قرچک| بهزیستی سبک سالم زندگی را نشان می دهد

رئیس اداره بهزیستی قرچک، شناسایی مسائل و مشکلات اجتماعی، روحی، روانی و مباحثی که سلامت اجتماعی و روانی جامعه را به مخاطره می اندازد دلیل شکل گیری و رویکرد اصلی بهزیستی معرفی کرد و گفت: بهزیستی با ساختار تخصصی خود، موضوعات پیشگیری از آسیب های اجتماعی و روانی، مداخله در آسیب ها، شناسایی و حمایت اقشار آسیب پذیر و همچنین مباحث مربوط به حوزه های توانبخشی را در چتر حمایت خود قرار داده است.  

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران، اردشیر بهرامی در ادامه بیان داشت: فلسفه راه اندازی سازمانی چون بهزیستی، شناسایی مهمترین آسیب های متوجه نظام اجتماعی خانواده ها است که با یک نظامی علمی به رصد آن ها پرداخته و مداخلات لازم را انجام می دهد.  

وی افزود: اگر تشکیلاتی چون بهزیستی نباشد در شرایط تغییر و تحولات جامعه و توسعه، در فرآیندهای توسعه به واسطه رشد نابرابری های اجتماعی و اقتصادی افرادی آسیب می بینند. مثلا در پدیده طلاق، زوجین و خانواده های آنان آسیب می بینند و یا در اثر تصادف، فرد حادثه دیده و خانواده وی آسیب می بینند که اگر نهادی مدنی چون بهزیستی نباشد این افراد نمی توانند به تنهایی گذران زندگی کرده و به حالت عادی بازگردند.  

بهرامی در ادامه تصریح کرد: افرادی که دچار انزوای اجتماعی شده و نادیده انگاشته می شوند و به دلیل تغییرات ساختار اجتماعی طرد گردیده و دچار فروپاشی شده و متاسفانه سرمایه اجتماعی جامعه به تحلیل می رود و همچنین سطح آگاهی ها و سواد کم می شود، این افراد از صحنه فرآیندهای توسعه ای حذف می شوند که بهزیستی در این مقطع با نگاه توانمندسازی مبتنی بر ارزش های اخلاقی و اسلامی به آن ها کمک کرده تا در فرآیندهای جامعه رشد و نمو کنند.  

رئیس اداره بهزیستی شهرستان قرچک در ادامه گفت: بهزیستی سبک سالم زندگی را نشان می دهد و با برگزاری دوره هایی چون پیش از ازدواج، مهارت های زندگی، فرزندپروری و ...  برای رسیدن به ثبات و رشد یکپارچه جامعه هدف و مردم تلاش می کند و این تلاش را در همه مقاطع سنی انجام می دهد تا ضریب معنویت و زندگی سالم در جامعه افزایش یابد.

بهرامی طرح اجتماع محور را یکی از مهم ترین برنامه های اجرایی در حاشیه شهرها اعلام کرد و گفت: از آنجائیکه شهرستان قرچک با بافت ناهمگن اجتماعی روبرو است و خرده فرهنگ های مختلف کشور که در قرچک ساکن شده اند ادغام نشده و مستقل هستند، این شهرستان را اولا مهاجرپذیر نشان داده و ثانیا بدون ساختار اجتماعی مدون که نظارت اجتماعی بر آن نیست جلوه می کند.  

وی با بیان اینکه یک هزار و ۷۵۰ پرونده توانبخشی و حمایتی بین چهار مرکز مثبت زندگی شهرستان توزیع شده است، گفت: سه هزار توانخواه در حوزه توانبخشی پرونده دارند که از این تعداد نهصد و ۲۶ نفر مستمری می گیرند و در حوزه اجتماعی نیز چهارصد نفر تحت حمایت هستتند که از این تعداد دویست و ۷۰ نفر مستمری دریافت می کنند.  

این مسئول با بیان اینکه سیصد و ۲۶ پرونده جدید در سالجاری به تعداد پرونده های حوزه توانبخشی اضافه شده است گفت: این عدد به علاوه چهارده پرونده انتقالی در کمتر از شش ماه می تواند زنگ خطری برای شهرستان باشد که به صدا درآمده و باید برای این موضوع چاره اندیشی کرد.

وی به تشریح طرح پیشگیری از کرونا پرداخت و گفت: در این طرح آموزش های مختلفی به جامعه هدف و خانواده آن ها ارائه می شود و سبد کالا نیز به نیازمندان و آسیب دیدگان از کرونا اختصاص می یابد که قریب یک هزار و ۳۰۰ سبد کالا توزیع شد.  

بهرامی تعداد افراد بهره مند از طرح اجتماع محور را که در مناطق حاشیه ای شهرها برگزار می شود را در یک سال اخیر بیش از بیست هزار نفر اعلام کرد و گفت: در این طرح که توسط موسسات تحت نظارت و مراکز مثبت زندگی انجام می شود، مناطق پرخطر حاشیه ای شناسایی شده و در مناطقی چون داودآباد و پوئینک اجرا می شود.

وی افزود: طرح های آموزش پیش از ازدواج برای بیش از دو هزار و ۲۰۰ نفر، آموزش مهارت های زندگی  برای سه هزار و ۲۰۰ نفر، آموزش زندگی خانوادگی برای چهار هزار و ۷۰۰ نفر، مشاوره ژنتیک برای ۴۷ نفر، پیشگیری از تنبلی چشم برای حدود ۲۲ هزار کودک ۳ الی ۶ سال، مشارکت اجتماعی مشارکت اجتماعی نوجوانان برای یکصد نوجوان، محب برای بیش از هفت هزار نفر از آسیب دیدگان کرونا، شنوایی سنجی برای شش هزار نفر، آماده سازی شغلی برای ۴۰ نفر، آگاه سازی برای ۱۸ هزار نفر و مشاوره های کاهش طلاق برای قریب هفتصد زوج در یک سال گذشته توسط همکارانم به اجرا رسیده است.  

بهرامی با بیان اینکه ۱۶ نفر از امتیازات بیمه خویش فرمایی استفاده می کنند، گفت: در قالب بیمه کارفرمایی نیز به ۹ نفر خدمات ویژه را ارائه می کنیم.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان قرچک میزان تسهیلات اشتغالزایی را ۵۴ میلیارد ریال اعلام کرد: وضعیت دریافت تسهیلات در مرحله معرفی متقاضیان به بانک های عامل سطح استان است تا تسهیلات بین پانصد میلیون تا یک میلیارد ریالی را دریافت کنند.  

وی میزان حمایت های غیرنقدی از مددجویان را در سالجاری چنین بیان کرد: بیش از ده میلیارد ریال در قالب بسته های غذایی خشک، غذا و گوشت گرم و سبد کالا میان مددجویان بهزیستی توزیع شده است.  

بهرامی در پایان با تاکید بر ضرورت حمایت بیش از پیش خیران، خاطر نشان کرد: بهزیستی از نقش بی بدیل موسسات تحت حمایت و مراکز مثبت زندگی که در شفاف سازی فعالیت ها و اقدامات تلاش دارند و همچنین به نیات خالص و پاک خیران نیک اندیش عمل می کنند، نمی گذرد و برای همیشه قدردان زحمات و خدمات این افراد وظیفه شناس است.

کد خبر 42855

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد