طرح غربالگری شنوایی و بینایی‌سنجی در کرمان آغاز شد

در رسانه های استان کرمان_ایرنا_ با هدف پیشگیری از ناشنوایی و تنبلی چشم و دیگر اختلالات بینایی و شنوایی طرح غربالگری شنوایی سنجی و بینایی سنجی از امروز در استان کرمان آغاز شد.

به گزارش ایرنا مدیرکل بهزیستی استان کرمان روز دوشنبه در آیین افتتاح نمادین این طرح‌ها گفت: در سال‌های اخیر با اجرای طرح‌های غربالگری شنوایی و بینایی از معلولیت صدها تن از کودکان کرمانی جلوگیری شده است.

عباس صادق‌زاده افزود: سال گذشته ۴۶ هزار نوزاد متواد شدند که از این تعداد ۳۶هزار نوزاد در مراکز مختلف ، طرح سنجش شنوایی برای آن‌ها اجرا شد و توانستیم ۱۱۳نوزاد که قطعا دچار اختلال شنوایی بودند را شناسایی کنیم و با مداخله هایی، چون کاشت حلزون و استفاده از سمعک از ناشنوا شدن قطعی آن‌ها پیشگیری شد.

وی اظهارداشت: این طرح در همه‌ بیمارستان‌ها و زایشگاه‌ها و ۳۳مرکز دیگر در استان به نوزادان خانواده‌ها در بدو تولد خدمت رسانی می‌کنند تا تست شنوایی آنها انجام شود.

وی در مورد طرح غربالگری بینایی و جلوگیری از تنبلی چشم نیز اظهار داشت : قبل از شروع کرونا در آبان ماه هرسال به مدت یک ماه طرح آمبلیوپی در سطح استان انجام می شد اما بعد از شروع کرونا این طرح در طول سال برای کودکان ۳ تا ۶ سال برگزار می‌شود و تلاش می کنیم اگر کودکی دچار اختلال بینایی باشد شناسایی و اگر نیاز به مداخله بود مداخلات لازم انجام شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان تصریح کرد: در طرح پیشگیری از تنبلی چشم در سال ۹۹ حدود ۳ هزار کودک ۳ تا ۶ سال داشتیم که مورد سنجش بینایی قرار گرفتند که از این تعداد ۵۰۱ نفر دچار اختلال بینایی و ۸۲ نفر دچار تنبلی چشم شدید بودند که اگر مداخلات به موقع انجام نمی‌شد قطعا نابینا می‌شدند اما خوشبختانه این افراد با بستن مثلاً یک چشم یا انجام عمل های جراحی و مداخلاتی که نیاز بود از نابینا شدن آن‌ها جلوگیری شد.

وی اذعان داشت : امسال هم در تمامی مراکز و مهدهای کودک، مراکز درمانی و مراکز مثبت زندگی این طرح انجام می شود.

صادق زاده از خانواده‌ها درخواست کرد که حتماً برای مراجعه به این مراکز اهتمام ورزیده تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود.

کد خبر 43454

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد