ را رونمایی کرد.

وی طی سخنانی در خصوص چگونگی و موارد استفاده ناشنوایان از این طرح گفت: پیش از این، محرومیت ناشنوایان از توضیحات راهنماهای فضاهای فرهنگی تفریحی و موزه‌ها توسط کانون ناشنوایان مطرح شده بود و این کانون با همکاری یک مجموعه‌ی علمی، کار طراحی این اپلیکیشن را انجام دادند.

وی ادامه داد: قبل از طراحی این اپلیکیشن، اگر ناشنوایی به محیط فرهنگی می‌رفت یا باید مترجمی در کنارش بود و یا اینکه اگر به لب‌خوانی مسلط بود از روی صحبت‌های راهنمای تور یا گروه، چیزهای مبهمی دریافت می‌کرد.

فیروزی گفت: اکنون با طراحی این برنامک و حمایت مالی بهزیستی خراسان رضوی، ناشنوایان امکان این را یافته‌اند که وقتی به یک فضای تفریحی، فرهنگی، علمی یا موزه می‌روند بتوانند اطلاعات مربوط به آن مجموعه را با زبان اشاره دریافت کنند.

وی ادامه داد: در این طراحی، ناشنوا، بارکدی را که در یک محل مناسب از اثر یا موزه قرار داده شده با گوشی همراهش اسکن می‌کند و سپس، اطلاعات این اثر در اختیار ناشنوا قرار می‌گیرد.

به گفته‌ی مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی این پروژه اکنون در مجموعه‌ی آستان قدس کار می‌کند و قرار است به سایر محیط‌های فرهنگی تسری پیدا کند.

وی در برنامه‌ی افتتاح این اپلیکیشن همچنین به وضعیت فعلی ناشنوایان استان اشاره کرد و گفت: مهم ترین چالش ناشنوایان نحوه برقراری ارتباط با جامعه است که بهزیستی سعی کرده در کنار سازمان مردم نهادی که خود آنها راه‌اندازی کرده‌اند قرار بگیرد و حمایت‌های لازم را داشته باشد.

وی ادامه داد: سامانه اعزام مترجم ناشنوایان، اولین و تنها سامانه این مبحث در تمام کشور است که حدود پنج سال پیش راه‌اندازی شده و تجربه بسیار موفقی بوده و مشکلات زیادی از این گروه از شهروندان را حل کرده است.

وی خاطر نشان کرد: افراد کم شنوا و ناشنوا از آن دسته معلولین هستند که با همت خودشون سعی کردن محدودیت ها را به حداقل برسانند.

وی با بیان اینکه خداوند انسان ها را متفاوت آفریده است گفت: افراد دارای معلولیت هم جزو همین تفاوت ها هستند و اگر جامعه شرایط مناسب را برای احقاق حقوق افراد متفاوت را فراهم نکند با چالش جدی روبرو می شود.

وی تصریح کرد: هر چقدر دسترسی کمتر شود شدت معلولیت افزایش پیدا می کند و در واقع این جامعه است که با اعمال یا عدم اعمال این محدودیت ها میزان معلولیت را افزایش و کاهش می‌دهد.

از اپلیکیشن استفاده ناشنوایان از فضاهای موزه‌ای و محیط‌های فرهنگی رونمایی شد

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی نیز در حاشیه این جلسه گفت: امروز در خراسان رضوی بیش از ۱۳ هزار نفر با معلولیت شنوایی تشکیل پرونده داده‌اند و از خدمات بهزیستی بهره‌مند می‌شوند.

حمیدرضا علیزاده با بیان اینکه بهزیستی برای حل چالش‌های ناشنوایان همکاری کامل خود را اعلام می کند گفت: استفاده از تکنولوژی می تواند میزان زیادی از محدودیت ها را رفع کند و شرایطی که دنیای دیجیتالی در اختیار ما قرار داده باید برای افزایش دسترسی و کم‌کردن مشکلات افراد دارای معلولیت به کار گرفته شود که خوشبختانه در استان ما شرایط خیلی خوب پیش می‌رود.

وی خاطر نشان کرد: در حال رایزنی با سازمان بهزیستی هستیم که سامانه اعزام مترجم، سراسری شده و اعتبارات مربوط به آن در بودجه دیده شود که همکاران مترجم بتوانند از دریافتی مناسب برخوردار باشند.

وی همچنین به موضوع اشتغال و توانمندسازی ناشنوایان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سه مؤسسه‌ی غیر دولتی که دارای توانایی‌های علمی، روان‌شناسی و مددکاری هستند افراد دارای معلولیت و از جمله ناشنوایان متقاضی کار را آموزش می‌دهند و تا مرحله‌ی اشتغال همراهی می‌کنند.

علیزاده گفت: خوشحالیم که در حال حاضر ۱۴۰ کارآفرین در استان نیروی انسانی گروه ناشنوایان را بکارگیری نموده و موفقیت‌های خوبی در این زمینه بدست آمده که در حال فراگیر کردن این طرح هستیم.

کد خبر 43803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد