در رسانه|پنج هزار کودک همدانی غربالگری شنوایی شدند

همدان-ایرنا- سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان از غربالگری شنوایی پنج هزار کودک و نوزاد همدانی در نیمه نخست امسال خبر داد.

شجاع احسانی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح غربالگری شنوایی در بدو تولد برای نوزادان همدان در زایشگاه ها اجرا می شود و طرح غربالگری شنوایی کودکان نیز تکمیل کننده این طرح است تا کودکان با مشکلات شنوایی در استان به کمترین تعداد برسد.

به گفته وی قبل از ۶ ماهگی دوران طلایی برای تشخیص علائم و عوارض بیماری است تا بتوانیم مداخله و درمان را با تشخیص زودرس بیماری در زمان مناسب انجام دهیم.

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان تاکید کرد که اگر مشکل شنوایی تا قبل از سه ماهگی تشخیص داده و با دستاوردهای علمی جدید تا قبل از ۶ ماهگی اقدام به کاشت حلزون شود یا با دستگاه‌های کمک شنیداری، سمعک و گفتار درمانی انجام شود، کودک از نظر گفتار و شنوایی مشکلی نخواهد داشت.

احسانی از همکاری فعال خیران استان در تهیه هزینه گزاف حلزون شنوایی و کاشت آن خبر داد و گفت: مددجوی نیازمند، در صورت توانایی نداشتن در خریداری و تهیه سمعک، باتری سمعک و حتی کاشت حلزون شنوایی با تایید مددکار سازمان، از تمام خدمات رایگان بهره مند می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از کودکان بعد از تولد ممکن است دچار افت‌ شنوایی پیش‌ رونده در اثر ضربه یا برخی بیماری‌ها شوند ادامه داد: برای جلوگیری از افت شنوایی و نقص در گفتار و زبان کودکان در سه تا پنج سالگی نیاز به غربالگری شنوایی دارند.

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان یادآور شد: سازمان بهزیستی این خدمات را در مراکز بهداشت و شنوایی سنجی به صورت خرید خدمت و با نرخ مصوب بهزیستی انجام می دهد و موارد مشکوک جهت مداخلات بعدی به مراکز مثبت زندگی ارجاع داده می شوند.

احسانی با بیان اینکه وجود کم شنوایی در زمینه تحصیل کودکان سبب نقص در گفتار و مهارت های ارتباطی آنها می شود ادامه داد: با اجرای طرح غربالگری و تشخیص کودکان دارای مشکل شنوایی و عفونت گوش از معلولیت جلوگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه غربالگری شنوایی برای ۲۲ هزار و ۹۱ کودک همدانی در سال گذشته انجام شد ابراز امیدواری کرد که در نیمه دوم امسال با بازگشایی مراکز آموزشی و ارتباط با خانواده ها به آمار مدنظر برسیم.

طرح غربالگری شنوایی در راستای تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران در سه بخش غربال، تشخیص و مداخله اجرا توسط سازمان بهزیستی از سال ۸۴ آغاز شده است.

در حال حاضر ۶ هزار و ۱۴۱ ناشنوا و کم‌شنوا در استان همدان زیر پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند.

کد خبر 43600

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد