دررسانه | رابطان شنوایی، همیاران معلولان در احقاق حقوق‌ آنان هستند

مشهد- ایرنا- معاون امور توانبخشی اداره‌ کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: وجود رابطان شنوایی موجب احقاق حقوق ناشنوایان و کم شنوایان در جامعه می‌شود.

حمیدرضا علیزاده رضایی روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا به مناسبت "روز جهانی زبان اشاره" افزود: افراد ناشنوا و کم شنوا به دلیل مشکل ارتباط‌گیری با سایر افراد دچار مشکلات متعدد می‌شوند و در اغلب موارد امکان احقاق حقوق و دفاع از خود را ندارند.

وی ادامه داد: "طرح اعزام مترجم" که با خلاقیت و از سوی خراسان رضوی ظرف پنج سال اخیر در مشهد در حال اجرا است یکی از طرح‌های موفق برای کمک به این گروه از معلولان محسوب می‌شود.  

معاون اداره‌ کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: در اجرای این طرح افراد دارای معلولیت شنوایی اعم از ناشنوا و کم شنوا می‌توانند هر ساعت شبانه‌روز که نیاز به مترجم دارند با سامانه پیامکی کانون ناشنوایان خراسان رضوی به شماره ۰۹۰۲۸۷۷۷۸۵۵ ارتباط برقرار کنند تا مترجم به محل مورد تقاضای آنها اعزام شود.  

وی افزود: مترجم زبان اشاره، پس از اعلام درخواست برای کمک به فرد ناشنوا یا کم شنوا در محل حضور یافته و اقدام به برقراری ارتباط‌ مناسب و مستقیم بین فرد معلول با دیگران می‌کند.

علیزاده ادامه داد: در این راستا ۱۴ مترجم فعالیت دارند که به صورت ویژه در مشهد اقدام به ارائه این خدمت به ناشنوایان و کم شنوایان می‌کنند.

وی گفت: افراد علاقه‌مند به فراگیری زبان اشاره می‌توانند به کانون ناشنوایان استان مراجعه و با فراگیری این زبان به افراد دارای معلولیت ناشنوایی کمک کنند.

معاون امور توانبخشی اداره‌ کل بهزیستی خراسان رضوی افزود: ۱۳ هزار و ۶۰۰ شهروند معلول ناشنوا و کم‌شنوا در این استان شناسایی شده و زیرپوشش خدمات سازمان بهزیستی قرار گرفته‌اند.

افزون بر ۱۳۲ هزار معلول در استان ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیرپوشش سازمان بهزیستی هستند.  

کد خبر 43602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد