پایین آمدن تاب‌آوری اجتماعی موجب افزایش خشونت شده است

مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر اینکه اقتصاد یکی از عوامل افزایش آسیب‌های اجتماعی است و محدودیت ارتباط در کرونا بر افزایش آسیب‌های اجتماعی مؤثر بوده، گفت: پایین آمدن تاب‌آوری موجب افزایش خشونت شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «محمود علی‌گو» مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، در پاسخ به اینکه طی شیوع کرونا در کشور، آسیب‌های اجتماعی تا چه میزان افزایش یافته است؟ گفت: عواملی که باعث گسترش آسیب‌های اجتماعی می‌شود بسیار متعدد است از جمله مسئله وضعیت اقتصادی در این زمینه تأثیرگذار است و اثرات مخرب دارد اما به این معنا نیست که هر کس فقیر است، دچار آسیب اجتماعی می‌شود و هر کس ثروتمند است دچار آسیب اجتماعی نمی‌شود، یعنی گستره عوامل ایجاد آسیب‌های اجتماعی بسیار بیش از این موارد و مسائل است.

علیگو با تأکید بر اینکه ابتلا به آسیب‌های اجتماعی همه قشرهای جامعه، حتی افراد متمول را دربرمی‌گیرد، در خصوص آسیب‌های اجتماعی در ایام کرونا، گفت: در دوران شیوع کرونا با روش‌های ارتباطی جدید روبه‌رو شدیم و محدودیت‌ها اثرات قابل لمس‌تر ارتباطی ایجاد کرد که بر مسئله آسیب‌های اجتماعی تأثیرگذار بود، چراکه در همه اعصار و دوران‌ها مسائل اقتصادی (بهبود یا بدتر شدن آن) وجود دارد اما آنچه به عنوان متغییر می‌توان آن را سنجید، مسئله کرونا و محدودیت‌های ارتباطی ایجاد شده و تأثیر آن بر آسیب‌های اجتماعی است.

وی ادامه داد: آنچه اکنون بیش از مسائل اقتصادی بر شیوع آسیب‌های اجتماعی مؤثر است، مسائل کنشی ناشی از حوزه کروناست که یکی از این مسائل کنشی می‌تواند اقتصاد هم باشد، البته از نظر من لزوماً عامل مؤثر اقتصاد نیست.

علیگو تشریح کرد: مسائل کنشی مثل ارتباط زن و شوهر با هم، والدین با فرزندان، فشارهایی که به مادران برای تحصیل فرزندانشان وارد می‌شود و ... . مسائل کنشی فارغ از اقتصاد هستند که از آنها غفلت شده و کسی برای مواجهه با این مسائل کنشی خود را آماده نکرده بود.

وی به مسئله تاب‌آوری و غفلت از آموزش آن نیز اشاره کرد و گفت: دوره‌های آموزشی تاب‌آوری اکنون در کشور برگزار می‌شود اما به عنوان یک مهارت به آن پراخته نشده و به مردم نیز آموزش داده نمی‌شود.

مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل کرونا، ظرفیت‌های تاب‌آورانه مردم به شدت کاهش پیدا کرده که همین مسئله باعث افزایش خشونت موجب می‌شود، یعنی پایین بودن تاب‌آوری، عامل ایجادکننده خشونت است اما متأسفانه برنامه‌های آموزشی در فضای عمومی و رسانه‌ای کشور برای آموزش مهارت تاب‌آوری وجود ندارد.

وی در پاسخ به اینکه بخشی از وظیفه سازمان بهزیستی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است، پس چرا برای ارتقای تاب‌آوری اقداماتی انجام نداده است؟ گفت: حوزه‌های پیشگیرانه در سازمان بهزیستی تخصصی است اما در خصوص تاب‌آوری به جنبه عمومی این مسئله نیاز داریم. مثلاً اوایل کرونا تلویزیون بازی‌های خانگی را به خانواده‌ها آموزش می‌داد که یک مهارت برای افزایش تاب‌آوری در کنش ارتباطی والدین با فرزندان بود اما این اقدام خیلی خوب، ادامه پیدا نکرد.

علیگو با مطرح کردن این پرسش که اکنون برای آغاز مدارس چه قدر ظرفیت آموزشی ما براساس کرونا تطبیق پیدا کرده است؟ گفت: مفاد درسی دانش‌آموزان براساس نیاز آنها در ایام کرونا باید تغییر پیدا می‌کرد. مسئله فقط آموزش غیرحضوری نیست بلکه محتوای درسی مورد نیاز دانش‌آموزان در این ایام نیز بسیار مهم است.

وی در پاسخ به اینکه محور و اولویت کاری فراکسیون آسیب‌های اجتماعی که در مجلس تشکیل شده است، باید چه مواردی باشد؟ گفت: اعضای این فراکسیون از نظر موضوعی و عملکردی اقدامات خوبی انجام می‌دهند، به خصوص اینکه یک چهارچوب اقدام و عمل مداخله در آسیب‌های اجتماعی آماده و به رئیس جمهور ارائه کرده‌اند که یک کار بنیادین و قطعاً ناشی از نگاه نظری و قوی مسئولان فراکسیون است.

علیگو عملکرد دیگر فراکسیون آسیب‎‌های اجتماعی مجلس در دعوت از مسئولان بخش‌های مختلف و پرسش از آنها در خصوص وضعیت بخش‌های مختلف کشور از منظر آسیب‌های اجتماعی را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: همین که مسئولان دستگاه‌های مختلف به مجلس دعوت و از آنها در خصوص وضعیت آسیب‌های اجتماعی سؤال می‌شود نشان دهنده نظارت بر عملکردهای دستگاه‌های مختلف و اقدام بسیار خوبی است.

وی اظهار کرد: البته انتظارمان از یک فراکسیون باید در حد فراکسیون باشد. یک فراکسیون باید حساسیت‌های مجلس را در موضوعات مرتبط با خود افزایش دهد و در صحن نیز موضوعاتی را مطرح و پیوست‌هایی بر طرح‌ها ارائه کند که مرتبط با موضوع فراکسیون باشد.  

مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه با اعضای فراکسیون آسیب‎‌های اجتماعی مجلس در خصوص حاشیه‌نشینی و کودکان خیابانی جلساتی برگزار شده است، گفت: فراکسیون نباید بر روی یک موضوع تمرکز کند بلکه باید در هر زمان بر اساس اولویت همان مقطع زمانی آسیب‌های موجود را بررسی کند.

کد خبر 43251

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =