جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی اماکن و معابر استان البرز برگزار گردید

روز سه شنبه مورخ ۳۰ شهریورماه جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان البرز به ریاست استانداری و دبیری اداره کل بهزیستی استان با حضور دکتر "فانی " معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز، دکتر "اسدالله حیدری" مدیرکل بهزیستی استان البرز، مدیران کل دستگاه های اجرایی استان، فرمانداران شهرستان ها، نمایندگان شهرداری ها و سایر دستگاههای مرتبط با امر مناسب سازی درمحل سالن شهدای دولت استانداری البرز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز : در ابتدای جلسه که با دستور جلسه پیگیری مصوبات جلسه قبل،  گزارش اقدامات انجام شده،  مشکلات و موانع فرا روی دستگاههای اجرایی در زمینه اجرای صحیح دسترسی به محیط مناسب سازی شده برگزار شد، دکتر «اسدالله حیدری» مدیر کل بهزیستی و دبیر ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان البرز ضمن تبریک فرارسیدن هفته دفاع مقدس و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر جنگ تحمیلی، گزارش مبسوطی از عملکرد این دبیرخانه در راستای مناسب سازی فضای شهری ویژه ی افراد دارای معلولیت و جانبازان ارائه کرد.

مدیرکل بهزیستی البرز افزود : طی چند روز آینده و در مهر ماه سال جاری هفته گرامیداشت مقام سالمندان، نابینایان و ناشنوایان را در پیش رو داریم که پیشاپیش این روزهای مبارک را که هدف از تعیین آن ارتقاء و رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیتهای مختلف و افزایش آگاهی های جامعه که می‌بایست به حضور فعال افراد دارای معلولیت در تمامی جنبه‌های مختلفِ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی منتج شود را تبریک عرض میکنم و امیدورام اقدامات این جلسات بتواند در جهت ارائه خدمت بهتر به این عزیزان راهگشا باشد و بتوانیم با بهره گیری از اقدامات شایسته امکانات برابری برای همه افراد جامعه فراهم سازیم.

وی افزود: بحث مناسب سازی موضوعی بسیار جدی است و افراد دارای معلولیت، جانبازان عزیز، سالمندان، کودکان و بسیاری از دیگر افراد جامعه نیاز به مناسب سازی که یکی از بدیهی ترین حقوق اوّلیه هر شهروند است دارند تا بتواند در اجتماع حضور پیدا کند و به ایفا نقش های خود بپردازند.

وی گفت:  در حال حاضر این امر در اکثر شهرهای ما با مشکلات جدّی مواجه است و برخلاف کشورهای توسعه یافته که موضوع مناسب سازی در آنها تبدیل به یک فرهنگ شده در کشور ما این بحث یکی از جدی ترین چالشهاست.

وی افزود: علی رغم تشکیل کمیسیون ماده ۲۰ دانشگاه علوم پزشکی در خصوص صدور مجوزها می توان گفت در حال حاضر بالای ۹۵ درصد کلینیک ها، مطب ها، درمانگاه ها و مراکز درمانی و  آزمایشگاهی فاقد فضای مناسب سازی است و امکان تردد افراد دارای معلولیت و جامعه هدف بهزیستی در آنها وجود ندارد.

وی در ادامه گفت: دانشگاهها که نماد توسعه و پیشرفت یک استان هستند اغلب فاقد امکانات مناسب سازی هستند که این امر گاهاً برای افراد دارای معلولیت تبعات جدی تری مانند ترک تحصیل به همراه داشته است و این امری نکوهیده است که در عصر مدرنیته و پست مدرن، شخصی به خاطر عدم وجود امکانات مناسب سازی ترک تحصیل نماید.

دکتر حیدری اظهار داشت: در حال حاضر ایستگاههای حمل و نقل و مترو، دسترسی به مکانهای فرهنگی، مذهبی، ورزشی و تفریحی که به موجب قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت می بایست مناسب سازی شده باشند و در خصوص این قانون ضمانت اجرایی وجود دارد و جرایم و مجازاتهای کافی برای مدیرانی که در این زمینه کوتاهی کنند در نظر گرفته می شود، فاقد مناسب سازی هستند.

وی تصریح کرد: جهت ارزیابی و ارائه نمره به دستگاههای اجرایی در جشنواره شهید رجایی دستگاهها توسط همکاران ما مورد بازدید قرار می گیرند و ضمن ارزیابی دقیق، سعی در ارائه نمرات عادلانه خواهند داشت که تا کنون به علّت عدم زیان دیدن و ایجاد چالش برای دستگاههای اجرایی استان با تساهل برخورد شده است اما در سال جاری نیاز است همکاران با جدیّت و بدون اغماض در این موضوع ورود کنند.

وی اضافه کرد : ساختمانهای عمومی و شخصی نیز به لحاظ فاکتورهای مناسب سازی در وضعیت نامناسبی هستند و افراد دارای معلولیت و جانبازان برای اجاره یک ملک جهت سکونت حتی در کلانشهر کرج دچار چالشهای بسیار جدّی هستند.

وی در ادامه افزود: نظر به اینکه در آینده با جامعه ای سالمند مواجه خواهیم بود عدم مناسب سازی منجر به جامعه ی سالمندی خانه نشین و مطرود از اجتماع خواهیم داشت که قادر به استفاده از فضاها و معابر عمومی نخواهند بود.

دکتر حیدری در ادامه تصریح کرد: از همه مدیران می خواهم توجه جدّی به این مسئله داشته باشند و ضمن رعایت قانون به وظایف انسانی، مسئولیت اجتماعی و تعهد اخلاقی خود نیز عمل کنند و در ساختن جامعه مشارکت نمایند که امکاناتش در اختیار همگان باشد و بزرگترین اقلیّت اجتماعی جامعه شامل افراد دارای معلویت و سالمندان از امکانات اجتماعی محروم نباشند.

در ادامه جلسه دکتر فانی ضمن تشکر از دکتر حیدری مدیرکل بهزیستی استان به منظور پیگیری موضوع مناسب سازی و عرض خیر مقدم به حاضرین و گرامیداشت هفته دفاع مقدس در جلسه گفت: ما هر چه داریم از امام (ره)، شهدا و رزمندگانی است که ۸ سال شکوهمندانه جنگیدند و همچنین جانبازان که شهیدان زنده هستند، قطعا زندگی روزمره مردم ما مدیون از خودگذشتگی شهدا و ایثارگران است همچنین هفته سالمند و روز نابینایان را پیشاپیش تبریک عرض میکنم.  


وی افزود: نیاز است در طول سال ۲ جلسه مناسب سازی برگزار شود یکی از جلسات در آغاز سال و تبیین برنامه هاباشد  و جلسه دوم باید در ماههای پایانی سال به منظور ارائه گزارش از اقدامات انجام شده برگزار شود. اما متاسفانه علی رغم برگزاری شش تا هفت جلسه مناسب سازی در طول سال همچنان نتوانسته است تغییرات محسوسی در وضعیت شهر و استان ایجاد نماید. اما در کرج و ساوجبلاغ وضعیت بهتری نسبت به سایر شهرستانهای استان داریم.

دکتر فانی اظهار داشت: شهردارانی که در این جلسات حضور دارند لازم است چک لیست های شهرداری کرج را در اختیار سایر شهرداران قرار دهند و پیگیری نمایند که بر اساس این چک لیست ها زمان صدور پروانه، حین و پایان کار چک لیست ها را رعایت کنند.  

وی افزود: کمیته های چهارگانه را درنظر داشته باشید که اگر نیاز است این کمیته ها در استانداری تشکیل شود که محتوای جلسات مناسب سازی فراهم شود و کار کارشناسی صورت گیرد. زمانی کمیته حقوقی و کمیته فنی وجود داشت در حال حاضر تمام این موارد جمع شده و تنها یک کمیته وجود دارد که لازم است در این کمیته موارد لازم بررسی شود که طی سه ماه فاصله میان دو جلسه ضمن پیگیری این موارد اقدامات موثری انجام شود.  


دکتر فانی در ادامه گفت: از شرکت گاز بابت پیگیری و انجام اقدامات موثر در زمینه اصلاح ایرادات و موانع مطرح شده در جلسات گذشته ستاد مناسب سازی سپاسگزاریم.  

وی افزود: نظر به این که بازگشایی مدارس و دانشگاهها را در آبان ماه خواهیم داشت نیاز است توسط کمیته چهارگانه بازدیدی صورت گیرد که مدارس و دانشگاهها از منظر مناسب سازی بررسی شوند زیرا با توجه به وجود دانش آموزان و دانشجویان معلول نیاز است اقداماتی در راستای بهسازی این اماکن صورت گیرد و این هزینه کرد ها کارشناسانه و بافکر انجام شود.  

وی افزود: در خصوص مشکل عدم مناسب سازی مراکز درمانی خصوصا در بخش دولتی پیگیری های لازم صورت گیرد.  

در ادامه گفت در حوزه ی صدا و سیما و فرهنگ و ارشاد اسلامی روی موضوع فرهنگ سازی با ساخت برنامه و اطلاع رسانی از طریق مجلات و روزنامه ها و شبکه های اجتماعی کار شود که نیاز است جلسه ای به همین منظور فی ما بین بهزیستی، صدا و سیما و بنیاد شهید برگزار گردد.

دکتر فانی در ادامه افزود: با توجه به این که کرج یکی از معدود شهرهایی است که در آن دو نقشه ای رواج دارد، اگر پیگیری های لازم توسط اعضای شورای شهر، رئیس کمیسیون نوسازی و معماری، اعضای نظام مهندسی و شهرداری صورت گیرد این موضوع به سهولت قابل حل است که از این طریق می توان مسائل ایمنی، مشکلات فنی و موانع مناسب سازی برطرف گردد.

وی افزود: در بحث اختصاص یک هزارم بودجه شهرداری به مناسب سازی پیگیری های لازم توسط شهرداران صورت گیرد.

دکتر فانی افزود:  در موضوع پارک خودروها در پیاده رو پلیس راهنمایی و رانندگی می بایست با اعمال قانون از این موضوع جلوگیری نماید.  

وی افزود: انجام این امور به تنهایی موثر نخواهد بود بلکه باید با همکاری تمام حوزه ها باشد. در جلسات آتی فرمانداری ها گزارش دقیقی از عملکرد شهرستان ها و رفع نواقص صورت گرفته ارئه نمایند و همچنین آموزش برای مهندسین در بحث مناسب سازی در دستور کار قرار گیرد.

دکتر فانی اظهار داشت:  حضور مدیران در جلسات مناسب سازی به منظور مشاهده مستقیم موضوعات، ضروری و موثر است. از این رو نیاز به ضمانت اجرایی به منظور الزام دستگاهها به امر مناسب سازی برجسته می شود.

جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی اماکن و معابر استان البرز برگزار گردید

کد خبر 43395

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد