توانبخشی از راه دور برای معلولان ممکن شد

محققان کشور با اجرای طرح کلان ملی توانبخشی از راه دور، گامی در راستای توسعه فناوری‌های کمک‌کننده به معلولان برداشتند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طرح کلان ملی فناوری توانبخشی از راه دور که اجرای آن از سال ۹۷ آغاز شده فرصتی ایجاد کرده تا شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، ایده‌های نوآورانه خود را در مسیر یاری بیماران توان‌یاب به کار بگیرند.

ایجاد بسته‌های توانبخشی برای بیماران

این طرح کلان ملی با هدف ایجاد محیطی مساعد برای توسعه فناوری‌های مرتبط با توانبخشی از راه دور در کشور حمایت شد و به عنوان هدف کوتاه مدت، یک بسته توانبخشی از راه دور برای بیماران پارکینسون توسعه یافته، مورد بهره‌برداری تجاری قرار گرفت.

در همین راستا سامانه‌ای برای توانبخشی بیماران پارکینسون توسط محققان کشور، طراحی و ساخته شد. ارزیابی فنی و بالینی این سامانه روی بیش از ٦٠ بیمار اجرا شد و اثر بخشی سامانه را به اثبـات رسـاند. همچنـین این سامانه بـرای ارزیابی کیفیت تعادل و حرکات اندام فوقانی این بیماران مورد سنجش قرار گرفت.

این تجهیز دانش‌بنیان اکنون در بیش از ٨ مرکز نصب و راه‌اندازی شده است. بیش از ١٠٠ بیمار نیز مجموعا از خدمات توانبخشی از راه دور این سامانه استفاده کرده‌اند.

فعالان فناور شرکت دانش بنیان تولید این محصول دانش بنیان را عهده‌دار شدند و توانستند پروانه تولید از اداره کل تجهیزات پزشکی دریافت کنند. نمونه اروپایی این محصولات قیمتی ۱۶تـا ۱۸هزار دلار دارد، اما نمونه ایران‌ساخت با قیمت ۱۸۰۰ دلار و کم تر از یک دهم قیمت نمونه خارجی در حال عرضه است.

این ظرفیت وجود دارد که هر سال ١٠٠ دستگاه به بازار داخلی عرضه شود و صرفه‌جویی بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلاری را برای زیست‌بوم سلامت کشور به ارمغان بیاورد.

کد خبر 43075

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد