مدیرکل بهزیستی کرمان در جمع خبرنگاران:
افزایش خشونت علیه زنان، کودکان و سالمندان در استان کرمان

در رسانه های استان کرمان- فردای کرمان – گروه جامعه: مدیرکل بهزیستی استان کرمان از افزایش خشونت علیه زنان، کودکان و سالمندان در استان خبر داد و گفت که اعتیاد، کودک‌آزاری و خشونت علیه کودکان، بیشترین آسیب‌های اجتماعی در استان کرمان هستند که به دلیل اعتیاد، بیشتر در شهرستان‌های شرقی و جنوبی استان به چشم می‌خورند.

وی درباره‌ی ساماندهی معتادان متجاهر نیز مشکل را در ارائه‌ی برنامه دانست و افزود: «در بحث معتادان متجاهر چرخه‌ی باطل اتفاق می‌افتد و تا زمانی که چرخه‌ی حمایت‌های پس از خروج را توسط همه‌ی دستگاه‌ها ایجاد نکنیم، اتفاقی نمی‌افتد».

به گزارش فردای کرمان به نقل از ایسنا کرمان، عباس صادق‌زاده ۲۷ تیرماه در نشست خبری به مناسبت هفته‌ی بهزیستی، با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که در استان کرمان با آن مواجه هستیم، معتادان متجاهر است، بیان کرد: «در سال گذشته قریب به سه‌هزار نفر را جمع‌آوری و اعتباری بالغ بر ۵/۵ میلیارد تومان هزینه کردیم».

وی با اشاره به این‌که همه باید در زمینه‌ی بازپروری معتادان و بهبودیافتگان همکاری کنند، افزود: «البته وضعیت نسبت به گذشته مقداری بهتر است و زمان ماندگاری افراد در مراکز بیشتر شده و خانه‌های بین‌راهی یکی برای خانم‌ها و یکی برای آقایان به عنوان پل ارتباطی بین مرکز و جامعه در کرمان فعالیت می‌کند».

صادق‌زاده ادامه داد: «معتقدیم در نگاه بدبینانه بیش از دو هزار نفر معتاد متجاهر در استان کرمان نداریم و سیستم قضایی می‌گوید سه‌هزار نفر و خدمات ارائه شده در سال‌های اخیر بیش از این آمار است».

وی بیان کرد: «ما در بحث معتادان متجاهر در ارائه‌ی برنامه مشکل داریم که چرخه‌ی باطل اتفاق می‌افتد و تا زمانی که چرخه‌ی حمایت‌های پس از خروج را توسط همه‌ی دستگاه‌ها ایجاد نکنیم، اتفاقی نمی‌افتد».

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: «اعتبار هزینه شده‌ی بهزیستی در پیشگیری در سال گذشته ۲۰۰ میلیون تومان بوده و از سوی دیگر ۵/۵ میلیارد تومان اجبارا صرف نگهداری و درمان معتادان متجاهر کردیم که اگر هزینه‌ها در بحث پیشگیری و نگهداری جابه‌جا شود، وضع درست می‌شود».

دانشگاه‌ها دربارۀ مسائل اجتماعی بی‌مسئولیت شده‌اند

وی در ادامه درباره‌ی اختلالات روانی و درگیری یک درصد از افراد جامعه با مسائل روحی و روانی، خاطرنشان کرد: «دانشگاه‌ها درخصوص مسائل اجتماعی بی‌مسئولیت شده‌اند، در حالی که وظیفه‌ی دانشگاه این است به مسائل اجتماعی بپردازند و نسخه‌ی علمی تولید کند و ما آن را اجرا کنیم که این مسئله وجود ندارد و حتی زمانی که ما مراجعه می‌کنیم نمی‌پذیرند. تا زمانی که دانشگاه مسئولیت خود را انجام ندهد، مسائل همین‌گونه خواهد ماند».

صادق‌زاده درباره‌ی ساخت مسکن برای مددجویان بهزیستی، یادآور شد: «کودکان بی‌سرپرست و زنان سرپرست خانوار تاکنون مشمول این خدمت نبودند که اخیرا در گروه واجدین شرایط قرار گرفته‌اند و براساس تفاهم‌نامه‌های منعقد شده، بخش زیادی از نیاز مسکن را رفع می‌کند که البته نیاز افراد خیلی بیش از این است».

حذف غربالگری فعلا مسکوت مانده

وی درباره‌ی ‌طرح مجلس مبنی بر حذف غربالگری گفت: «اقدام مجلس در حذف غربالگری اقدام پر ریسکی بود و هزینه‌هایی به جامعه تحمیل می‌کرد. براساس بررسی‌ها، نگهداری یک معلول ایزوله‌ی شدید، ماهیانه ۳۰ میلیون تومان هزینه دارد».

مدیرکل بهزیستی استان کرمان توضیح داد: «ما مکاتبات زیادی انجام دادیم و تلاش بسیاری برای جلوگیری از حذف غربالگری صورت گرفت و با شهامت حرف زدیم که فعلا این طرح مسکوت مانده و باید سیاست‌گذاران را قانع کرد».

کرونا به افزایش خشونت کمک کرده است

وی در ادامه‌ی سخنانش با اشاره به افزایش بروز خشونت در جامعه بیان کرد: «وقتی در جامعه آموزش مهارت‌های زندگی را نداشته باشیم، نتیجه‌ی آن عدم تحمل، عدم تاب‌آوری و خشونت است و این کار یک دستگاه نیست و همه باید در این زمینه در کنار هم باشند».

صادق‌زاده با اشاره به این‌که ما بیش از وظیفه کارهایی در این زمینه انجام دادیم، افزود: «ما چند مرکز آموزش دائمی مهارت‌های زندگی را در کرمان راه‌اندازی کردیم که متاسفانه با شیوع کرونا کار مراکز متوقف شده است».

وی گفت: «کرونا به افزایش خشونت کمک کرده و بخش وسیعی از خشونت‌ها مربوط به نداشتن دانش مدیریت در خانه است».

مدیرکل بهزیستی استان کرمان ادامه داد: «شاهد خشونت رو به رشد علیه زنان، کودکان و سالمندان هستیم و به کرات گزارش زیادی در این زمینه داریم».

مردم به کودکان کار ترحم نکنند

وی در ادامه با اشاره به این‌که شیوه‌نامه‌ی ساماندهی کودکان کار و خیابانی را تصویب کرده‌ایم، گفت: «مردم از روی حس دلسوزی و ترحم به کودکان کار و خیابانی رقمی می‌دهند که سرجمع این رقم سیاست‌های ما را به باد می‌دهد. وقتی کودکی روزی ۲۰۰ هزار تومان سرچهارراه درمی‌آورد ترجیح می‌دهد به هر دلیلی به این جاها بیاید و در مراکز ما با روزی ۲۰ هزار تومان ماندگاری نداشته باشد».

صادق‌زاده اضافه کرد: «برای ساماندهی کودکان کار و خیابانی باید همه‌ی دستگاه‌ها به وظیفه‌ی خود عمل کنند و مردم نباید ترحم کنند و باید کمک‌های خود را به ساز و کار درستی که ایجاد شده، ارائه بدهند».

وی با اشاره به رشد جمعیت سالمندی اظهار کرد: «با شیب تند سالمندی در سال‌های گذشته مواجه شدیم و آمار نگران‌کننده‌ای در استان کرمان داریم و شیب پیر شدن جمعیت زیاد است».

مدیرکل بهزیستی استان کرمان افزود: «راه جبران کاهش فاصله‌ی نرخ زاد و ولد و پیر شدن جمعیت، فرزندآوری و ترویج فرهنگ سالمندی سالم در جامعه است و باید نهادها در کنار هم باشند».

صادق زاده با اشاره به این‌که تکریم سالمندی مختص یک دستگاه نیست، بیان کرد: «کرمان نخستین استانی بود که سند سالمندی را تدوین و برای کشور ارسال کرد که کشور براساس سند استان سندی تنظیم کرد».

۱۸۰۰ زوج کرمانی در نوبت دریافت فرزندخوانده

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره‌ی تقاضاهای فرزندخواندگی در استان کرمان بیان کرد: «درخواست‌های زیادی برای فرزندخواندگی داریم و اکنون هزار و ۸۰۰ زوج پشت نوبتی در استان وجود دارد و همواره بیشترین تعداد کودکان در مراکز ما بیش از ۷۰ نفر نیست. ما در بحث واگذاری کودکان موانعی داریم. مثلا وضعیت برخی بلاتکلیف است تا صلب صلاحیت خانواده بشوند و واگذار کنیم یا کودک دچار معلولیت است».

مدیرکل بهزیستی استان کرمان بیان کرد: «در حال حاضر بیشترین آسیب در استان کرمان اعتیاد، کودک‌آزاری و خشونت علیه کودکان است و آمار در شهرستان‌های شرق و جنوب استان بیشتر است که دلیل عمده‌ی آن اعتیاد است».

وی افزود: «در این مناطق طلاق و رفتار خانوادگی متفاوت است و همه‌ی این مسائل، کودک‌آزاری، خشونت علیه زنان و ... را به دنبال داشته است». /پ

کد خبر 43086

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد