دماوند| مهاجرپذیری شرایط را برای خدمت در بهزیستی متفاوت کرده است

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند، بهزیستی را متولی سلامت جامعه دانست و اظهار داشت: در راستای بهتر زیستن، روزانه خدمات متنوعی توسط سازمان بهزیستی به عموم مردم به ویژه جامعه هدف ارائه می شود.  

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران، فاطمه حاجی خانزادی با ارائه تحلیلی از وضعیت اقلیمی و فرهنگی شهرستان دماوند، خاطر نشان کرد: مهاجر پذیری دماوند شرایط را برای خدمت در بهزیستی متفاوت کرده و سبب شده خدماتی چون حمایت از خانوارهای بی سرپرست و بدسرپرست، تامین جهیزیه برای ایتام و نیازمندان، ارائه خدمات درمانی و توانبخشی به معلولان، سالمندان و بیماری های روانی مزمن، نگهداری افراد دارای معلولیت در اقسام مختلف، بیمه تامین اجتماعی زنان سرپرست خانوار، پیشگیری از آسیب های اجتماعی، درمان و بازتوانی معتادان، فعالیت گروه های همیار، صدور پروانه برای موسسات و مراکز غیر دولتی، کمک به تامین مسکن، آموزش و مشاوره، گوشه هایی از خدمات بهزیستی به گروه های هدف شوند که دچار مشکل شده اند و این ها تنها فقط گوشه هایی از خدمات سازمان در این منطقه است.  

خانزادی در ادامه بیان داشت: مهمترین مزیت بهزیستی، پیشگیری و کنترل آسیب های اجتماعی و توانبخشی و همچنین ایجاد نشاط و شادابی در جامعه و تلطیف فضای روانی مناطق است.  

وی افزود: بهزیستی مهمترین نهاد حمایتی دولت است که نبود آن خسارات جبران ناپذیری را به جامعه وارد می سازد و عدم آگاهی از کارکرد آن نیز لطمات بسیاری را برپیکره جامعه تحمیل می کند.  

این مسئول با بیان اینکه در دماوند بیش از دو هزار و ۲۰۰ توانخواه تحت حمایت معاونت توانبخشی قرار دارند، گفت: از این تعداد فقط هفتصد و ۱۱ مستمری ماهیانه دریافت می کنند و بقیه توانخواهان مشمول دریافت خدمات غیر مستمر توانبخشی هستند.  

خانزادی بهره مندان از حوزه اجتماعی را نزدیک یک هزار و ۲۰۰ نفر اعلام و خاطر نشان کرد: مستمری بگیران، امدادبگیران، خانواده های دارای فرزند چندقلو و زنان سرپرست خانوار در این حوزه از بهزیستی خدمات می گیرند که بیش از پانصد و ۲۰ نفر از آنان مستمری ماهیانه دریافت می کنند.

وی تعداد مراکز و موسسات غیر دولتی تحت نظارت بهزیستی را ۲۳ باب اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۴ مرکز شبه خانواده در حوزه اجتماعی قرار دارند، دو موسسه طرح های حوزه پیشگیری را اجرا می کنند، پنج مرکز در حوزه مشاوره و خدمات روانشناختی فعالند، ۴ باب مرکز اقامتی میان مدت ترک اعتیاد خدمات ارائه می کنند، دو مرکز سرپایی ترک اعتیاد موسوم به M.M.T فعال داریم، دو مرکز معلولین ذهنی بالای ۱۴ سال مشغول خدمات رسانی داریم، دو مرکز شبانه روزی و روزانه سالمندان در حوزه توانبخشی داریم و دو مرکز مثبت زندگی نیز خدمات سازمان را به جامعه هدف ارائه می کنند که در آینده ای نزدیک بر تعداد آن ها اضافه خواهد شد.

این مسئول با بیان اینکه در راستای شفاف سازی و عمل به نیات خیران دو فعالیت عمده در حوزه درمان و حمایت مادی از مددجویان داریم، اظهار داشت: برابر با هماهنگی های انجام شده با برخی از داروخانه های منطقه، مددجویان برای دریافت دارو معرفی می شوند و هزینه های دارویی از طریق مشارکت های مردمی به داروخانه ها پرداخت می شود.  

وی افزود: وجوهات خیران نیز با هماهنگی واحد مشارکت های مردمی و با رعایت دستورالعمل های سازمان، مستقیما توسط خود خیران به حساب نیازمندان و مددجویان معرفی شده واریز می شود.  

خانزادی به راه اندازی قریب الوقوع مجتمع شهید فیاض بخش شهر آبسرد هم اشاره کرد و اذعان داشت: در یک سال اخیر بیش از یک میلیارد ریال توسط خیران در این مجتمع بابت دیوارکشی، ساخت درب ورودی و دیگر موارد هزینه شده است و بخش خصوصی که مرکز توانبخشی دماوند است اخیرا با هزینه کرد تقریبی بیست میلیارد ریال در سالجاری که مورد بازدید مدیرکل و معاون توانبخشی استان قرار گرفته، در آینده ای بسیار نزدیک شرایط به بهره برداری رسیدن کامل را اعلام کرده است.  

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند در ادامه به مرمت و تجهیز ساختمان شهدای سجادیان شهر دماوند نیز پرداخت و خاطر نشان کرد: ساخت پارکینگ، دیوارکشی، نصب درب ورودی این مجتمع نیز در یک سال گذشته بیش از پانصد میلیون ریال هزینه در برداشته که از محل مشارکت های مردمی تامین شده است.  

وی در ادامه بیان داشت: در سالجاری بسته های نوشت افزار ویژه دانش آموزان به ارزش پانصد میلیون ریال میان محصلان نیازمند تحت پوشش توزیع شده است.  

خانزادی افزود: بیست دستگاه گوشی تلفن همراه و تبلت دانش آموزی نیز به ارزش هفتصد میلیون ریال در یک سال گذشته میان نیازمندان دارای شرایط توزیع شده است.  

این مسئول به تهیه یک دستگاه خودرو سواری سمند نیز اشاره کرد و افزود: این خودروی سمند در سال گذشته به همت خیران و تلاش همکارانم در حوزه مشارکت های مردمی به ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال خریداری و در اختیار بهزیستی دماوند قرار گرفت.

وی به تحویل بیش از یک هزار سبد معیشتی در یک سال اخیر و ایام همه گیری کرونا پرداخت و گفت: به طور میانگین ارزش هر سبد بیش از پنج میلیون ریال تخمین زده می شود و این سبدها روزانه و مستمرا میان افراد کم بضاعت تحت پوشش و معرفی شده از سوی دفاتر نماینده، امام جمعه و فرماندارشهرستان توزیع می شود.  

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند در پایان با تشکر از نگاه بلند خیران همراه با بهزیستی اذعان داشت: اگر همدلی و همراهی این عزیزان نبود و به مسئولیت اجتماعی خود به درستی عمل نمی کردند، شاهد رخ دادن اتفاقات خوب و گسترش نیکی ها در سطح دماوند نبودیم و امروز با افتخار گزارش اهتمام و دوستی مسئولانه آنان را بازگو نمی کردم که در همینجا از همه این افراد و مدیران بهزیستی استان و دستگاه ها و نهادهای سطح شهرستان، کمال تشکر و قدردانی را دارم.

کد خبر 42848

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد