شهرقدس| نشست آموزشی"نقش خانواده در پیشگیری و درمان اعتیاد" برگزارشد

نشست آموزشی نقش خانواده در پیشگیری و درمان اعتیاد با تدریس دکتر فریدون طالبی و به میزبانی کتابخانه جوادالائمه شهرستان قدس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران، باهمکاری اداره کتابخانه های عمومی شهرستان قدس، اموربانوان وخانواده فرمانداری قدس واداره بهزیستی شهرستان قدس وبه میزبانی کتابخانه عمومی جوادالائمه(ع) نشست مجازی آموزشی "نقش خانواده در پیشگیری ودرمان اعتیاد "باسخنرانی فریدون طالبی و باحضور جمعی از علاقمندان درفضای مجازی اسکای رووم برگزار شد.  

فریدون طالبی  موسس ومسئول فنی اولین مرکزی درمان اعتیاد دانشگاهی شهرستان قدس  ومدیرعامل سمن های فعال در حوزه آسیب های اجتماعی واعتیاد می باشد.

مدرس این کلاس در ابتدای نشست به معرفی ویژگیهای خانواده ونقش خانواده درپیشگیری اعتیاد پرداخت واز مهمترین ویژگیهای خانواده سالم وموفق به مواردی همچون شنونده خوب بودن اعضای خانواده وقانون مندی خانوداه را عنوان کرد.

طالبی افزود: درصورتیکه اعضای خانواده بخصوص والدین شنونده خوبی باشند، درصورت بروز مشکل برای دیگراعضا به راحتی مشکل خود را بیان می کنند وبا وجود قانون مندی اعضای خانواده درصورت تخطی متوجه می شوند که از خط قرمز خانواده خود خارج شدند وباید مشکل را حل کنند.

به گفته وی خانواده ها باید قانون حمایتگری داشته باشد که مهمترین قانون است ودرصورت بروز مشکل والدین باید دانش حل مسئله داشته باشند، موادمخدر را بشناسند و با تغییراتی که در رفتار و اخلاق یکی از اعضای خانواده مشاهده می کنندخود تصمیم نابجایی نگیرند وبا مشاور مربوط صحبت کنند.

از دیگرموارد مطرح شده در این نشست آموزش مهارتهای زندگی در خانواده بود؛ مهارتهایی همچون مهارت گفتگو تااعضای خانواده به راحتی مشکل خود رابیان کنند، مهارت همدلی تا اعضای خانواده بدانند دیگراعضای خانواده حامی فرد هستند وسعی می کنند مشکل پیش آمده برای یکی از اعضا را حل کنند.

یکی از موارد آموزش، مهارت نه گفتن به فرزندان می باشد  تا در مواردی که کسی آنها را دعوت به کاری ناپسند مثلا مصررف سیگار یا مواد مخدر دعوت می کند قاطعانه نه بگویند.

همچنین از دیگر مهارت ها، مهارت شاد زیستن می باشد  که تحقیقات بیانگراین است که ۷۰درصد معتادان افسرده اند. و همچنین مهارتهایی همچون  لذت بردن از زندگی، قانع بودن، مهارت عزت نفس از دیگر مهارتها مهارت حل مسئله است که اعضای خانواده یادبگیرندکه مشکل برای همه بوجود می آید مهم این است که چطور آن را حل کرد وخودسرانه و با اطلاعات ناکافی وباورهای غلطی که در حوزه ترک اعتیاد، سعی درحل مشکل نداشته باشند.  

درحوزه درمان ابتدا باید بدانیم اعتیاد چیست و فرد معتاد را درک کنیم مشکلات رابشناسیم وعلت معتاد شدن فرد را پیدا کنیم و در مرحله بعدمهمترین کارمشورت با درمانگران حوزه ترک اعتیاد است. خانواده نباید در فرایند ترک اعتیاد توسط درمانگر مداخله کنند بلکه باید مشوق فرد معتاد بود ودرکنار درمانگر به انجام فرایند کمک کنند تا فرایند ترک ودرمان تکمیل شود چرا که اگرفرد معتاد فقط ترک کند ودرمان نشود چه بسا دوباره به مصرف مواد بازمیگردد. درفرایند درمان مواردی همچون تقویت مهارتهای زندگی در فرد تقویت می شود تا فرد باآگاهی ازمصرف موادمخدر دوری کند.

کد خبر 42856

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد