در رسانه│ نماینده ولی فقیه درمازندران نسبت به بی‌توجهی مناسب‌سازی شهری انتقادکرد

ساری- ایرنا- نماینده ولی فقیه در مازندران و امام جمعه ساری گفت که موضوع مناسب سازی معابر شهری و ساختمان‌های دولتی برای استفاده از جامعه معلولان حق و حقوق شهروندی است و مسئولان ملزم به رعایت حقوق شهروندی همه آحاد مردم بویژه معلولان هستند.

به گزارش ایرنا ، حجت الاسلام والمسلمین محمد باقر محمدی لائینی در نماز جمعه این هفته ساری افزود :گلایه زیادی از اقشار مختلف به خصوص معلولان استان در استفاده از اماکن عمومی در شهرها وجود دارد ، در حالی که طبق قانون همه مسئولان مرتبط به ویژه استانداری ،نظام مهندسی ساختمان و شهرداری ها باید به این موارد توجه کنند.

وی با بیان این که شهرداری ها باید به استفاده های عمومی و امکانات از سوی همه شهروندان توجه کنند، ادامه داد: توجه به رعایت حق و حقوق شهروندی معلولان در جامعه در استفاده از امکانات عمومی مهم است ، شهرداری ها باید در ساخت و سازهای اماکن عمومی به همه این موارد در صدور پروانه پایان کار توجه کنند.

امام جمعه ساری بیان داشت: گلایه زیادی در این بخش از شهروندان مازندران وجود دارد و برای حل این مشکلات باید برنامه ریزی دقیقی تهیه و عملیاتی شود.

نماینده ولی فقیه در مازندران توجه به مستضعفان به عنوان یک اصل محوری ارزش های انقلاب ضروری است ، گفت: مسئولان بدانند مشروعیت پست هایی که در اختیار می گیرند ، توجه به جامعه مستضعفان است .

محمدی لائینی در بخش دیگری با بیان این نکته که برای رشد جامعه توجه به توسعه علم ضروری است ، گفت: داشتن اهتمام  ویژه به نخبگان  ودانشمندان ضروری است .مستضعف همیشه بی پولی و قدرت مالی نیست ، بلکه برخی ها  همانند معلولان که مشکلات جسمی دارند  مستضعف محسوب می شوند. 

مناسب سازی محیط را برای تمامی افراد جامعه آماده می ­کند تا بتوانند در جامعه حضور داشته باشند. جمعیت هدف مناسب سازی، کل جامعه از جمله افرادی را دارای معلولیت جسمی - حرکتی ،‌ سالمندان ، زنان باردار ، کودکان و دیگر افرادی که به نحوی با شرایط موجود و معمول مشکل دارند ، شامل می شود. مناسب سازی با توانمندسازی معلولان ارتباط مستقیم دارد . اگر مناسب سازی انجام شود امکان و شرایط برای خوداتکایی و استقلال نسبی مالی و شغلی و حرکتی معلولان فراهم می شود و افزایش اعتماد به نفس معلولان را در پی خواهد داشت.
در استان مازندران بیش از ۶۶ هزار معلول شناسایی شده اند . بخش زیادی از افراد این جامعه متاسفانه به دلیل بی توجهی به مناسب‌سازی از بسیاری خدمات محروم هستند. این افراد نه تنها در بخش های اداری ، بلکه بر حوزه اجتماعی و عمومی مانند تردد عادی درسطح شهر نیز مشکل جدی دارند . ۲۵ هزار تن از معلولان مازندران دارای معلولیت جسمی و حرکتی هستند و حدود ۲۰ هزار نفر هم کم بینا و نابینا محسوب می شوند. در واقع جمعیت معلولان مازندران در همین دو بخش ۴۵ هزار نفر و معادل جمعیت چندین شهر کوچک استان است.

امام جمعه ساری به سالروز حادثه ۱۱سپتامبر اشاره کرد و گفت: آمریکا پس ازاین حادثه دنیا را ۲ قطبی کرده است و رسما اعلام کردند که کشورهایی که با ما هستند دوست و کشورهایی که با ما نیستند، دشمن هستند ، اشغال افغانستان ، عراق ، سوریه و دیکر کشورهای منطقه با هدف از بین بردن تروریسم صورت گرفت در حالی که به اذعان خودشان ،تولید کننده تروریسم خودشان هستند.

وی ادامه داد: القاعده و داعشی ها را خودشان بوجود آوردند ،حضور ۲۰ ساله در افغانستان جز ویرانی و کشته شدن افراد بی گناه و پسرفت های این کشورها عایدی نداشته است،هزینه ۳۰۰میلیون دلاری روزانه آنان در این کشور فایده ای جزء کشتار و ویرانی نداشته است. طبق آمار ۲۵۰ هزار افراد غیر نظامی افغانی در این سال ها کشته شدند و در این مدت حضورشان تولید و توزیع  مواد مخدر را دوچندان کردند.

محمدی لائینی گفت: به رغم این که نتایج بدبختی های حضور آمریکائیان بر همگان مسجل شده است اما همچنان برخی ها در داخل کشور پادوی آمریکائیان،  غربیان و در واقع غرب زده هستند.دلبستن و آویزان شدن به قدرت های استکباری دردی را دوا نمی کند .

کد خبر 43002

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد