اتخاذ سیاست‌های کلان غلط مانع درمان اعتیاد است

کارشناس درمان اعتیاد بهزیستی استان تهران عنوان کرد: اتخاذ برنامه‌ها و سیاست‌های کلان غلط و نامتوازن باعث شده است که درمان اعتیاد در کشور ناموفق باشد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو؛ داریوش تقی زاده، با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» در مورد معضل اعتیاد گفت: درمان اعتیاد زیر ساخت هایی دارد و اینکه طی این سال‌ها اعتیاد درمان نشده است بر می‌گردد به اینکه سیاست‌ها در این مدت متغییر بوده و با تغییر دولت‌ها و مدیران سیاست‌ها نیز تغییرکرده است.

وی افزود: در کاهش تقاضا تاکید بر پیشگیری بر درمان است و برنامه‌هایی که در این مدت برای کاهش اعتیاد اجرا شده است اغلب بر اساس سلیقه سیاستگذاران بوده است.

تقی زاده با اشاره به اینکه وقتی سیاستگذاری غلط باشد پیشگیری نادیده گرفته می‌شود و خانواده‌ها در برابر اعتیاد اطلاعات کافی و لازم نسبت به بروز، شیوع و درمان اعتیاد ندارند بیان داشت: اینکه ۵۰ درصد خانواده‌ها بعد ازگذشت ۵ سال از اعتیاد فرزندان خود متوجه اعتیاد آنها می‌شوند ناشی از نبود همین اطلاعات است.

*** تبدیل اعتیاد به مسئله امنیتی

کارشناس درمان اعتیاد بهزیستی استان تهران با بیان اینکه اعتیاد یک معضل پیچیده روانی اجتماعی و زیستی است که درمان آن نیازمند فعال بودن خود فرد و اجتماع است گفت: وقتی که اعتیاد از معضل اجتماعی، سیاسی، امنیتی تبدیل می‌شود به امنیتی، سیاسی و اجتماعی در واقع با امنیتی شدن اعتیاد به جای در اولویت قرار گرفتن درمان وکاهش آسیب، پاکسازی خیابان‌ها و ماده ۱۶ در اولویت قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: حذف یا کاهش اعتبار پیشگیری، عدم توجه به بیماران داوطلب، عدم توجه به ماده ۱۵ کاهش آسیب و عدم توجه به مهمترین بخش کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد یا همان مراکز کاهش آسیب و وقتی که ۹۰ درصد بودجه درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در ماده ۱۶ صرف می‌شود و تنها ۳ درصد در پیشگیری، نمی‌توان انتظار عملکرد مطلوب در حوزه درمان و کاهش اعتیاد را داشت.

تقی زاده در رادیو گفت‌وگو بر لزوم وجود توازن بین کاهش تقاضا و عرضه تاکید کرد و بیان داشت: بر اساس ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه در دستگاه‌های اجرایی می‌بایست ۲۵ درصد کاهش اعتیاد داشته باشیم.

کارشناس درمان اعتیاد بهزیستی استان تهران بیان داشت: شیوع بیماری اعتیاد در سال ۹۵، در کشور ۲ میلیون و ۸۰۳ هزار نفر بوده است که با ۲۵ درصد کاهش در حال حاضر تعداد شیوع معتادین باید به ۲ میلیون ۱۰۰ هزار نفر می‌رسید که متاسفانه آمار بسیار بیشتر است و به هدف تعیین شده نرسیده‌ایم.

کد خبر 42736

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد