19شهریور ماه روز جهانی پیشگیری از خودکشی

۱۹ شهریور ماه روز جهانی پیشگیری از خودکشی ✍️ زینب علی پناه . اگر افکار خودکشی به سراغ شما آمد و یا با فردی که قصد این اقدام را دارد در ارتباط هستید با مشاور معتمد صحبت کنید . از مکان ها و موقعیت هایی که باعث می شوند افکار به سراغ شما بیایند دوری کنید.

 به گزارش پایگاه خبری آوای پراو: اگر افکار خودکشی به سراغ شما آمد و یا با فردی که قصد این اقدام را دارد در ارتباط هستید با مشاور معتمد صحبت کنید . از مکان ها و موقعیت هایی که باعث می شوند افکار به سراغ شما بیایند دوری کنید و فراموش نکنید صحبت با یک مشاور معتمد می تواند به شما کمک کند . در اکثر کشورها شماره تماس هایی جهت مشاوره تعیین شده است و سازمان بهزیستی نیز شماره تلفن هایی را به این مهم اختصاص داده است . این شماره تلفن ها را بشناسید تا در مواقع ضروری بتوانید به خود و دیگران کمک کنید .
*تلفن ۱۲۳ به صورت ۲۴ ساعته و ۱۴۸۰ از ۸ صبح تا ۸ شب ( مشاوره رایگان ) فعال است و مشاورین و روانشناسان بهزیستی آماده خدمت هستند .*
به منظور آشنایی با اقدامات بهزیستی در مواجهه با افکار یا اقدام به خودکشی و جهت معرفی راه های ارتباط با مشاوران بهزیستی با مدیر کل سازمان بهزیستی کرمانشاه ” فرحناز محمدی ” گفت و گویی داشتیم که تقدیم حضورتان می‌گردد.
_ : با تشکر از اینکه وقت برای این گفت‌وگو در اختیار ما قرار دادید بفرمایید که سازمان بهزیستی چه اقداماتی در خصوص پیشگیری از خودکشی انجام می دهد و چه رویکردی دارد ؟
دکتر محمدی : رویکرد اورژانس اجتماعی در مواجهه با افکار یا اقدام به خودکشی رویکردی مداخله گرایانه با اقدام سریع و به موقع است . تیم های تخصصی متشکل از روانشناس و مددکار به محض تماس با خط ۱۲۳ در محل حضور پیدا می کنند و در اقدام اول برنامه های آرام سازی و رفع تنش را در دستور کار دارند. مواردی که به عنوان اقدام خودکشی به ۱۲۳ ارجاع میشود به حال خود رها نخواهد شد در مرکز مداخله در بحران پرونده مداخله تشکیل می گردد و مراحل بعدی نیز برای خدمات مددکاری و پیگیری در دستور کار قرار خواهد گرفت.
مدیر کل بهزیستی در ادامه گفت :
برای انجام مداخلات در آسیب های اجتماعی هم اکنون ۱۳ مرکز اورژانس اجتماعی در ۱۳ شهرستان کرمانشاه فعال است و ۱۹ تیم سیار اورژانس اجتماعی آماده پاسخگویی ، ارجاع و پیگیری موارد گزارشی به خط ۱۲۳ هستند .
محمدی به اقدامات پیشگیرانه ۱۴۸۰ اشاره کرد و در همین رابطه افزود : سال گذشته حدود ۳۱/۰۰۰ تماس تلفنی با خط ۱۴۸۰ در زمینه های مختلف صورت گرفته و ۳۳/۰۰۰ مراجعه به مراکز مشاوره داشتیم . این تماس ها و مراجعات نه فقط در رابطه با خودکشی که در زمینه های مختلف بوده اند .
این مقام مسئول در رابطه با برنامه های آموزشی بهزیستی گفت : برنامه های آموزشی مختلفی در معاونت پیشگیری و معاونت اجتماعی در راستای تاب آوری اجتماعی انجام می شود . اگر چه شرایط کرونا برگزاری این آموزشها را تا حدودی محدود کرده ، اما از طریق فضای مجازی آموزشها ادامه دارد ‌.
محمدی همچنین ادامه داد : یکی از مشکلاتی که در این راستا وجود دارد عدم همکاری خانواده‌ها از اقدام و افکار خودکشی است و این مسئله کار روانشناسان و مددکاران ما را با مشکل مواجه می‌کند . با توجه به اینکه خدمات بیمه‌ای به بیمارانی که با خودکشی به مراکز درمانی مراجعه میکنند تعلق نمی گیرد خانواده ها اقدام به خودکشی را انکار کنند. البته مسائل فرهنگی و نگرانی در خصوص عواقب بعدی تشکیل پرونده اقدام به خود کشی هم در راستای عدم همکاری خانواده دخیل می باشد .

خبرنگار: زینب علی پناه

کد خبر 42788

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد