وجود بیش از ۵ هزار ناشنوا در جمعیت آماری استان

وارثی گفت: ۵ هزار و ۴۰۹فرد ناشنوا در آمار مددجویان بهزیستی استان وجود دارد که به تفکیک ۲ هزار و ۲۱۹نفر زن و ۳ هزار و۱۹۰نفر مرد می باشند

 ۳۰ سپتامبر مصادف با ۸ مهر ماه روز بعنوان روز جهانی ناشنوایان نامگذاری شده است. 
هدف از این نام گذاری، ارتقای فرهنگ ارتباط با ناشنوایان، دانسته هایی از زبان اشاره و آگاهی سیاست مداران و همچنین عموم مردم از مشکلاتی است که این قشر با آن رو به رو هستند.

در تمامی کشورهای دنیا از جمله ایران، از دیرباز اقداماتی برای رشد و آموزش کودکان ناشنوا و نیز بهبود کیفیت زندگی آنها انجام شده است که از آن جمله می‌توان به ابداع زبان اشاره، اختراع دستگاه های بهبود شنوایی از جمله سمعک، کاشت حلزون ،ایجاد شرایط مناسب برای آموزش و تعلیم و تربیت ناشنوایان و نیز ایجاد زمینه اشتغال و برخورداری از سایر حقوق مدنی اشاره کرد.

باغچه‌بان را باید اولین کسی دانست که در ایران، آموزش سمعی بصری را به دستگاه آموزشی کشور وارد کرد. 

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین علیرضا وارثی مدیرکل بهزیستی استان قزوین به همین مناسبت و با اشاره به آمار ناشنوایان استان بیان کرد: ۵ هزار و ۴۰۹فرد ناشنوا در آمار مددجویان بهزیستی استان وجود دارد که به تفکیک ۲ هزار و ۲۱۹نفر زن و ۳ هزار و ۱۹۰نفر مرد می باشند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین اضافه کرد: از سال ۸۶ نوزادان پس از تولد و قبل از ترخیص، توسط سنجشگران تحت نظارت بهزیستی مستقر در بیمارستان‌ها و بخش نوزادان سنجش می شوند و در صورت مشکوک شناخته شدن به مراکز تخصصی شنوایی سنجی ارجاع شده و در آنجا پس از انجام آزمایشات تشخیصی تحت اقدامات توانبخشی از قبیل تجویز و دریافت سمعک ، آماده  سازی جهت کاشت حلزون ، ارجاع به مرکز توانبخشی روزانه ناشنوایان ، قرارگرفته و در نهایت و صورت نیاز به پزشکان متخصص ارجاع می شوند.
در مرکز روزانه توانبخشی ناشنوایان تربیت شنیداری ، گفتاردرمانی ، خدمات مشاوره ای و آموزش به کودک کم شنوا و ناشنوا و خانواده ها صورت می گیرد که در حال حاضر ۵۰ کودک از خدمات این مرکز استفاده می کنند.
وارثی خاطرنشان کرد: در نیمه اول سال ۹۹ تا کنون ۶هزار نوزاد در این طرح غربال شده اند. ۵ بیمارستان جهت غربالگری شنوایی فعالیت می نماید. به دلیل شیوع بیماری کرونا در فروردین و اردیبهشت اجرای غربال تعطیل بوده است و شایان ذکر است در شش ماهه نخست سالجاری تعداد ۳۰نوزاد در این طرح مشکوک بوده اند.

کد خبر 43776

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد