پیشگیری از ناشنوایی ۱۱۳ نوزاد کرمانی با غربالگری شنوایی

در رسانه های استان کرمان- فردای کرمان – گروه جامعه: مدیرکل بهزیستی استان کرمان از آغاز اجرای طرح شنوایی‌سنجی و بینایی‌سنجی در کرمان خبر داد و گفت که سال گذشته با انجام غربالگری شنوایی و شناسایی ۱۱۳ نوزاد که دچار اختلال شنوایی بودند با مداخله‌هایی چون کاشت حلزون و استفاده از سمعک از ناشنوا شدن قطعی آن‌ها پیشگیری شد.

به گفته‌ی وی، در طرح پیشگیری از تنبلی چشم نیز ۵۰۱ کودک دچار اختلال بینایی و ۸۲ کودک دچار تنبلی چشم شدید، شناسایی شدند که با مداخلات به موقع از نابینایی آن‌ها جلوگیری شد.

به گزارش فردای کرمان به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان کرمان، عباس صادق‌زاده در آیین افتتاح نمادین طرح‌های شنوایی‌سنجی و بینایی‌سنجی با اشاره به این‌که در سال‌های اخیر با اجرای طرح‌های غربالگری شنوایی و بینایی از معلولیت صدها کودک کرمانی جلوگیری شده است، بیان کرد: «سال گذشته ۴۶ هزار نوزاد متواد شدند که از این تعداد، طرح سنجش شنوایی برای ۳۶ هزار نوزاد در مراکز مختلف، اجرا شد و توانستیم ۱۱۳ نوزاد که قطعا دچار اختلال شنوایی بودند را شناسایی کرده و با مداخله‌هایی، چون کاشت حلزون و استفاده از سمعک از ناشنوا شدن قطعی آن‌ها پیشگیری کنیم».

وی افزود: «در همه‌ی بیمارستان‌ها و زایشگاه‌ها و ۳۳ مرکز دیگر در استان به نوزادان خانواده‌ها در بدو تولد خدمت‌رسانی می‌کنند تا تست شنوایی آن‌ها انجام شود».

مدیرکل بهزیستی استان کرمان در مورد طرح غربالگری بینایی و جلوگیری از تنبلی چشم نیز اظهار کرد: «قبل از شروع کرونا در آبان ماه هر سال به مدت یک ماه طرح آمبلیوپی در سطح استان انجام می‌شد اما بعد از شروع کرونا این طرح در طول سال برای کودکان ۳ تا ۶ سال برگزار می‌شود و تلاش می‌کنیم اگر کودکی دچار اختلال بینایی باشد شناسایی شده و اگر نیاز به مداخله بود مداخلات لازم انجام شود».

وی افزود: «در طرح پیشگیری از تنبلی چشم در سال گذشته، حدود سه هزار کودک ۳ تا ۶ سال داشتیم که مورد سنجش بینایی قرار گرفتند که از این تعداد ۵۰۱ نفر دچار اختلال بینایی بودند و از این تعداد هم ۸۲ نفر دچار تنبلی چشم شدید بودند که اگر مداخلات به موقع انجام نمی‌شد قطعا نابینا می‌شدند اما خوشبختانه با کارهایی مانند بستن مثلاً یک چشم یا انجام عمل‌های جراحی و مداخلاتی که نیاز بود از نابینا شدن آن‌ها جلوگیری شد».

صادق‌زاده ادامه داد: «امسال هم در تمامی مراکز و مهدهای کودک،  مراکز درمانی و مراکز مثبت زندگی این طرح انجام می‌شود».

وی گفت: «از خانواده‌ها دعوت می‌کنیم که حتماً برای مراجعه به این مراکز اهتمام ورزیده تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود و اگر خدایی ناکرده اختلالی وجود داشته باشد بتوانیم با مداخله‌ی به‌هنگام از نابینا شدن این افراد جلوگیری کنیم».

کد خبر 43453

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد