دیدار سرزده فرمانده سپاه پاسداران از کودکان کار

سردار سرلشگر «حسین سلامی» فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مسیر پیاده‌روی اربعین به‌صورت سرزده از مرکز کودکان کار یاسر بازدید کرد و با کودکان کار هم‌صحبت شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از فارس، ساعت ۱۱ صبح روز اربعین، سردار سرلشگر سلامی در مسیر پیاده‌روی اربعین ساعتی را با کودکان کار موسسه حافظان کودک کار مرکز یاسر گذارند. کودکان کار در حیاط موسسه موکبی به یاد پیاده‌روی اربعین به راه انداخته بودند و فکرش را هم نمی‌کردند میزبان فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باشند.

 کودکان کار «مرکز یاسر» که باجان دل در موکب اربعینی را به راه انداخته بودند، به‌یک‌باره شاهد مهمان‌های سرزده بودند. کودکان کار در روز اربعین باوجود همه حزن و اندوهی که داشتند خبرهای خوبی از فرمانده سپاه پاسداران شنیدند.

باوجود عجله‌ای که سردار سرلشگر حسین سلامی داشتند تا بتوانند در مسیر پیاده‌روی اربعین از «میدان امام حسین (ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی» باشند، اما با صبوری تمام از تمام کارگاه‌های مهارتی و تولیدی کودکان کار بازدید کردند و از این اتفاق بسیار خرسند بودند که این کودکان توانسته‌اند با حمایت این موسسه خیریه روی پای خودشان بایستند و کمتر در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار بگیرند.

برای بازدیدکنندگان این سؤال مطرح شد که این کودکان چطور در این مرکز جذب می‌شوند؟

«علی حسین‌علی پور» مدیر موسسه و مسئول خیریه حافظان کودکان کار در پاسخ به این سؤال گفت: «هرسال بالغ‌بر هزار کودک کار و خیابان که اغلب سر چهارراه‌ها کار می‌کنند توسط اورژانس اجتماعی به حوزه مددکاری بهزیستی سپرده می‌شوند. برای هر کودک با توجه به اقتضائات و سن و سالش تصمیم‌گیری می‌شود، برخی کودکان به خانواده برمی‌گردند. در بین آن‌ها کودکانی هستند که خانواده مناسبی ندارند که بتوانند تحت حمایت پدر و مادر باشند و امکان تحصیل برای آن‌ها فراهم نیست؛ بنابراین این تعداد کودکان به مراکز نگه‌داری از کودکان کار یاسر سپرده می‌شوند. این مرکز تحت نظارت سازمان بهزیستی و حمایت مرکز خیریه (حافظان کودک) اداره می‌شود. این کودکان درس می‌خوانند و در کنار آموزش‌های فرهنگی، آموزشی، تربیتی، هنری و ورزشی تلاش می‌کنند مهارتی را نیز یاد بگیرند تا بتوانند فردا روز گلیم خود را از آب بکشند و به‌قول‌معروف دستشان در جیب خودشان باشد.

موسسه خیریه حافظان کودک در ۱۴ استان

حسین‌علی پور در توضیح بیشتر فعالیت‌های این مرکز گفت: «کودکانی که سال‌ها بی‌خانمان بوده‌اند یا قبلاً خانه را ترک کرده‌اند و یا برای مدتی در باندهای کودکان کار، اسیر بوده‌اند قدر خانه، معلم و مربی زحمتکش و دلسوز را بهتر از بقیه آدم‌های این جامعه می‌دانند. ما هم تلاش می‌کنیم جای پدر و مادر نداشته و یا پدر و مادر آسیب‌دیده آن‌ها را بگیریم. نکته جالب‌توجه این است که بسیاری از کودکان آسیب‌دیده آدرس این مرکز را پرسان پرسان پیدا می‌کنند و خودشان به ما مراجعه می‌کنند. ماد هم تمام‌قد پذیرای آن‌ها هستیم. در حال حاضر از طریق کمک‌های جبهه مردمی انقلاب و مرکز خیریه حافظان کودک کار در ۱۴ استان فعالیتمان را شروع کرده این تا بتوانیم از همه کودکان آسیب‌دیده از طریق توانمندسازی و مهارت‌آموزی کمک کنیم».

به‌زودی صاحب سوله ورزشی می‌شوید

سردار سلامی بعد از شنیدن گزارشی از طرف مدیران این مرکز و موسسه خیریه حافظان کودک خطاب به جمع کودکان کار گفت: «اگرچه در تمام این مدت سختی بسیاری کشیده‌اید، اما تلاش می‌کنیم که روی خوش زندگی را ببیند و این پیشرفت بازهم به تلاش و پشتکار خودتان بستگی دارد».

 سردار سلامی بعدازاینکه درد دل‌های بچه‌ها را شنید و از نزدیک با آن‌ها هم‌صحبت شد از مهارت‌آموزی و توانمندسازی و پیشرفت‌های آن‌ها پرسید و به کودکان کار گفت: «قول می‌دهم به‌زودی سوله و باشگاه ورزش را برای شما می‌سازیم تا فرصت پیدا کنید در عرصه‌های ورزشی بدرخشید و زندگی سالمی را توأم با ورزش تجربه کنید».

سردار سلامی خطاب به مسئولان این مجموعه گفت: «توانمندسازی کودکان و مهارت‌آموزی برای آن‌ها می‌تواند بهترین‌ها را در مسیر زندگی این عزیزان هموار کند. این طرح عملیاتی مهارت‌آموزی باید برای همه کودکان در سطح کشور عملیاتی شود».

کد خبر 43781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =