در رسانه | مراکز مثبت زندگی، راهکاری مناسب برای ارایه خدمات به مددجویان بهزیستی

قزوین - ایرنا - سازمان بهزیستی با راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی به دنبال ارایه خدمات بهتر در کوتاه ترین زمان ممکن با بالاترین کیفیت و به صورت محله محور به مددجویان تحت پوشش خود است

به گزارش ایرنا، سازمان بهزیستی را می توان به عنوان یکی از مهمترین دستگاه‌های فعال کشور در زمینه ارایه خدمات اجتماعی و پیشگری از آسیب‌های اجتماعی نامگذاری کرد، دستگاهی که به صورت روزانه با حضور کارشناسان و متخصصان رشته‌های مختلف به ارایه خدمات مختلفی به جامعه هدف خود می‌پردازند.

انجام موضوعاتی از قبیل ارایه مشاوره، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، درمان اعتیاد، توانبخشی معلولان، پرداخت مستمری به مددجویان، ارایه خدمات به جامعه معلولان و بسیاری از موارد دیگر از جمله مهمترین خدمات بهزیستی در کشور و این استان به حساب می آید.

در این بین، سازمان بهزیستی با راه اندازی مراکزی به نام مرکز مثبت زندگی در اواسط سال گذشته به دنبال افزایش سرعت و کیفیت ارایه خدمات به جامعه هدف خود بوده و تا به امروز نیز این اقدام نتایج مثبتی را به همراه داشته است.

اداره کل بهزیستی قزوین در زمینه راه اندازی این مرکز جزو استان های پیشر و فعال بوده و تا به امروز نیز با راه اندازی ۵۳ مرکز مثبت زندگی توانسته بسیاری از امورات مربوط به جامعه هدف بهزیستی را با بالاترین سرعت و کیفیت انجام دهد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان قزوین برای بررسی چگونگی خدمات ارایه شده در مراکز مثبت زندگی گفت و گویی را علیرضا وارثی، مدیرکل بهزیستی استان انجام داده که مشروح آن به شرح ذیل است.

مراکز مثبت زندگی، راهکاری مناسب برای ارایه خدمات به مددجویان بهزیستی

ایرنا. چند مرکز مثبت زندگی در استان قزوین فعال بوده و در آنها چه خدماتی ارایه می شود؟

مراکز مثبت زندگی در استان قزوین از آذر سال ۹۹ به صورت همزمان با سراسر کشور فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون نیز ۵۳ مرکز فعال در سطح استان و ۲۴ مرکز هم در شهرستان قزوین فعالیت دارد.

براساس ابلاغ سازمان بهزیستی کشور، ۲۲ خدمت در این مراکز به مددجویان بهزیستی ارایه می شود که البته انجام آنها به صورت مرحله ای بوده و به مروز زمان این خدمات به صورت کامل به مددجویان ارایه می شود.

هم اکنون فعالیت هایی از جمله تشکیل پرونده، ثبت درخواست مددجویان در حوزه های اجتماعی و توانبخشی، بازدید از منازل مددجویان و چند خدمت دیگر در این مراکز انجام می شود و ارایه این خدمات با توجه به زمان بندی تعریف شده روز به روز افزایش پیدا می کند.

مراکز مثبت زندگی، راهکاری مناسب برای ارایه خدمات به مددجویان بهزیستی

ایرنا. مهمترین ویژگی مراکز مثبت زندگی چیست؟

باید اذعان داشت که مهمترین ویژگی مراکز مثبت زندگی محله محور بودن آن است، به این معنا که این مراکز در سطح شهر پراکنده شده و تمامی محلات و خیابان های سطح شهر را تحت پوشش خود قرار داده‌اند.

علاوه بر این، در تمامی مناطق محروم از جمله رودبار الموت غربی و شرقی، طارم سفلی، محمود آباد نمونه و اقبالیه این مراکز فعالیت می کنند و بسیاری از مشکلات مددجویان این مراکز، به ویژه در زمینه حمل و نقل را نیز کاهش داده اند.

مهمترین هدف راه اندازی  این مراکز نیز ارایه خدمات به صورت الکترونیکی و دسترسی راحت تر جامعه هدف به مراکز بهزیستی است و مددجو به وسیله این مراکز می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن با مددکار خود ارتباط گرفته و مسایل خود را دنبال کند.

ایرنا. این مراکز منجر به اشتغال چند نفر شده و مهمترین فعالیت مددکاران در این مراکز چیست؟

در هر یک از مراکز مثبت زندگی به طور میانگین ۴۵۰ پرونده وجود دارد که انجام امور هر ۱۵۰ پرونده بر عهده یک مددکار و یک مسوول مرکز گذاشته شده و به صورت تقریبی در هر مرکز چهار کارشناس و متخصص رشته های مختلف روانشناسی، درمانی و سایر موارد فعالیت می کنند.

به صورت کلی در تمامی مراکز مثبت زندگی ۲۳۰ نفر مشغول به کار بوده که آمار خوبی به حساب می آید و می توان با افزایش اینگونه مراکز، رقم گفته شده را هم افزایش داد.

مراکز مثبت زندگی، راهکاری مناسب برای ارایه خدمات به مددجویان بهزیستی

با توجه به اینکه هر ۱۵۰ پرونده برعهده یک مددکار گذاشته شده، این موضوع باعث شده تا مددکاران شناخت بهتری نسبت به مددجوی خود داشته و موظفند هر ۶ ماه یک مرتبه بازدید حضوری داشته و تغییرات احتمالی را در پرونده مددجوی خوا به ثبت برسانند.

در حال حاضر تمامی مددجویان مراجعه کننده به این مراکز دارای پرونده الکترونیکی بوده و اگر هم محل سکونت آنها تغییر پیدا کند با ارایه درخواست پرونده به نزدیکترین مرکز مثبت زندگی محل سکونت فرد انتقال می یابد.

ایرنا. نظارت بر عملکرد کارشناسان این مراکز به چه صورتی انجام می‌شود؟

با توجه به اینکه تمامی مراحل ارایه خدمات به صورت کاملا الکترونیکی دنبال می شود، تمامی اقدامات و بازدیدها در پرونده ثبت و کارشناسان می توانند نظارت خوبی نیز برای ارایه چگونگی خدمات خود به مددجویان داشته باشند.

از سوی دیگر و با توجه به محله محور بودن اینگونه مراکز، دسترسی مددجویان بسیار راحت شده و آنان قادرند تا در کوتاه ترین زمان به خدمات سازمان بهزیستی دسترسی پیدا کرده و نیازی هم نیست یک مسافت طولانی را برای انجام امور خود طی کنند و مددکار هم در کوتاه ترین زمان و به راحت ترین شیوه خدمات خود را ارایه می کند.

مراکز مثبت زندگی، راهکاری مناسب برای ارایه خدمات به مددجویان بهزیستی

سخن پایانی؟

سازمان بهزیستی روز به روز به دنبال ارایه خدمات جدید و راحت به مددجویان خود است تا بدین وسیله آنها که اغلب با مشکلات اجتماعی و اقتصادی مختلفی نیز دست و پنجه نرم می کنند در دریافت خدمات با مشکلات روبرو نشده و به راحتی بتوانند مسایل و مشکلات خود را طرح و مرتفع سازند.

تمامی کارشناسان و متخصصان شاغل در این مراکز با توجه به ارزیابی های صورت گرفته با تمام اشتیاق و انگیزه فعالیت داشته و گره گشایی از زندگی مددجویان را نیز باعث ایجاد خیر و برکت در زندگی خود می دانند.

امیدواریم این خدمات مورد رضایت مددجویان و جامعه هدف بهزیستی استان قزوین باشد.

کد خبر 43252

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد