آمار خودکشی در ایران به نسبت خیلی از کشورها کمتر است/ هر ۴۰ ثانیه یک نفر در دنیا بر اثر خودکشی از بین می رود

وبینار تخصصی«راهبردهای استراتژیک در پیشگیری از خودکشی » با حضور اساتید و بیش از ۲۵۰ نفر از کارشناسان و مسئولین فعال در حوزه پیشگیری از خودکشی و به همت معاونت پیشگیری از آسیب های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛ دکتر آرزو ذکایی فر معاون پیشگیری از آسیب های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در این وبینار با اشاره به روز  ۱۰ سپتامبر مصادف با روز جهانی پیشگیری از خودکشی گفت : شعار امسال «با عمل امید بسازیم» است که در واقع یک پیام خوش بینانه با هدف ایجاد اعتماد به نفس و توانمند سازی روانی افراد آموزش مهارت حل مسئله ارتقای تاب آوری فردی و اجتماعی و به طور کلی تقویت  عوامل محافظتی در برابر خود کشی است.

ذکایی فر با اشاره به اهمیت برنامه ریزی برای پیشگیری از خودکشی افزود: خودکشی تهدیدی برای سلامت عموم جامعه است و بنابراین داشتن برنامه ای جامع و یکپارچه شامل رویکردهای پیشگیری از خودکشی مبتنی بر شواهد در سیاست و عمل و لزوم برنامه ریزی منطقه ای با توجه به وضعیت و بسترهای جغرافیایی و همچنین عوامل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی در هر منطقه و استان با توجه به وضعیت و ویژگی های آن منطقه، اهمیت ویژه ای دارد.

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم برنامه ریزی های مناسب را در زمینه پیشگیری و اقدامات به موقع در موضوع خودکشی داشته باشیم یکی از برنامه های محوری و اساسی تهیه اطلس جغرافیایی خودکشی در تمامی مناطق مختلف استان بوده  که تهیه شده است و به زودی نتایج در اختیار مسئولین مرتبط با این حوزه قرار می گیرد.

معاون پیشگیری از آسیب های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور از نقش اساسی پیشگیری و مداخلات به موقع، تقویت عوامل محافظ و کاهش عوامل خطر در موضوع خودکشی گفت و تشریح کرد: آموزش هایی مثل مهارت های مقابله ای، حل مسئله، شناسایی و حمایت از افراد در معرض خطر برای جامعه هدف انجام گرفته و برای افراد موثر از جمله اصحاب رسانه در بسیاری از استان ها برای چگونگی انعکاس اخبار خودکشی و همچنین با افراد موثر دیگر  در سال گذشته بالغ بر ۱۰ کارگاه آموزشی برگزار شده است.

ذکایی فر همچنین از اجرای  برنامه پیشگیری از خودکشی در تمامی استان های کشور خبر دارد و گفت: امسال در ۱۰ استان که بالاترین نرخ شیوع خودکشی را داشتند برنامه ها و مداخلات متفاوت و بر اساس وضعیت آن استان ها  طراحی می شود و در دیگر استان ها برنامه هایی از جنس آگاه سازی و اطلاع رسانی انجام خواهد گرفت.

وی با بیان این که بیش از یک هزار تسهیلگر محلی در استان ها فعالیت می کنند، گفت: سال گذشته این تسهیلگران در بیش از ۱۰۰ برنامه آموزش های تخصصی را در زمینه پیشگیری از خودکشی در محلات فرا گرفتند و بالغ بر ۷۰ موشن گرافی و کلیپ های تخصصی برای هم جمعیت عمومی و هم تسهیلگران تهیه  و از طریق فضای مجازی منتشر شد.

هر ۴۰ ثانیه یک نفر در دنیا بر اثر خودکشی از بین می رود

معاون پیشگیری از آسیب های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با اشاره به این که طبق آمار سازمان بهداشت جهانی سالانه تقریبا ۱ میلیون نفر در سراسر جهان به علت خودکشی فوت می کنند، افزود: نرخ اقدام به خودکشی نیز ۱۰ تا ۲۰ برابر آمار فوت بر اثر خودکشی است و به طور میانگین در هر ۴۰ ثانیه یک نفر در دنیا بر اثر خودکشی از بین می رود.

ذکایی فر ادامه داد: بر اساس اطلاعاتی که در ابتدای سال ۲۰۲۰ توسط مرکز «بررسی جمعیت جهانی» در مورد نرخ خودکشی در کشورها منتشر شد، اعلام شد که نرخ خودکشی رشد قابل توجهی در برخی کشورهای جهانداشته و در بیشتر کشورها خودکشی سومین عامل مرگ و میر جوانان به شمار می رود و یکی از ۱۰ عامل اصلی مرگ و میر در بیشتر کشورهای دنیاست.

وی با بیان این موضوع که آمار خودکشی در ایران به نسبت خیلی از کشورها کمتر است و در رتبه بندی کشورها، ایران رتبه ۱۳۰ را دارد، تصریح کرد: ولی با این حال با توجه به اینکه خودکشی یک پدیده پیچیده و چند بعدی است که عوارض آن نه تنها شامل خود فرد و اطرافیان او می شود بلکه جامعه را هم دچار تشویش و نگرانی می کند و به همین دلیل در برابر حتی یک مورد آن هم باید بتوانیم  با اقدامات و برنامه های خودمان پیشگیری کنیم.

تربیت سوپروایزر و برنامه های ویژه پیشگیرانه برای ۱۰ استان

معاون پیشگیری از آسیب های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: ۱۰ استانی که امسال به صورت ویژه برنامه ها و مداخلاتمان را انجام خواهیم داد استان های کهکیلویه و بویر احمد، ایلام، کرمانشاه، لرستان، همدان، اردبیل، کردستان، خراسان شمالی، گیلان و فارس خواهد بود که اقداماتی چون آموزش آگاه سازی اطلاع رسانی و مداخلات به موقع را در این استان ها دنبال خواهیم کرد. امسال در این استان ها برنامه تربیت سوپروایزر برای  کیفیت بهتر و اثر بخشی بیشتر برنامه ها در نظر گرفته شده است.

ذکایی فر در ادامه گفت: باید به عوامل خطر در اقدام به خودکشی توجه و سعی در کنترل و کاهش آن ها داشته باشیم. عمده  عوامل خطر؛ اختلالات خلقی و روانی، مسایل و مشکلات مربوط به خانواده ها و مشکلات خانوادگی، سوگ ها و از دست دادن ها، بیماری های جسمی مزمن و ضعف در مهارت های مقابله ای هم از علل مسایل اقتصادی و تنش های ناشی از شغل و در دسترس بودن وسایل و ابزارهای خودکشی هستند.

وی در پایان سخنان خود عوامل محافظ یعنی احساس امید باورهای مذهبی مهارت های زندگی و مقابله ای، حل مسئله عزت نفس، ارتباطات سازنده بین شبکه حمایتی در افراد مثل شبکه های خانواده، دوستان، خویشاوندان  را باید که بتوانیم تقویت کنیم.

کد خبر 43305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =