مدیر کل بهزیستی کرمان مطرح کرد؛
۱۸۰۰ زوج نابارور در کرمان منتظر فرزندخوانده/ ترحم مردم به کودکان کار، صحیح نیست

در رسانه های استان کرمان- باشگاه خبرنگاران جوان- صادق زاده گفت: اکنون هزار و ۸۰۰ زوج در کرمان متقاضی دریافت فرزند خوانده هستند؛اما همواره تعداد کودکان در مراکز ما بیش از ۷۰ نفر نیست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، عباس صادق زاده، مدیر کل بهزیستی استان کرمان امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد، گفت: مسائل اجتماعی مسائل مردم است و اگر خودشان همراه خوبی باشند، نتایج خوبی نیز اتفاق می‌افتد و اگر مردم همراهی نکنند، هرچه دولت قوی باشد و برنامه داشته باشد، ناموفق خواهد بود.

او افزود: خلاء بزرگ ما در مسائل اجتماعی، نداشتن برنامه منسجم و علمی است.

صادق زاده با اشاره به اینکه اعتبارات حوزه اجتماعی در همه دنیا از مسئولیت‌های اجتماعی برمی آید، تصریح کرد: جمع فعالیت بنگاه اقتصادی، اساتید دانشگاه‌ها و مردم در حوزه مسائل اجتماعی نتایج مبارکی به دنبال خواهد داشت و موجب پیشگیری و  انجام مداخلات به موقع می‌شود.

او بیان کرد: فلسفه تاسیس بهزیستی برنامه ریزی و دسترسی به سلامت اجتماعی است و هدف بعدی مداخلات بود که حوزه‌های مختلف از جمله درمان اعتیاد، پیشگیری از معلولیت، نگهداری افراد دارای معلولیت، ساماندهی کودکان بی سرپرست و بدسرپرست، کودکان کار و  غیره را شامل می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با بیان اینکه بخشی از فعالیت‌های بهزیستی در درمان و نگهداری‌ها به مردم واگذار شد تا ما به هدف اصلی بپردازیم، افزود: امسال مستمری مددجویان بهزیستی ۵۲ درصدو یارانه‌های نگهداری، درمان و ساماندهی افراد نیز ۸۲ درصد افزایش یافته است.

او بیان کرد: همه باید بحث مسئولیت اجتماعی را نهادینه کنیم تا بتوانیم به برنامه ریزی اجتماعی پرداخته و از موازی کاری‌ها جلوگیری کنیم.

صادق زاده تصریح کرد: امیدواریم با استقرار دولت جدید به مسائل اجتماعی توجه جدی‌تر شود و ناگزیر باید به این حوزه بیشتر توجه شود؛ زیرا در غیر این صورت  احتمال موفقیت‌ها در عرصه‌های دیگر کم تر خواهد شد.
هزینه میلیاردی برای معتادان متجاهر در کرمان

او با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که در استان کرمان با آن مواجه هستیم، معتادین متجاهر است، گفت: طی پارسال قریب به ۳ هزار نفر را جمع آوری کردیم و اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کردیم.

صادق زاده با اشاره به اینکه باید در زمینه بازپروری معتادان و بهبودیافتگان همه همکاری کنند، افزود: البته وضعیت نسبت به گذشته مقداری بهتر است و زمان ماندگاری افراد در مراکز بیشتر شده  است و خانه‌های بین راهی یکی برای خانم‌ها و یکی برای آقایان به عنوان پل ارتباطی بین مرکز و جامعه در کرمان فعالیت می‌کند.

او بیان کرد: معتقدیم در نگاه بدبینانه بیش از ۲ هزار معتاد متجاهر در استان کرمان نداریم؛ اما سیستم قضائی می‌گوید ۳ هزار نفر  در صورتی که خدمات ارائه شده در سال‌های اخیر بیش از این آمار است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان بیان کرد: ما در بحث معتادان متجاهر در ارائه برنامه مشکل داریم که چرخه باطل اتفاق می‌افتد و تا زمانی که چرخه حمایت‌های پس از خروج را با کمک همه دستگاه‌ها ایجاد نکنیم، اتفاق خاصی  نمی‌افتد.

او گفت: اعتبار هزینه شده بهزیستی در پیشگیری طی پارسال ۲۰۰ میلیون تومان بوده و از سوی دیگر اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون اجبارا صرف نگهداری و درمان معتادان متجاهر کردیم که اگر هزینه‌ها در بحث پیشگیری و نگهداری جابه جا شود، وضع درست می‌شود.

صادق زاده در ادامه درباره اختلالات روانی و درگیری یک درصد از افراد جامعه با مسائل روحی و روانی تصریح کرد: دانشگاه‌ها درخصوص مسائل اجتماعی بی مسئولیت شده اند. در حالی که وظیفه دانشگاه این است به مسائل اجتماعی بپردازند و نسخه علمی تولید کند و ما آن را اجرا کنیم که این مسئله وجود ندارد و حتی زمانی که ما مراجعه می‌کنیم، نمی‌پذیرند و  تا زمانی که دانشگاه مسئولیت خود را انجام ندهد، مسائل همین گونه خواهد ماند.

او درباره ساخت مسکن برای مددجویان بهزیستی بیان کرد: کودکان بی سرپرست و زنان سرپرست خانوار تاکنون مشمول این خدمت نبودند که اخیرا در گروه واجدین شرایط قرار گرفته اند و براساس تفاهم نامه‌های منعقد شده، بخش زیادی از نیاز مسکن رفع می شود که البته نیاز افراد خیلی بیش از این است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان درباره طرح مجلس مبنی بر حذف غربالگری گفت: اقدام مجلس در حذف غربالگری اقدام پر ریسکی بود و هزینه‌هایی به جامعه تحمیل می‌کرد به طوری که براساس بررسی ها، نگهداری یک معلول ایزوله شدید ماهیانه ۳۰ میلیون تومان هزینه دارد.

او تصریح کرد: ما مکاتبات زیادی انجام دادیم و تلاش بسیاری برای جلوگیری از حذف غربالگری صورت گرفت و با شهامت حرف زدیم که فعلا این طرح متوقف مانده و باید سیاست گذاران را قانع کرد.

صادق زاده در ادامه سخنانش با اشاره به افزایش بروز خشونت در جامعه بیان کرد: وقتی در جامعه آموزش مهارت‌های زندگی را نداشته باشیم، نتیجه آن تحمل نداشتن، نبود تاب آوری و خشونت است و این کار یک دستگاه نیست و همه باید در این زمینه در کنار هم باشند.

او ادامه داد: شاهد خشونت رو به رشد علیه زنان، کودکان و سالمندان هستیم و به کرات گزارش زیادی در این زمینه داریم و باید با ساز و کار وسیع و مداخلات همگی مدیریت کنیم و ما برای ارائه آموزش و مشاوره با ادارات و بنگاه‌های اقتصادی اعلام آمادگی  کرده ایم.
ترحم مردم به کودکان کار صحیح نیست

مدیر کل بهزیستی استان کرمان در ادامه با اشاره به اینکه شیوه نامه سامان دهی کودکان کار و خیابانی را تصویب کرده ایم، گفت: مردم از روی حس دلسوزی و ترحم به کودکان کار و خیابانی رقمی می‌دهند که سرجمع این رقم سیاست‌های ما را به باد می‌دهد. وقتی کودکی روزی ۲۰۰ هزار تومان سرچهارراه در می‌آورد ترجیح نمی‌دهد به هر دلیلی به  بهزیستی بیاید و در مراکز ما با روزی ۲۰ هزار تومان ماندگاری نداشته باشد.

او تصریح کرد: برای ساماندهی کودکان کار و خیابانی باید همه دستگاه‌ها به وظیفه خود عمل کنند و مردم نباید ترحم کنند و باید کمک‌های خود را به ساز و کار درستی که ایجاد شده، ارائه دهند.
 کرمان نخستین استان برای تنظیم  سند سالمندی در  کشور

صادق زاده با اشاره به رشد جمعیت سالمندی  بیان کرد: با شیب تند سالمندی در سال‌های گذشته مواجه شدیم و آمار نگران کننده‌ای در استان کرمان داریم و شیب پیر شدن جمعیت زیاد است.

او افزود: راه جبران کاهش فاصله نرخ زاد و ولد و پیر شدن جمعیت، فرزندآوری و ترویج فرهنگ سالمندی سالم در جامعه است و باید نهادها در کنار هم باشند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به اینکه تکریم سالمندی مختص یک دستگاه نیست، تصریح کرد: کرمان نخستین استانی بود که سند سالمندی را تدوین و برای کشور ارسال کرد که کشور براساس سند استان کرمان سندی تنظیم کرد.

او در بخش دیگری از سخنانش درباره تقاضاهای فرزندخواندگی در استان کرمان گفت: درخواست‌های زیادی برای فرزندخواندگی داریم و اکنون هزار و ۸۰۰ زوج در استان وجود دارند که در انتظار فرند خوانده هستند؛ اما همواره بیشترین تعداد کودکان در مراکز ما بیش از ۷۰ نفر نیست و ما در بحث واگذاری کودکان موانعی داریم.

او افزود: در حال حاضر بیشترین آسیب در استان کرمان اعتیاد، کودک آزاری و خشونت علیه کودکان است که  آمار در شهرستان‌های شرق و جنوب استان کرمان بیشتر است که دلیل عمده آن اعتیاد است.

کد خبر 43085

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد