مشهد | اجرای گسترده طرح پیشگیری از خودکشی در مشهد

مدیر بهزیستی شهرستان مشهد گفت: کرونا، وضعیت درهم تنیدگی خانواده ها را تشدید کرده و این موضوع، باعث افزایش تنش های روانی و خانوادگی شده است.

مهدی نخعی که در روز جهانی پیشگیری از خودکشی صحبت می کرد با تأکید بر اینکه این وضعیت، سلامت روان جوانان را به طور فزاینده ای دچار مخاطره می کند گفت: متأسفانه با افزایش تماس ها و ارجاعات دستگاه های مختلف از اقدام به خودکشی روبرو هستیم.

وی بیان داشت: بررسی  های اولیه نشان می دهد علل اصلی افزایش آمار مراجعات اورژانس اجتماعی در این زمینه، کاهش فعالیت های جسمی و فکری در نتیجه وضعیت کرونایی، اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی، عدم توجه خانواده ها به وضعیت روانی جوانان و همچنین افزایش شکافت فکری نسل ها باشد.

نخعی یادآور شد: در حال رایزنی با دستگاه های مرتبط هستیم تا طرح پیشگیری از خودکشی را در سطح گسترده اجرایی کنیم.

وی گفت: اتاق فرمان این طرح، اورژانس اجتماعی است و کارشناسان مراکز اورژانس اجتماعی، مداخله در بحران، مراکز مشاوره و سایر بخش های تخصصی بهزیستی، در این طرح مشارکت فعال دارند.

مسؤول مرکز اورژانس اجتماعی مهر حقی نیز در این زمینه گفت: به منظور بررسی علل و عوامل خودکشی در شرایط جدید، یک نشست تخصصی ویژه در مرکز مهر حقی داشتیم که ۱۵ کارشناس اورژانس اجتماعی، دیدگاه ها و نظرات تخصصی خود در زمینه علل و عوامل این موضوع را بیان کردند.

محبوبه عباس زاده گفت: خروجی جلسه این بود که یک پژوهش ترکیبی کتابخانه ای و میدانی در این زمینه داشته باشیم و بر اساس نتایج تحقیق، طرح صیانت و مراقبت از جوانان با هدف پیشگیری از خودکشی را تدوین و اجرایی کنیم.

وی خاطر نشان کرد: مراجعات اورژانس اجتماعی مشهد در این زمینه در ماه های اخیر افزایش نسبی نشان می‌دهد.

این روانشناس تصریح کرد: به نظر ما و سایر کارشناسان، این آمار، حکایت از وضعیت روانی حاد جوانان می کند و احتمالا دلایل خانوادگی، فضای مجازی، کاهش فعالیت، درهم تنیدگی خانوادگی، اختلاف بین نسلی و اعتیاد به اینترنت و شبکه های اجتماعی، از عوامل ایجاد وضعیت فعلی هستند.

عباس زاده یادآور شد: منتظر نتایج جلسات مدیریت بهزیستی مشهد با مسؤولان استان و شهرستان مشهد هستیم تا پس از تصویب اولیه طرح مراقبت، برای پژوهش میدانی، اقدامات لازم را انجام دهیم.

کد خبر 43026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد