در رسانه| کودکان همدانی در مراکز مثبت زندگی غربالگری بینایی می‌شوند

همدان- ایرنا- سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان گفت: طرح غربالگری بینایی (تنبلی چشم) کودکان سه تا ۶ سال با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی در ۹ پایگاه دائمی شهرستان ها و ۴۶ مرکز مثبت زندگی اجرا می شود.

شجاع احسانی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این مراکز برای سنجش بینایی ۴۶ هزار کودک پیش‌بینی شده است اظهار داشت: کودکان سالم در غربالگری کارت سلامت دریافت می‌کنند اما برای کودکان مشکوک به مداخلات بعدی ارجاع داده می شوند که خدمات آن رایگان است.

وی با اشاره به اینکه برنامه پیشگیری از تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی ویژه کودکان از ۱۵ اردیبهشت ماه همزمان با سراسرکشور در همدان نیز آغاز شده است ادامه داد: این طرح در سال های گذشته در آبان ماه برگزار می شد که به دلیل شیوع ویروس کرونا تغییر زمان داده و با دامنه زمانی گسترده تری انجام می شود.

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان افزود: تمامی این مراکز در ساعات اداری و پایگاه دائمی شهرستان همدان در ساعات بعدازظهر نیز آماده پذیرش و ارائه خدمات به مراجعه کنندگان است.

احسانی اظهار داشت: طرح های غربالگری پیشگیری از معلولیت ها با توجه به دستورالعمل های تدوین شده از سوی بهزیستی کشور اجرا می شود و خانواده ها با توجه به اهمیتی که اجرای این طرح در پیشگیری از نابینایی و کم بینایی در بزرگسالی دارد باید با رعایت دستورالعمل های بهداشتی به پایگاه‌های تعیین شده در هر شهرستان مراجعه  و از سلامت چشمان کودک خود مطمئن شوند.

وی با اشاره به اینکه زمان طلایی درمان اختلالات بینایی به جهت شکل گیری ساختمان چشم سه تا ۶ سال است، از والدین تقاضا کرد: فرزندان خردسال خود را سالی یک بار در معرض بینایی‌سنجی قرار دهند زیرا با مراجعه یک بار نمی‌توان به سالم بودن چشم استناد کرد.

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان خاطرنشان کرد: طرح غربالگری بینایی با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی، بدون تماس فیزیکی و با استفاده از دستگاه اپتیک پلاس(Plass optik) انجام می شود و پایگاه ها مجاز به استفاده چارت نیستند.

احسانی یادآور شد: در سال گذشته با شناسایی ۲ هزار و ۲۰۰ کودک مشکوک به تنبلی چشم، برای مداخلات بعدی به سطوح بالاتر از جمله بینایی سنج و به چشم پزشک ارجاع داده شدند و برای ۲۰۰ نفر نیز عینک تهیه شده است.

وی اظهار داشت: در صورت نیاز به جراحی چشم برای کودکان بی بضاعت هزینه آن در مراکز دولتی را سازمان بهزیستی تقبل می کند.

تنبلی چشم یا «آمبلیوپی» نوعی اختلال بینایی است که دید را کاهش می دهد و پیشرفت آن منجر به کم بینایی و حتی نابینایی می شود بنابراین این اختلال در یادگیری و تمرکز کودکان تاثیرات سوء دارد و فرد را در معرض حوادث قرار می دهد.

به گزارش ایرنا، حدود یک سوم جمعیت استان همدان به صورت مستقیم و غیرمستقیم از خدمات حمایتی و درمانی سازمان بهزیستی استفاده می کنند.

۴۵ هزار و ۵۳۰ معلول زیر پوشش خدمات سازمان بهزیستی استان همدان قرار دارند که همدان با ۱۷ هزار و ۶۳۶ نفر و فامنین با هزار و ۳۳۲ نفر بیشترین و کمترین آمار جمعیتی را به خود اختصاص داده اند.

کد خبر 42705

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد