گسترش زبان اشاره و باور توانمندی های ناشنوایان بزرگترین خواستها آنان

مدیر کل بهزیستی استان قم در آستانه روز جهانی ناشنوایان ، گسترش زبان اشاره و باور توانمندیهای بی نظیر جامعه پرشور ناشنوایان را بزرگترین خواسته این قشر از معلولین برشمرد.

دکتر مهدی پهلوانی مدیر کل بهزیستی استان قم ضمن بیان اینکه شعار امسال هفته ناشنوایان تجلیل از جامعه پرشور ناشنوایان و گسترش زبان اشاره تعیین شده است از شناسایی  4449 ناشنوا و کم شنوا و تشکیل پرونده در بهزیستی استان جهت ایشان خبر داد و افزود  حدود 2576 مرد و 1873 زن می باشد .

مدیر کل بهزیستی قم خاطرنشان کرد : آسیب شنوایی معلولیتی پنهان و شایع ترین نقص مادرزادی است . میزان شیوع آن در زمان تولد بیش از دو برابر مجموع دیگر اختلالات قابل ارزیابی در نوزادان است (2 تا 4 در هزار موالید دچار کم شنوایی شدید تا عمیق می باشند)

وی افزود :  امروزه سازمان بهزیستی با اولویت قرار دادن برنامه هایی همچون غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان ، تشخیص بهنگام و ارجاع به موقع ، توانبخشی گفتاری و شنیداری در مراکز خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی، ارائه تجهیزات توانبخشی (سمعک)، ارائه کمک هزینه کاشت حلزون شنوایی، تعمیر و تعویض قطعات پروتز کاشت، ارائه خدمات توانبخشی بعد از کاشت حلزون شنوایی، آموزش و مشاوره خانواده و آماده سازی کودک برای ورود به مهد و مدرسه، یاریگر متخصص و متعهد کودکان دارای آسیب شنوایی و خانواده ایشان است لذا در طرح غربالگری شنوایی نوزادان در استان در سال 99 حدود 16694 نفر ودر شش ماهه اول سال 1400 حدود 9600 نوزاد غربالگری شنوایی شده اند .

پهلوانی در خصوص علت شناسی بروز این نوع از معلولیت افزود:  25% دلیل ناشنوایی ناشناخته است، 50% علت ژنتیک و 25% سایر موارد مانند (زردی، بیماریهای مادر در حین بارداری و مسائل هنگام زایمان و.....) و طبق مطالعات متعدد سالهای اخیر در صورتی که کودک دارای افت شنوایی پیش از 3 ماهگی تشخیص داده شود و قبل از سن شش  ماهگی از وسیله تقویت کننده صوتی و برنامه های توانبخشی مناسب بهره مند گردد، می تواند به مهارتهای گفتاری و زبان قابل مقایسه با کودکان طبیعی دست یابد.

مدیر کل بهزیستی قم با اشاره به تجویز وسیله کمک شنوایی مناسب نظیر سمعک ، تربیت شنوایی، گفتار درمانی وکاشت حلزون برای ناشنوایان افزود در سال 99 تعداد 15 مورد کاشت حلزون برای کودکان ناشنوا داشتیم و علاوه بر تامین 319 مورد سمعک برای ناشنوایان و تهیه و توزیع باطری سمعک در حد توان در خدمت ناشنوایان استان بوده ایم.  

لازم به ذکر است در استان قم 560 دانش آموز ناشنوا و کم شنوا و 45 دانشجو از خدمات بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی برخوردار هستند .

کد خبر 43793

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد