کرمانشاه روی گسل قرمز خودکشی قرار دارد/ پیشگیری از خودکشی نیازمند امید است

خودکشی،آسیبی اجتماعی است که همچون دیگر آسیبهای این حوزه، هم از پیچیدگی های خاصی برخوردار است و هم به علل و عوامل بسیاری گره خورده است.

به گزارش پایگاه میلکان آنلاین: خودکشی،آسیبی اجتماعی است که همچون دیگر آسیبهای این حوزه، هم از پیچیدگی های خاصی برخوردار است و هم به علل و عوامل بسیاری گره خورده است.
یک اشک یا یک لبخند، یک نوسان اقتصادی، یک تحول سیاسی، یک اقدام کوچک به راحتی می تواند یک محرک مثبت یا منفی برای اقدام به خودکشی یا پشیمانی از آن شود.
درتبیین شعار روز جهانی پیشگیری از خودکشی، “با عمل، امید بسازیم “، با تشویق، درک، همدلی و به اشتراک گذاشتن تجارب می‌خواهیم به افراد اعتماد به نفس بدهیم تا اقدامی برای ایجاد امید انجام دهند.
برای پیشگیری از خودکشی شایسته است که چراغی در زندگی افرادی که در رنج هستند روشن کنیم.
شما می‌توانید برای لحظات تاریک آنها نور و روشنایی باشید.
مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در گفت وگو با خبرنگار میلکان گفت: خودکشی یکی از حساس ترین موضوعات در حوزه آسیب‌های اجتماعی است.
دکتر فرحناز محمدی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی در دو حوزه پیشگیری و مداخله در جلوگیری از اقدام‌ به خودکشی فعالیت دارد خاطرنشان ساخت: اورژانس اجتماعی با اطلاع از اینکه فردی قصد انجام خودکشی دارد، برای جلوگیری از این امر با تیم مجرب و متخصص وارد کار می شود. در حوزه پیشگیری نیز در محلات آسیب پذیر و برای افراد آسیب دیده آموزشهای مهارت زندگی و تاب آوری اجتماعی داده می‌شود.
وی با اشاره به نقش فیلم و سریالهای رسانه ملی در ترویج و اشاعه خودکشی گفت: در بسیاری از سریالها و فیلم‌ها، خیلی راحت موضوع و حتی نحوه خودکشی نشان داده می شود که نوجوانان از این طریق، روشهای خودکشی را آموزش می بینند.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار میلکان یاد آور شد: در مسائل انسانی  پیچیدگی های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و.. همگی نقش دارند.
کامران علی مددی با بیان اینکه آمار و ارقام کمکی به بهبود وضعیت نمی کند خاطرنشان ساخت: ارائه آمار واقعی برای سازمان بهزیستی امکان پذیر نیست، چون تمام کسانی که اقدام به خودکشی می‌کنند با این اداره و مراکز مرتبط با آن تماس نمی گیرند. با توجه به تبعات اجتماعی و فرهنگی اقدام به خودکشی برای خانواده ها، حتی آمار پزشکی قانونی نیز با کتمان‌خانواده ها نمی تواند صحیح باشد.
وی فعالیتی که برای بهزیستی تعریف شده است را فعالیت مداخله ای با رویکرد مداخله سریع و به موقع عنوان کرد و گفت: اگر این امکان برای همکاران ما فراهم شود به دنبال تماس تلفنی اطرافیان، تیم تخصصی در محل حضور پیدا می کنند و سعی در آرام سازی و مداخله موثر دارند تا مانع از خودکشی شوند.
پس از آن نیز خانواده را با وضعیت موجود آشنا می کنند و آنها را به مراکز مشاوره برای اقدامات بعدی هدایت می کنند.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان کرمانشاه خط تلفن ۱۲۳ را خط ویژه ارتباط با اورژانس اجتماعی عنوان کرد و در پاسخ به اینکه چرا نجات یافتگان از خودکشی که به بیمارستان امام خمینی و یامراکز درمانی دیگر استان کرمانشاه انتقال پیدا می کنند هیچگونه مداخله روانشناسی و مشاوره ای برایشان انجام نمی گیرد گفت: پاسخ این سوال را باید دانشگاه علوم پزشکی بدهد چون حوزه بهداشت روان دانشگاه این وظیفه را بر عهده دارد. البته رویکرد خانواده ها در مراجعه به مراکز درمانی به خاطر انگ اجتماعی و مشکلات بعدی، انکار است.
معاون پیشگیری بهزیستی استان کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار میلکان تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی موظف است که با دستگاه‌های مرتبط برنامه هایی برای پیشگیری و مداخله خودکشی انجام دهد.
دکتر مسعود پایدار خاطر نشان ساخت: عمده اقدامات انجام شده در بهزیستی داوطلبانه و فراتر از وظایف ما است.
وی با بیان اینکه استانهای کرمانشاه، ایلام، لرستان و همدان بر روی گسل خودکشی نقشه خودکشی ایران قرار گرفته اند گفت: وضعیت این استانها قرمز است.
هر دو یا سه سال یکبار، دانشگاه علوم پزشکی و پزشکی قانونی آمارهایی از وضعیت خودکشی کشور ارائه می دهند.
معاون پیشگیری بهزیستی استان اظهارداشت: خودسوزی از روشهای خودکشی است که در استان کرمانشاه روبه کاهش است؛ اما به واسطه شرایط کشاورزی و دامپروری استان و نگهداری سموم در منزل خودکشی با سموم و به واسطه مرزی و عشایری بودن استان، خودکشی با اسلحه از میانگین کشوری بالاتر است.
وی با اشاره به اینکه کسانی که یکبار سابقه خودکشی دارند احتمال خودکشی در آنها بالای ۳۰ درصد است تاکید کرد: اقدام به خودکشی ۲.۵ الی ۳ بار است و بعد از خودکشی اول باید امور مراقبتی و پیگیری توسط دانشگاه علوم پزشکی انجام بگیرد.
دکتر پایدار یادآور شد: احتمال خودکشی در میان کسانی که سابقه بستری در بیمارستانهای روانپزشکی را دارند و ناراحتی افسردگی و اختلالات روانی دارند بسیار بالا است.
وی ابراز امیدواری کرد که با توجه به کاهش آمار در آسیب های اجتماعی، در آینده نزدیک آمار خودکشی کاهش پیداکند و یا حداقل از شیب افزایش آن کاسته شود.
معاون پیشگیری بهزیستی استان با اشاره به تحقیقی که با بررسی رسانه های استان انجام گرفته است بیان داشت: ۱۲ سال فعالیت رسانه‌ و بازتاب رسانه ای خودکشی بررسی شده است و معلوم شد که این رسانه ها شاخص های علمی و قانونی را پوشش نمی دهد.

کد خبر 42791

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد